Home / گلهای فضای باز / نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل + راز مهم نگهداری

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل + راز مهم نگهداری

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل کار سخت و پیچیده ای نیست.

گل رز مینیاتوری که اولین بار در اوایل دهه 1800 میلادی به عنوان یک گیاه سالنی و داخل میط سرپوشیده محبوب شد، یک گونه منحصر به فرد از گل رز است. این نسخه کوچک از بوته گل رز محبوب، یک گیاه آپارتمانی فوق العاده زیبا است.

در این مقاله سعی شده تا تمام نکات لازم برای نگهداری گل رز مینیاتوری داخل منزل بیان شود تا بدون هیچ مشکلی این گل زیبا را در منزل یا محیط کار نگهداری کنید.

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل

  • رزهای مینیاتوری به چه مقدار نور نیاز دارند؟

گل رز مینیاتوری در نور شدید خورشید رشد می کند و با 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز بهترین عملکرد را دارد. به همین دلیل، من معمولا گل رزهای مینیاتوری خود را نزدیک پنجره رو به جنوب یا غرب قرار می دهم. این امر به ویژه در ماه های سرد سال بسیار مهم است، زمانی که نور خورشید برای گیاهان آپارتمانی کمتر می شود.

در اوج تابستان، یک پنجره رو به جنوب یا غرب می تواند بسیار گرم شود و بنابراین بهتر است آنها را از پنجره دورتر کنید تا از قرار گرفتن در معرض گرما خلاص شوند. گزینه دیگر این است که رزهای مینیاتوری خود را در تابستان به بیرون منتقل کنید. آنها می توانند در یک پاسیو در میان سایر گیاهان آپارتمانی واقعاً جذاب به نظر برسند و یا در محیط باز در حالی که از آفتاب تابستانی لذت می برند، نمایش رنگی باشکوهی ارائه دهند.

هنگام پرورش گل رز مینیاتوری در داخل خانه، نور کافی مهم ترین چیزی است که باید روی آن تمرکز کرد، بنابراین این کار را درست انجام دهید، بقیه کارها آسان می شود.

به طور کلی ایده خوبی است که رز مینیاتوری خود را هر 1 تا 2 هفته بچرخانید، بنابراین تمام نواحی گیاه مقادیر مشابهی از نور دریافت می کنند و به طور متقارن رشد می کنند.

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل

  • چگونه رزهای مینیاتوری را در داخل خانه آبیاری کنیم؟

رزهای مینیاتوری نیاز به آبیاری مکرر دارند، اما می توانند مستعد پوسیدگی ریشه و عفونت های قارچی باشند، بنابراین باید مراقب باشید و اجازه ندهید که خاک گیاه مرتبه خیس و غرقابی شود. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

قبل از آبیاری خاک را با انگشت خود آزمایش کنید. اگر می توانید انگشت خود را سه سانت در خاک قرار دهید و اگر خاک خشک است، وقت آبیاری است. اگر انگشت شما با رطوبت مواجه شد، یک روز دیگر صبر کنید و قبل از آبیاری گل رز مینیاتوری خود را دوباره تست کنید.

همیشه دقت کنید که گل رز مینیاتوری خود را از سطح خاک آبیاری کنید. از تماس آب با برگ ها یا گل ها و غنچه ها خودداری کنید زیرا باعث آسیب به گیاه می شود. گل رز مینیاتوری خود را تا زمانی آبیاری کنید که چند قطره آب از ته گلدان خارج شود. سپس آب زیرگلدانی را تخلیه کنید.

  • گل رز مینیاتوری به چه خاکی نیاز دارد؟

از خاک های فله ای یا خاک های نامرغوب اصلا استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی آفات و قارچ هایی باشد که روی گل رز مینیاتوری شما تأثیر می گذارند. مخلوط خاک گلدان با کیفیت بالا را انتخاب کنید و به آن پرلیت و کمپوست نیز اضافه کنید.  پرلیت زهکشی را بهبود می بخشد و کمپوست مواد آلی طبیعی دارد و موجب تغذیه گیاه میشود.

توصیه ما استفاده از خاک هلندی بسیار باکیفیت است. این خاک یکی از باغ های آمستردام هلند است و در بسته بندی های 5 لیتری عرضه می شود. برای خرید خاک و یا کود مناسب رز مینیاتوری از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • چگونه رزهای مینیاتوری را کوددهی کنیم؟

این گیاه هم دقیقا مثل سایر گونه های خود نیاز به کود پتاس بالا جهت گلدهی و همین طور اسید هیومیک دارد. در فصول رشد هر ماه یک مرتبه و در فصول سرد سال هر چهل تا پنجاه روز یک مرتبه گیاه رو تغذیه کنید.

انتخاب کود مناسب تاثیر بسیار زیادی در رشد و شکوفایی گیاه دارد. ما در فروشگاه اینترنتی اصله بهترین و مرغوب ترین کود هلندی را با ارسال رایگان درب منزل برای شما عزیزان تهیه کردیم.

  • رطوبت مورد نیاز برای گل رز مینیاتوری داخل منزل

گل رز مینیاتوری در رطوبت بالا رشد می کند. یک راه عالی برای انجام این کار این است که گل رز مینیاتوری خود را روی سینی قرار دهید که پر از سنگریزه است و آب تا حدی سنگریزه ها را می پوشاند. مطمئن شوید که انتهای گلدان در آب قرار نگیرد. آب سینی به آرامی تبخیر می شود و رطوبت محلی اطراف گیاه رز را افزایش می دهد. این دقیقا همان روش درست کردن جزیره است.

  • دمای مورد نیاز برای گل رز مینیاتوری داخل منزل

گل رز در هوای گرم رشد می کند. آنها گرمای بیش از حد را دوست ندارند، اما دمای بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد را در طول روز ترجیح می دهند. آنها همچنین ترجیح می دهند که دمای هوا در شب به زیر 15 درجه سانتیگراد نرسد. اگر دما به کمتر از 15 درجه برسد، گیاه ممکن است وارد فاز خواب خود شده و تولید گل را متوقف کند.

ضروری است که گل رز مینیاتوری داخل منزل را حداقل به مدت 6 هفته از سال در اواخر پاییز و زمستان در معرض دمای سردتر قرار دهید. این کار با انتقال گل رز مینیاتوری به یک اتاق سردتر، یک گاراژ با نور خوب، گلخانه یا حتی بیرون در آب و هوای معتدل بهتر انجام می شود.

دمای سردتر ممکن است باعث ریزش برگ ها و گل ها شود. چه این اتفاق بیفتد یا نه، دمای سرد موجب می شود یک دوره خواب برای گیاه فراهم شود و این کار جهت آماده سازی گیاه برای رشد برگ و گل های جدید در بهار ضروری است.

رزهای مینیاتوری گیاهان بسیار مقاومی هستند، بنابراین نگران نباشید که گیاه خود را در بیرون از خانه در هوای سرد قرار دهید. تا زمانی که دما بالای صفر بماند، گل های رز بدون مشکل در شب های سرد زمستان زنده می مانند.

یک نکته مهم برای رشد بهتر برگ ها و زیاد شدن گل ها این است که حتما گل ها را بعد از این که خشک شدند از روی گیاه جدا کنید و یا هر دو سه ماهی یک مرتبه کمی گیاه را سرزنی کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

هرس کردن، تغذیه و آب را به سایر قسمت های گیاه هدایت می کند. گیاهانی که به درستی هرس می شوند در مرحله رشد بعدی قوی تر و گل های بیشتری تولید می کنند.

تنها چیزی که برای هرس گل رز مینیاتوری خود نیاز دارید یک جفت قیچی تیز و در حالت ایده آل، دستکش باغبانی برای محافظت از دستان شما در برابر خارها است. همچنین توصیه می کنم از مقداری الکل برای استریل کردن تیغه های قیچی خود استفاده کنید.

بیماری ها و آفات رایج گل رز مینیاتوری

اینها برخی از رایج ترین مشکلاتی است که هنگام پرورش گل رز مینیاتوری در داخل خانه با آن ها مواجه می شوید:

کنه‌ تار عنکبوتی: رزهای مینیاتوری داخل منزل مستعد ابتلا به کنه‌ های تار عنکبوتی هستند. هر هفته با دقت به گیاه خود نگاه کنید و آن را برای وجود این آفات کوچک بررسی کنید. در صورت مشاهده، گیاه را با یک حشره کش اسپری کنید یا کنه های عنکبوتی را با یک حوله کاغذی که در مقداری آب صابون ملایم غوطه ور شده است بردارید. حتماً هم قسمت بالای برگها و هم قسمت پایینی آن را بررسی کنید.

شته‌ ها: درست مانند کنه‌ های تار عنکبوتی، این موجودات کوچک نیز می‌توانند گیاهان داخل خانه شما را خراب کنند. گیاهان خود را حداقل هر هفته از نظر این موارد بررسی کنید. مجدداً، می‌توانید آنها را با حشره‌کش، صابون و آب ملایم و یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید، سم مالاتیون را می توانید برای از بین بردن این آفات استفاده کنید.

قارچ:  لکه سیاه، سفیدک پودری و لکه های زنگ همه از اشکال قارچ هستند. اگر گیاه شما هم این حالت ها را داشت حتما از سایر گیاهان جدا کنید. همیشه گیاه را از سطح خاک آبیاری کنید و از خیس شدن شاخ و برگ خودداری کنید زیرا باعث ایجاد کپک و قارچ می شود. شاخ و برگ هایی که هر شکلی از چنین شرایطی را نشان می دهند را بردارید و از شر آن خلاص شوید. یکی دیگر از علل قارچ ها تجهیزات غیر استریل مانند قیچی هرس است. همیشه قبل از استفاده قیچی خود را استریل کنید تا مطمئن شوید که گیاه در معرض قارچ قرار نخواهد گرفت. آبیاری زیاد نیز از مهم ترین عامل قارچ است.

نکته:

از آنجایی که رزهای مینیاتوری به رطوبت بالایی نیاز دارند، آیا باید گیاه را مه پاشی کنیم؟

نه، برای نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل هرگز آب را مستقیماً روی گیاه خود مه پاشی نکنید، این می تواند باعث پوسیدگی برگ، کپک و قارچ شود. برای افزایش رطوبت، از یک مرطوب کننده در اتاق استفاده کنید یا گلدان خود را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. سپس گیاه رطوبت را جذب می کند و به این ترتیب خود را مرطوب می کند.

About admin

Check Also

برگ بیدی کرک دار

برگ بیدی کرک دار و اصول نگهداری از آن در منزل

برگ بیدی کرک دار یکی از گونه های برگ بیدی هست که به دلیل وجود ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *