Home / گیاهان دارویی / شرایط نگهداری گل لاوسونیا یا گیاه حنا (Lawsonia inermis)

شرایط نگهداری گل لاوسونیا یا گیاه حنا (Lawsonia inermis)

شرایط نگهداری گل لاوسونیا یا گیاه حنا یا درخت حنا (henna tree) به صورت کامل در این مطلب توضیح داده می شود.

همه ما ایرانی ها با حنا آشنایی کامل داریم. معمولا مادربزرگ ها بیشتر قدر حنا رو میدونن و از اون استفاده می کنن. حنا یکی از مهم ترین گیاهان دارویی است.

در صورت تمایل برای دیدن سایر گیاهان دارویی درج شده در سایت اینجا کلیک کنید.

این گیاه از دیرباز در ایران مورد احترام بوده و در مراسمی با عنوان حنابندان قبل از برگزاری عروسی مورد استفاده قرار می گرفته است.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/Henna8.jpg

برداشت مردم در نقاط مختلف دنیا از واژه‌ی «حنا» کمی متفاوت است. اغلب مردم حنا را به‌عنوان ماده‌ای قرمز-قهوه‌ای می‌شناسند که به‌شکل سنتی برای رنگ کردن مو و پوست استفاده می‌شود. اما این کلمه به گیاهی که ماده‌ای رنگی‌ از آن تولید می‌شود هم اشاره دارد.

این گونه‌ی گیاهی نام‌ های مختلفی دارد، اما همگی به گیاهی مشترک اشاره دارند که نام علمی آن «لاوسونیا اینرمیس» (Lawsonia inermis) است. این گیاه را با گل‌ های کوچک سفید یا صورتی‌ و دانه‌‌ های ریزش می‌ شناسند.

شباهت نام گیاه حنا با گل حنا ( Busy lizzie = Impatiens = ایمپشن) که دارای گل های رنگارنگ و جذابی است نباید باعث شود تا این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم.

حنا از زمانهای دور در مصر باستان، شمال و غرب آفریقا و جنوب آسیا به عنوان یک ابزار آرایشی مورد استفاده بوده. برگهای حنا در صورتی رنگ حنایی تولید می کنند که کاملا ساییده شده و با یک محلول اسیدی رقیق مخلوط شود.

برای این مایع اسیدی از آب لیمو یا چای غلیظ هم استفاده می شود. حنای مخلوط شده باید 6 تا 24 ساعت باقی بماند تا قابل استفاده باشد. استفاده از اسانسهای دیگر مانند اوکالیپتوس، مورد و .. می تواند به بهتر شدن رنگ کمک کند. حنا معمولا به صورت پودر شده به فروش می رسد زیرا تبدیل آن به پودر کار نسبتا مشکلی است.

حرارت دادن حنا، چه وقتی بر روی پوست گذاشته شده است و چه قبل آن باعث پر رنگ شدن آن می شود. از سویی دیگر ترکیبات قلیایی مانند صابون و آبهای کلردار باعث کم رنگ شدن آن می شود. البته، با ریختن سلولهای مرده روی پوست که به صورت طبیعی رخ می دهد، رنگ حنا هم به تدریج کم می شود.

حنا به عنوان یک محصول آرایشی از 6000 سال قبل استفاده می شد. در اروپا هم به سبب طرحهای ظریفی که با این گیاه ایجاد می شود محبوبیت داشته است. در بین آسیایی ها از حنا برای رنگ کردن ناخنها هم استفاده می شد. در هند، الجزیره، عربستان سعودی، اسرائیل، تونس، ترکیه و ایران از حنا در جشنهای عروسی استفاده می شود.

درختچه های گیاه حنا در مناطق جنوبی ایران از جمله اطراف بندرعباس و بوشهر، استان سیستان و بلوچستان (اطراف چابهار)، استان کرمان (کرمان، بم و نرماشیر)، استان خوزستان (اطراف اهواز) و یزد رویش دارد.

شرایط نگهداری گل لاوسونیا
شرایط نگهداری گل لاوسونیا

 

شرایط نگهداری گل لاوسونیا

 حنا: HENNA
LAWSONIA INERMIS : نام علمی
  LYTRACEAE  – موردسانان : خانواده
مناطق نیمه خشک: شمال آفریقا، غرب و جنوب آسیا و شمال استرالیا : بومی منطقه
hina, the henna tree, the mignonette tree, the Egyptian privet، Mehandi : نام های دیگر

حنا گیاهی است به صورت درختچه یا درختی به طول 2 تا 7 متر که گیاه جوان عاری از خار ولی گیاه مسن خاردار می باشد. شاخه های جوان این گیاه همواره چهارگوش، برگها انگشتی یا تخم مرغی یا کشیده یا سرنیزه ای پهن و  همواره اندکی نوکدار و نوک تیز با رگبندی شانه ای و اندکی مشبک، پهنک قدری بر روی دمبرگ یراق ساز است.

کاسه گل به طول 3 تا 5 میلیمتر و جام گل چندین برابر کاسه گل ، سفیدرنگ یا در ابتدا زرد پریده رنگ و اندکی پس از آن سرخ رنگ با میوه های خشک و شکوفا که حاوی دانه هایی خیلی کوچک است.

برگهای حنا حاوی گلوكوزید و ماده رنگی و هنوتانیكاسید می باشد. ماده رنگی آن به نام لاوسون مشابه با 1- هیدروكسی نفتوكینون، گیکوزیدهای فنلی، کومارین، گزانتون، کینویید، گلوکوزیدبتاسیتوسترول، فلاونوئیدهایی نظیر لوتئولین و مشتق 7-O-گلیکوزیدی آن، چربی ، رزین و تانن می باشد.

سایر مواد حاصل از برگها عبارتند از اسید گالیک ، 1و4-نفتوکینون ، لاکسانتون1و2 ، آکاستین گلیکوزیدی و مقدار کمی آلکالوئید.

حنا برای بهترین عملکرد به دماهای بالا نیاز دارد ولی بهینه دما 25 درجه سانتی گراد است. این گیاه به انواع خاکها مانند رسی، شنی و بدون مواد غذایی سازگار است ولی بهترین رشد را در خاکهای رسی، سنگین و حاصلخیز دارد. به رطوبت پایین و خشکی هوا نیز مقاوم است.

حنا آفات و بیماری های زیادی ندارد. پوسیدگی سیاه ریشه که علت آن Corticium koleroga و لکه برگی که علت آن Xanthomonas lawsoniae است از مهمترین بیماری های حنا هستند.

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذر و یا قلمه است. این گیاه حتی اگر بدون مراقبت به حال خود رها شود ، بدون نیاز به احتیاجات خاکی زیاد ، سریع رشد میکند .

لاوسونیا قابلیت نگه داری در محیط خانه و همچنین محیط بیرونی را دارد.

آبیاری لاوسونیا: لافسونیا در تابستان  آبیاری زیادی می خواهد. به طوری که اگر در محیط بیرونی قرار دارد روزی دو بار باید آبیاری انجام شود و اگر در محیط داخل خانه است یک روز در میان آبیاری نیاز دارد.

آبیاری کم یا دمای خیلی زیاد باعث زرد شدن نوک برگها میشود.

در تابستان سعی کنید غبارپاشی هم انجام دهید .

دمای مورد نیاز لاوسونیا: لاوسونیا به دمای خنک و متوسط نیاز دارد، اگر میخواهید آن را در محیط بیرونی بکارید باید زیر سایه و نیم سایه باشد و اگر در خانه نگه میدارید از تابش مستقیم نور آفتاب دور کنید.

خاک مورد نیاز لاوسونیا: مناسبترین خاک برای لاوسونیا مخلوط خاک مخصوص گل و گیاه با شن و ماسه است، لاوسونیا در اکثر خاک های نیمه سنگین و سنگین میتواند رشد کند.

 

منبع:

wikipedia

About admin

Check Also

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل + راز مهم نگهداری

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل کار سخت و پیچیده ای نیست. گل رز مینیاتوری که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *