Home / سبزیجات و صیفی جات / نعناع فلفلی یا سوسنبر (Peppermint) و طریقه کاشت بذر آن

نعناع فلفلی یا سوسنبر (Peppermint) و طریقه کاشت بذر آن

نعناع فلفلی با نام Peppermint اولین بار در سال 1753 توسط لینه در انگلستان شناسایی و تعریف شد. او در ابتدا این گیاه را به عنوان یک گونه معرفی کرد ولی بعدها مشخص شد که گیاهی هیبرید و حاصل تلاقی گونه های نعنا آبی و نعنا معمولی است.

نعنای فلفلی گیاهی علفی و ریزوم‌دار است که ارتفاع آن بین 30 تا 90 سانتیمتر است. ساقه آن صاف و با مقطع مربعی است. ریزومها گوشتی بوده و دارای ریشه های فیبری هستند. برگها پهن، کرکدار ، سبز تیره، با رگبرگهای قرمز، نوک تیز و در حاشیه دندانه دار هستند. در برخی قسمتهای ساقه نیز کرکهای ظریفی دیده می شود. گلها بنفش و در گل‌آذینهای خوشه ای مارپیچی(verticillaster) دیده می شوند. فصل گلدهی از اواسط تا اواخر تابستان است. نعنا فلفلی گیاهی سریع الرشد است و پس از استقرار در زمین به سرعت پخش می شود.

نعناع فلفلی  –  PEPPERMINT
MENTHA PIPERITA : نام علمی
  LAMIACEAE  – نعناعیان : خانواده
اروپا : بومی منطقه
نعنع ،سبزی هزارپا، سوسنبر : نام های دیگر

طریقه کاشت بذر نعناع فلفلی:

کاشت نعناع فلفلی از طریق بذر و همچنین تقسیم ریشه تکثیر می شود. در کشت بذری به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می توانید نعنا فلفلی را کشت کنید. در کشت غیرمستقیم بذرهای نعناع فلفلی را در اواسط فصل زمستان در خانه و یا گلخانه در گلدان و یا سینی نشاء بکارید و سپس آن را آبیاری کنید پس از گذشت مدت زمانی بذر جوانه می زند و شروع به رشد می کند پس از آنکه گیاه به حد معینی از رشد رسید در اواسط فصل بهار آن را به زمین اصلی منتقل کنید.

در کشت مستقیم نیز بذرهای این گیاه را در اوایل فصل بهار و پس از گذر از سرما در زمین اصلی به طور مستقیم بکارید و سپس گیاه را آبیاری کنید. پس از مدتی گیاه جوانه می زند و رشد خود را آغاز می کند.

در تقسیم ریشه نیز ریشه نعناع فلفلی را از خاک بیرون بیاورید و به چند قسمت تقسیم کنید و سپس آن را بکارید. همچنین می توان از ساقه های قدیمی تر قلمه تهیه کرده و آنها را در زمین مرطوب کشت می کنند. در صورت تامین رطوبت کافی به سرعت ریزوم تشکیل داده و پخش می شود.

فاصله کاشت بذر: فاصله کاشت بذر بین 40 تا 60 سانتی متر می باشد.

عمق کاشت بذر: بذر نعنا فلفلی را در عمق 2 تا 3 میلی متری بکارید.

خاک مناسب: برای رشد به خاک حاصلخیر و غنی با زهکشی مناسب نیاز دارد.

دمای مورد نیاز : دمای ایده آل برای رشد این گیاه بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

آبیاری: به آبیاری متوسط و مرطوبی نیاز دارد.

نور : به نور خورشید برای رشد نیاز دارد.

محیط کاشت: این گیاه در مناطقی که دارای زمستانهای ملایم ( حداقل دما 8 – درجه سانتیگراد ) و خاک با PH بین5-8 باشد قابل کشت است . به طور کلی خاک های اسیدی و زهکشی شده برای کشت نعناع فلفلی مناسب هستند، این گیاه زمستان را بصورت رکود به سرمی برد و در فصل بهـــار مجدداً رشد کرده و سرشاخه می دهد.

آفات و بیماری ها: به طور کلی نعنا فلفلی گیاه مقاومی در برابر آفات و بیماری هاست ولی وقتی هنوز جوان است به مگس سفید، شته سیاه، کرم عنکبوت، حلزونهای معمولی و حلزونهای بدون صدف است.

نعناع فلفلی

خواص نعنا فلفلی

از نعنا فلفلی برای درمان سرماخوردگی های معمولی، سرفه، التهابات گلو و دهان، عفونتهای سینوسی و تنفسی هم استفاده می شود. برخی افراد برگ نعنا فلفلی را بو کرده تا علائم سرماخوردگی را از بین ببرند. برخی افراد برای درمان دردهای قاعدگی، کبدی و صفراوی از نعنا فلفلی استفاده می کنند. استفاده از روغن نعنا به صورت موضعی برای درمان سردرد، دردهای عضلانی و عصبی، دندان درد، خارش، عفونتهای ویروسی و باکتریایی و تسکین جای نیش پشه ها و حشرات مفید است. از نعنا فلفلی برای کاهش سوزش قلب هم استفاده می شود. البته نعنا فلفلی در غلظتهای بالا می تواند باعث سوزش قلب شود.

از نعنای فلفلی در شیرینی‌پزی، آدامس، خمیردندان، شامپوها، صابونهای مختلف و محصولات مراقبت پوستی استفاده می شود.

عوارض جانبی استفاده از نعنا فلفلی

سوزش قلب، ایجاد حساسیت مانند سرخ شدن صورت، سردرد و دردهای دهانی. مصرف این گیاه در دوران بارداری و همچنین کودکان بالای 8 سال خطری ندارد. البته باید مصرف این گیاه در دوران باداری به میزان کم باشد. نعنا فلفلی با برخی داروها مانند Cyclosporine و داروهایی که در کبد شکسته و تجزیه می شوند مانند amitriptyline، haloperidol، ondansetron، propranolol، theophylline، verapamil تداخل دارویی دارد.

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

2 comments

  1. ابوالحسن سليمي

    متشكر از اطلاعات خوبتان در در بوشهر و خوزستان نعناع مصرفي مردم در سبزي فروشي همين نوع نعنا مي باشد و خوش طعم تر و خوش بو تر از نوع معمولي نعناع است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *