Home / گلهای فضای باز / گل لادن (Garden Nasturtium) و نحوه کاشت و مراقبت از آن

گل لادن (Garden Nasturtium) و نحوه کاشت و مراقبت از آن

گل لادن گونه ای گیاه گل دار از جنس Tropaeolum در خانواده Tropaeolaceae می باشد. منشاء آن رشته کوه های آند جنوبی در شمال بولیوی تا کلمبیا در قاره آمریکای جنوبی است.

مشتاقان به باغبانی، به ویژه آنهایی که علاقه‌ی زیادی به گیاهان گلدار دارند، تمایل زیادی دارند که گل لادن هم جزو باغچه‌ی گلهای آنها باشد. این گیاه گلدار شاخ و برگ‌های چتر مانندی دارد و گل‌های رنگارنگی را تولید می‌کند. اگر شانس دیدن رنگ‌های متنوع گل لادن را یافتید، قطعاً خواهید فهمید که چرا این گل در مناطق مختلف آمریکا، بومی شده است. این گیاه در مناطق عاری از سرما زدگی دوام می‌آورد. در واقع، این گیاه به خاطر رشد شدید خود، در نیوزیلند و هاوایی، به عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌شود.
انواعی از گلهای لادن که حالت رویشی به بالا دارند، می‌توانند برای تزیین دیوارهای باغچه و یا داربست‌ها به کار روند. انواع هیبریدی مختلف نیز با گونه‌های تولید کننده‌ی گل‌های تک رنگ و یا دو رنگ وجود دارند. چیزهای دیگری هم در مورد این گیاه، علاوه بر گلهای زیبای آن وجود دارد؛ برگ‌ها و گلهای آن خوردنی هستند. برگ‌های ترد و نازک گل لادن طعم تند و فلفلی دارند و می‌توانند در سالادها، سوپ‌ها، ریساتو و غیره به کار روند. مراقبت از گلهای لادن آسان است و می‌توانند به طور مستقیم در زمین کشت شوند. آنها هم چنین می‌توانند در گلدان کشت شوند.
گل لادن نیاز به مراقبت چندانی ندارد و مناسب برای مبتدیان در هر سنی که علاقه به باغبانی داشته باشند می باشد. این گیاهان به سرعت شروع به رشد میکنند و تکثیر آنان نیز ساده است.
گل لادن  –  GARDEN NASTURTIUM
TROPAEOLUM MAJUS : نام علمی
  TROPAEOLACEAE  – تروپائولاسه : خانواده
شمال بولیوی تا کلمبیا در آمریکای جنوبی : بومی منطقه
Indian Cress,Monks Cress : نام های دیگر
گل لادن

نحوه نگهداری و کاشت گل لادن

شما می‌توانید به آسانی این گیاه را از بذر و دانه کشت دهید. بذرها کاملاً بزرگ هستند و می‌توانند به راحتی توسط کودکان کنترل شوند. اگر شما دانه‌ها را از گلخانه می‌خرید، اطلاعات روی پاکت و بسته را چک کنید. در مناطقی که گرم هستند، بهترین زمان برای کاشتن دانه‌ها و بذرها، از بهار تا اوایل فصل پاییز است. از طرف دیگر، در مناطق سردتر، دانه‌ها باید در فصل بهار که خطر سرما زدگی را پشت سر گذاشته‌اند، کاشته شوند.
این گیاه به شرایط خاک، خیلی نیازمند نیست. اگر شما دانه‌ها را در باغچه می‌کارید، خاک را با چنگک، بالا و پایین بکنید و سوراخ‌هایی به اندازه‌ی اینچ در عمق حفر کنید. توصیه می‌شود که دانه‌ها را در ردیف‌هایی بکارید و ردیف‌ها باید حداقل به اندازه‌ی 12 اینچ از هم فاصله داشته باشند. فرآیند جوانه زنی و رشد 15 روز طول می‌کشد. قبل از کاشتن دانه‌ها، شما می‌توانید آنها را به مدت یک شب خیس کنید. این کار می‌تواند تأثیر خوبی بر روی فرآیند جوانه زنی و رشد داشته باشد. گستره‌ی بهینه‌ی دمای خاک برای جوانه زنی بین 55 تا 65 درجه‌ی فارنهایت است. از زمان کاشتن دانه‌ها تا رشد جوانه‌ها، سطح خاک باید مرطوب بماند.
اگر دانه‌ها را در گلدان می‌کارید، پس به هنگام پیوند زدن، مراقب باشید. چون ممکن است جوانه‌ها و یا ریشه به هنگام پیوند زدن، آسیب ببینند. برای جلوگیری از این کار، می‌توانید از کود گیاهی زیست تخریب پذیر و یا گلدانی با الیاف سخت و زبر استفاده بکنید و به هنگام پیوند زدن، می‌توانید مستقیماً گلدان را درون خاک قرار دهید.
نیازهای مراقبتی
 

خاک مناسب

خاک مناسب برای رشد این گیاه خاک برگ یا خاک شنی می‌باشد. خاک باغچه نیز مناسب است.

میزان رطوبت خاک نه خیلی زیاد باشد نه خیلی کم.

آبیاری

این گل نیاز به رطوبت کمی دارد و به طور متوسط هفته‌ای یکبار آبیاری کافی است.

آبیاری زیاد لادن مانع از گلدهی مناسب این گیاه خواهد شد و در چنین شرایطی معمولاً برگ‌ ها بیشتر می‌شوند همچنین این گیاه اصولاً در برابر خاک تا حدودی مقاومت نشان می‌دهد. اما این به معنی خشکی دادن گیاه نیست. آبیاری کم و نامناسب منجر به کاهش گلدهی، کم رنگ شدن ساقه‌ها و زرد شدن برگ‌ها می‌شود. سعی کنید زمانی که سطح خاک رطوبت خود را تا حدود یک سانتیمتری عمق خاک از دست داد نسبت به آبیاری آن اقدام کنید.

نور

گباه لادن به آفتاب زیادی نیاز دارد و وجود نور مستقیم آفتاب برای 4 تا 5 ساعت در طی روز به گلدهی آن کمک می‌کند. البته برخی از انواع آن در شرایط نیمه سایه و نیمه آفتاب نیز عملکرد خوبی نشان می‌دهند. این گیاه را می‌بایست از تابش نور شدید آفتاب در بعد از ظهرهای گرم تابستان محافظت کرد. اما وجود سایه بیش از اندازه و حذف نور مستقیم آفتاب منجر به بزرگ‌تر شدن برگ‌ها و کاهش تعداد گل‌ها خواهد شد.

گل لادن

آفات و بیماری ها

شته‌ها، کنه‌های تارعنکبوتی و شپشک ها می‌توانند مشکلاتی را برای این گیاه ایجاد کنند. در شرایط مرطوب و زهکش نامناسب خاک همراه با سایه بیش‌ازاندازه محیط برخی بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک پودری و بیماری لکه برگی می‌تواند شیوع یابد.

آفات گل لادن 👉🏻👉🏻👉🏻را در این لینک می توانید ببینید.

برای اطلاع از انواع آفات گیاهان آپارتمانی و نحوه از بین بردن آن ها اینجاکلیک کنید.

خواص درمانی

می‌توان از گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کرد.

اگر جز افرادی هستید که جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان را پر از داروهای رنگ و ورانگ نمی‌کنید، اگر اعتقادی به داروهای امروزی ندارید و به قول بنده خدایی آن‌ها را گچ می‌دانید و اگر طرفدار داروهای گیاهی و طبیعی هستید این مطلب به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم 3 خاصیت گل لادن را بازگو کنیم.

لوئی چهاردهم دستور داد این گل را به خاک فرانسه وارد کردند تا از قابلیت تزئینی آن استفاده کنند. اما باید بدانید که این گل علاوه بر رنگ‌های زیبا و دل انگیز آن خواص درمانی نیز دارد. می‌توان از این گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کنید.

گل لادن برای راحتی دفع

دانه‌های خشک گل لادن خواص ملینی دارد. در واقع این دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. 70 گرم دانه‌ی خشک گل لادن را پودر کنید. 150 گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز تا زمانی که حالتان بهتر شود 3 قاشق چای‌خوری میل کنید.

گل لادن برای مقابله با سرماخوردگی

سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و غیره. گل لادن مانند یک پزشک مهربان به سراغ درمان گلو و سینه‌ی شما می‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌های خشک گل لادن را دم و میل  کنید. این دم کرده تب شما پایین می‌آورد و خواب راحتی به شما هدیه می‌دهد.

گل لادن برای مراقبت از مو

یکی دیگر از خواص گل لادن یاری رساندن به موهای آسیب دیده است. گل لادن باعث درخشندگی و تقویت موها می‌شود و با ریزش آن‌ها مقابله می‌کند. برای این کار داخل یک لیتر آب یک مشت برگ، گلبرگ و دانه های خشک لادن را ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید این جوشانده خنک شود. موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و این محلول را روی موهایتان بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و آب بکشید.

 

About admin

Check Also

برگ بیدی کرک دار

برگ بیدی کرک دار و اصول نگهداری از آن در منزل

برگ بیدی کرک دار یکی از گونه های برگ بیدی هست که به دلیل وجود ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *