Home / گلهای فضای باز / نگهداری گل برگ موزی یا سوسن عنکبوتی Crinum

نگهداری گل برگ موزی یا سوسن عنکبوتی Crinum

نگهداری گل برگ موزی کار دشواری نیست به شرط این که در مورد این گیاه اطلاعات کاملی داشته باشید.

گل برگ موزی یا همان سوسن عنکبوتی که قبلا مفصلا در مورد اون صحبت کردیم، یکی از زیباترین گل هایی هست که میتونید در داخل خانه و محل کارتون از اون استفاده کنید.

این گل دارای گلهای زیبایی هست که بر روی ساقه هایی بدون برگ هستد. اما انواعی با برگ سبز ابلق (رگه های سبز کم رنگ و کرم ) و هم چنین با ته مایه ای از رنگ قرمز هم وجود دارد.

سوسن عنکبوتی گرمسیری که بیشتر در نواحی جنوبی کشور یافت می‌شود، به عنوان گیاه زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌هایش حدود یک متر طول و 10 سانتی‌متر عرض دارد. ارتفاع این گیاه تا 1.5-2 متر می‌رسد و گل‌ های خوشبو و معطر سفید رنگ با گلبرگ‌ های باریک دارد.

گل‌آذین چتری پرزرق و برق تولید می‌ کند و باغبانان ارزش زیادی برای آن قائل هستند. با وجود این تمام قسمت های گیاه در صورت خورده شدن سمی هستند. بعضی از گزارش‌ ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض شیرهٔ گیاه ممکن است باعث تحریک پوست شود.

نگهداری گل برگ موزی

نگهداری گل برگ موزی

دوستان عزیز مهم ترین نکته ای که درباره نگهداری این گل زیبا باید رعایت کنید نحوه آبیاری هست. به دلیل پیازی بودن این گیاه، در صورت آبیاری زیاد، رطوبت خاک بالا رفته و بر همین اساس پیازها فاسد و خراب میشن. بنابراین شما باید بر اساس شرایط نگهداری گیاه در منزل خودتون اون رو آبیاری کنید.

پس خاک رو توسط یک بند انگشت تست کنید. اگر خاک خشک بود آبیاری رو انجام بدین. در صورتی که رطوبتی رو احساس کردین، آبیاری رو به زمان دیگه ای موکول کنید. ممکنه منزل شما هوای گرمی داشته باشه و خاک هر روز خشک بشه پس باید آبیاری رو روزانه انجام بدین. شاید هم خاک گیاه، هفته ای یک بار نیاز به آبیاری داشته باشه. پس چک کردن خشکی خاک خیلی مهمه.

مسئله بعدی که باید به اون اهمیت بدین، نور هست. برگ موزی یا  سوسن عنکبوتی نیاز به نور زیادی داره. البته نور فیلتر شده. نور شدید و مستقیم نور خورشید به ویژه هنگام ظهر و در تابستان قطعا موجب سوختگی برگ ها میشه.

سوسن عنکبوتی روزانه به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم احتیاج دارد. بهترین مکان برای کاشت این گیاه در باغچه محلی‌ست که صبح‌ها از آفتاب و عصرها از سایه برخوردار باشد که در تابستان از آفتاب سوزان در امان بماند اما نیازش از دریافت آفتاب مستقیم هم مرتفع شود.

سعی کنید رطوبت مورد نیاز گیاه رو با درست کردن جزیره یا روشن کردن دستگاه رطوبت ساز تامین کنید. این گیاه با رطوبت شاداب و سرپا میمونه.

سوسن عنکبوتی خاک خنثی تا کمی اسیدی را دوست دارد. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع ماندگاری آب و پوسیدگی پیازها شود. مخلوط خاک معمولی با خاک برگ و شن برای رشد آن مناسب است. استفاده از پیت موس به دلیل کاهش اسیدیته خاک توصیه نمی شود.

تغذیه این گل به این صورت هستش که با شروع فصل رشد باید باکودهای کامل رشد سه 20 تا اخر بهار تغذیه بشن ، سپس با گرمای هوا باید یک کود پتاسیم بالا بهش داد تا پتاسیم بالا باعث رشد گلها و پیاز بشه معمولا بعد از گلدهی یه دوره استراحت داره که گیاه رشد نمیکنه توی این دوره تغذیه متوقف میشه. در زمان استراحت پاییز و زمستان هم باید بهش کود فسفره داده بشه تا پیازش خوب رشد کنه و بچه بده.

 

About admin

Check Also

برگ بیدی کرک دار

برگ بیدی کرک دار و اصول نگهداری از آن در منزل

برگ بیدی کرک دار یکی از گونه های برگ بیدی هست که به دلیل وجود ...

13 comments

  1. ببخشید کود چجوری یعنی به گل فروش چی بگیم ؟!

    • سلام
      در متن هم توضیح دادم، کودی با عنوان سه بیست (20 20 20) و کود پتاسیم رو خریداری کنید.
      یعنی بگین کود پتاسیم برای گلهای آپارتمانی و کود سه بیست میخواین.

  2. ممنون از سایت خوبتون،برگای سوسن عنکبوتیم اول یه سری لکه های قهوه ای میزنه بعد کامل زرد میشه.همینجوری برگای پایینشو از دست میده با اینکه برگ جدید هم میزنه مشکل چیه؟شرایط نگهداری: هر وقت خاک خشک بشه بهش آب میدم نورشم زیاد نیس کود دهی ماهی یکبار با سه بیست

    • سلام
      بروز لکه های قهوه ای روی گیاهتون میتونه دلایل مختلفی داشته باشه:
      👇 👇 👇
      زهکش نامناسب و باتلاقی شدن ریشه گیاه
      محیط گرم و خشک
      کوددهی زیاد
      بروز آفت و بیماری
      .
      این گیاه به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره. براش جزیره درست کنید. چون شادابیش رو از رطوبت می گیره.
      میزان کوددهی رو کمتر کنید. شاید اندازه درستی برای کوددادن به گیاه انتخاب نمی کنید. لطفا به نحوه کوددهی که در متن توضیح داده شده دقت کنید.
      عامل مهم و خطرناکی که وجود داره و باعث از بین رفتن گیاه میشه، وجود آفت یا بیماری هست. زیر و روی برگ ها رو بررسی کنید. در صورت بروز هرگونه حشره یا … با سم مناسب سمپاشی کنید

      .
      کنه ها اساسی ترین مشکل مناطق گرم و خشک هستند و به رنگ های سبز روشن و قرمز با چشم های نامشخص دیده می شوند. آن ها با قرار گرفتن در سطح زیرین برگ های پایینی و قدیمی شروع به خوردن آن ها کرده و خسارتآن ها روی سطح فوقانی دیده می شود. آلودگی شدید باعث قهوه ای شدن برگ ها و در نهایت از بین رفتن بوته ها می شود. یک راه ساده برای شناسایی کنه ها قرار دادن یک تکه کاغذ سفید زیر سطح برگ و زدن ضربه به برگ است که بعد از کمی انتظار می توان کنه ها را در حال حرکت مشاهده کرد.
      .
      ممکنه لکه های قهوه ای رنگ روی گیاه از بیماری قارچی باشه. در این صورت با سم مانکوزب یا بنومیل برگ ها رو سمپاشی کنید.

  3. سلام ببخشید گل موز من یا همون سوسن عنکبوتی سر برگ هاش زرد میکنه بعدهم سر برگاش خشک میشه و همین ادامه پیدا میکنه تا کل برگ خشک میشه و نزدیک دریچه کولر هست
    آیا سرما باعث زرد شدنش میشه؟

    • سلام
      خشک بودن محیط باعث بروز مشکل اینچنینی میشه. باد کولر هم بسیار بسیار برای گیاهان بد هست. گلدان رو در مکانی قرار بدین که در معرض باد مستقیم نباشه، برای گیاه جزیره درست کنید و هر چند روز یک مرتبه روی برگ ها آب جوشیده سرد شده، اسپری کنید.
      از عوامل دیگر زرد شدن برگ ها آبیاری زیاد هست. آبیاری رو تنظیم کنید و هر زمان خاک خشک شد آب بدین.

  4. سلام . زمان جدا کردن بچه سوسن عنکبوتی در چه ماهی و به چه شکل است ؟

    • سلام تکثیر سوسن عنکبوتی به روش جدا کردن پاجوش، بهتر است در اوایل شروع فصل رشد یعنی بهار و تابستان انجام بشه.
      برای تکثیر خیلی راحت پاجوش ها رو از گیاه مادر جدا کنید. هم در آب و هم در خاک سبک مانند مخلوط خاک برگ و پرلیت و یا کوکوپیت میتونید ریشه دار کنید

  5. سلام ببخشید گیاه من برگ هاش رو به زرد شدن و خشک شدن هستش و آبیاری هم طبق گفته خودتون انجام میدم‌و نور هم پشت پنجره هستش میتونین راهنماییم کنید که گیاه خشک نشه

    • سلام وقت بخیر
      در صورت تمایل میتونید جهت دریافت راهنمایی بیشتر و داروهای درمان گیاه توت در اینستاگرام به ما پیام بدین و عکس گیاه خود را هم بفرستید
      سپاس

  6. سلام من این گل زیبا رادارم خیلی رسیدگی خاصی نمیکنم نمی دونم چرا برگهاش میشکنه پایین وسیخ وا نمیسته ونوک برگها کمی میسوزه وهیچ وقت مقابل افتاب مستقیم نبوده ودرهوای خانه رشد کرده طی چند سال یکی دوبار گل داده چکنم که برگهها نشکنند و بقیه مشکلات که نوشتم ممنون میشم

  7. سلام خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون
    من چند ساله که از این گل دارم اما تا حالا گل نداده چکار کنم تا از این گلهای زیبا بده
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام
      برای این که گیاه بتونه به مرحله گلدهی برسه علاوه بر نور عالی، نیازمند تغذیه هم هست
      گیاهان گلدار باید مواد خاصی خاصی رو دریافت کنن تا بتونن به گل بشینن
      در صورت تمایل به خرید پک گلدهی میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت @imagepad در ایتا و تلگرام با ما در تماس باشید
      هزینه ارسال رایگان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *