Home / سبزیجات و صیفی جات / کاشت اسفناج در گلدان با روشی ساده و موثر در خانه

کاشت اسفناج در گلدان با روشی ساده و موثر در خانه

در این مطلب درباره نحوه کاشت اسفناج در گلدان صحبت می کنیم.

قبلا مطلبی با عنوان سبزیجات مناسب کاشت در گلدان در سایت زده شد.

در اون مطلب از اسفناج هم نام بردیم. از این رو تصمیم گرفتم در این باره هم مطلبی رو در سایت قرار بدم.

اسفناج حاوی آهن و کلسیم است و یکی از بهترین منابع شناخته شده برای ویتامین A ، B و C است.

کشاورزان سالهاست که این گیاه سرشار از ویتامین را پرورش می دهند. آنها از آن در سالاد، ساندویچ، سوپ و … استفاده می کنند . با این حال، اکثر مردم کشاورز نیستند. بنابراین، ممکن است کاشت اسفناج در خانه برای آنها مشکل و دشوار باشد.

اگر شما باغچه ندارید اما می خواهید برای تهیه یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، اسفناج را در داخل منزل پرورش دهید ، این مقاله به شما کمک می کند.

اسفناج یک محصول آب و هوای خنک است که به این معنی است که می تواند در محیط داخل خانه هم رشد خوبی داشته باشد. پرورش اسفناج در یک گلدان خیلی کار سختی نیست. یک گلدان مناسب را با دقت انتخاب کنید. سپس، شما نیاز به قرار دادن گلدان در مناطقی با دمای خنک دارید. در مدت 40 روز، شما می توانید یک برگ مغذی، سالم و تازه و مغذی برداشت می کنید.

کاشت اسفناج در گلدان

برای پرورش موفقیت آمیز اسفناج در داخل خانه، مراحل زیر را بخوانید.

1. یک گلدان مناسب را انتخاب کنید

گیاهان اسفناج نه بزرگ و نه خیلی بوته ای و زیاد می شوند. همین امر است که باعث می شود آنها در یک گلدان به آسانی رشد کنند. گلدان باید پهن باشد نه عمیق. عمق 20 تا 25 سانت کافی است.

اسفناج به فضای کافی نیاز دارد. به همین دلیل گلدان باید پهن باشد. یک گلدان مناسب باید حداقل 12 سانت فضای بین (پذرها) را فراهم کند.

فراموش نکنید که گلدان باید دارای سوراخ زهکشی در قسمت پایین باشد.

کاشت اسفناج در گلدان

2. کاشت

در روش کاشت اسفناج در گلدان باید بدانید که اسفناج به خاک غنی از مواد مغذی احتیاج دارد. برای پرورش موفقیت آمیز اسفناج در داخل گلدان، باید از خاک مخلوط گلدان با کیفیت خوب استفاده کنید که سرشار از مواد آلی باشد. چنین خاکی را می توانید در گلفروشی ها پیدا کنید.

خاک خوب یک فاکتور مهم برای رشد اسفناج در گلدان است. شما باید از خاکی که در آن آلودگی است جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که PH خاک باید خنثی باشد.

کاشت بذر ساده ترین قسمت است. کافی است بذرها را طبق دستورالعمل های ارائه شده روی بسته بندی ها ببندید و آنها را کاملاً با خاک بپوشانید. دانه ها را به طور مرتب آبیاری کنید. بذرها تقریباً طی دو هفته جوانه می زنند.

3. محل نگهداری گلدان

یکی از متداول ترین سؤالات در مورد کاشت اسفناج در داخل خانه در مورد محل نگهداری آن است.

کجا باید اسفناج خود را بگذارم؟

کنار پنجره؟

در آشپزخانه؟

همانطور که قبلاً بیان کردیم، اسفناج یک محصول خنک است که تمایل به رشد بهتر و سریع تر در آب و هوای معتدل دارد.

دمای مناسب برای رشد اسفناج بین 7 تا 23 درجه سانتیگراد متغیر است. در نتیجه بهترین مکان برای اسفناج شما در کنار پنجره ای است که در ساعات تابش نور خورشید، گرمای زیادی ندارد.

با این حال، باید مراقب باشید که اسفناج خود را در معرض نور بیش از حد قرار ندهید. اگر اسفناج شما بیش از 14 ساعت در روز در معرض نور باشد، گیاه “پیچ” می خورد. بنابراین، در حالت ایده آل، 6 تا 8 ساعت آفتاب یا نور مستقیم برای رشد اسفناج شما مناسب است.

4. آبیاری

یکی از اشتباهات متداول هنگام کاشت اسفناج در گلدان، آبیاری زیاد است. این کار به ایجاد پوسیدگی و سایر بیماریهای قارچی منجر می شود.

شما باید اسفناج خود را بارها آب دهید اما این کار را با دقت انجام دهید. از ابیاری زیاد و غرقابی کردن خاک جلوگیری کنید. خاک باید مرطوب باشد نه خیس.

5- کود دهی

نیتروژن یکی دیگر از عوامل مهم برای پرورش موفقیت آمیز اسفناج سالم در داخل یک گلدان است. هنگام کاشت، باید کودهای مناسب را اضافه کنید و یا می توانید مقدار زیادی کمپوست یا کود خوب پوسیده شده را اضافه کنید. این فرآیند به آرامی مواد مغذی مورد نیاز برای اسفناج شما را تأمین می کند.

در نیمه های مرحله کاشت لازم است که گیاه را با امولسیون، کمپوست یا کود تغذیه کنید. با این روش شما گیاه را به صورت ارگانیک پرورش می دهید.

6. مالچ

مالچ کردن یا خاکپوش یکی دیگر از عوامل مهم رشد اسفناج در داخل خانه است. مالچ کردن گیاهان با مواد آلی به حفظ رطوبت کمک می کند.

مالچ کدن به این معناست که سطح خاک گلدان را با موادی طبیعی مانند خاک اره می پوشانند تا رطوبت خاک حفظ شود.

7. برداشت

هنگامی که برگ ها به اندازه کافی بزرگ و مناسب برای خوردن می شوند، باید آنها را برداشت کنید. معمولاً برداشت از زمانی شروع می شود که گیاه حداقل 6 برگ سالم داشته باشد.

حال باید سؤال کنید که برگهای سالم را چگونه می شناسید؟ خوب ، آنها با دید قابل تشخیص هستند. طول آنها حدود 10 سانت است.

دو گزینه برای برداشت وجود دارد. یا برگهای بیرونی را بچینید و اجازه دهید گیاه داخلی جدید رشد کند. یا از چاقو یا قیچی استفاده کنید تا کل گیاه را برش دهید. نگران نباشید، گیاه دوباره رشد می کند.

برداشت محصول قبل از شروع گلدهی گیاه باید انجام شود. هنگامی که اسفناج شروع به گل دهی کرد، طعم تلخی به وجود می آورد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که برگهای کوچک، جوان و لطیف از خوشمزه ترین و خوش طعم ترین ها هستند.

این روش بهترین روشی است که می توانید اسفناج را در داخل خانه پرورش دهید.

این روش فقط تئوری نیست بلکه توسط تعداد زیادی از دوستان تجربه شده است و کاملاً جواب می دهد.

اکنون که می دانید چگونه با موفقیت اسفناج در داخل خانه پرورش دهید، باید شروع کنید. زیرا اسفناج سیستم قلبی و عروقی را سالم حفظ می کند. خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد در حالی که اسید فولیک موجود در آن، نوید کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها را می دهد.

اگر سوال و یا نظری دارید زیر همین مطلب بنویسید و ما خوشحال می شویم که به شما پاسخ دهیم.

اگر این محتوا را دوست دارید ، لطفاً آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید. این به آنها کمک می کند و حمایت شما را از ما نشان می دهد.

 

 

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *