Home / درختان میوه / درخت هلو انجیری و اطلاعات لازم درباره کاشت و پرورش آن

درخت هلو انجیری و اطلاعات لازم درباره کاشت و پرورش آن

هُلو اَنجیری یا شفتالو یا هلو کتابی میوه‌ای است متوسط و بشقابی شکل، زرد رنگ مایل به قرمز است و سفت و شیرین، هسته به میوه چسبیده است. در مقایسه با هلو شیرین‌تر و معطرتر می‌باشد ولی همانند هلو سطح آن پوشیده از کرک لطیفی است.نام دیگر هلو انجیری ، هلو کتابی است. درخت آن پربازده است. زمان محصول آن اواخر بهار تا تابستان است. هلو انجیری یا هلو دیسکی یا هلو بشقابی با نام علمی Prunus persica از واریته donut، نوعی از هلو است که به دلیل ظاهرش به این نام نامیده می شود. در این مطلب از بخش درختان میوه اطلاعات لازم درباره این درخت و نحوه پرورش آن بیان می شود.

میوه هلو انجیری توسط مقدار زیادی کرک پوشیده شده است. گوشت میوه ممکن است سفید و یا زرد و در اطراف هسته قرمز رنگ باشد. هسته ممکن است به گوشت چسبیده یا از آن جدا باشد. انواع هسته جدا، به خاطر گوشت نرم و پر آبی که دارند برای مصرف به صورت تازه، و انواع هسته چسبان برای کمپوت سازی مناسبند. این میوه ها در واریته ی انجیری در ابتدا و انتها به هم نزدیک شده و به شکل شیرینی دونات می باشند. نام کولتیوار donut نیز به دلیل شباهت این میوه ها به این شیرینی به آن داده شده است.

درخت هلو انجیری نسبت به هلو معمولی در برابر آفات و سرما مقاومت بیشتری دارد. پر محصول بوده و در اوایل بهار و زودتر از سایر رقم های هلو شکوفه می دهد.

زمان رسیدن میوه آن تیرماه است.

درخت هلو انجیری

اطلاعات لازم درباره درخت هلو انجیری

هلو انجیری  –  SATURN PEACH
PRUNUS PERSICA DONUT : نام علمی
  ROSACEAE  – گل سرخیان : خانواده
چین : بومی منطقه
Peento peach : نام های دیگر

 

پایداری هلو در برابر سرمای زمستانه از سیب و گلابی کمتر و تقریباً مشابه به است. برای هلو، سرمای کشنده به طور معمول حدود -21 درجه سانتیگراد است ولی اگر هوا به سرعت سرد شود در دماهای -9 الی -13 درجه نیز جوانه ها و حتی شاخه های جوان خشک می شوند. نیاز سرمایی هلو برای بیرون آمدن از استراحت زمستانه 400 تا 1000 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتیگراد می باشد. هلو، در برابر گرمای تابستان، مقاومتر از سیب است و در تابستان های گرم، میوه آن مانند گلابی از کیفیت بهتری برخوردار می شود.
ریشه های هلو در برابر کمبود تهویه خاک بسیار حساس است و از غرقاب شدن به شدت آسیب می بیند. این درخت برای بهترین رشد به خاک های به نسبت سبک، با ژرفای 1 تا 1.5 متر و زهکش کامل نیاز دارد. هلو 2 تا 3 سال پس از کشت آغاز به گل دادن کرده، اولین میوه اقتصادی خود را در سال چهارم یا پنجم تولید می کند.
عمر اقتصادی هلو حدود 10 سال است و از آن به بعد، باردهی آن کم می شود و باید درخت را قطع کرد.
در هلو، به طور معمول، تعداد میوه تشکیل شده بسیار بیشتر از حد تحمل درخت است و این گیاه باید به طور حتم تنک شود.
هلو معمولاً به روش جامی پیرایش و پس از باروری، هر ساله به شدت هرس می شود تا تشویق به تولید شاخه های جوان، که در سال بعد گل و میوه خواهند داد، گردد.

مهم ترین مساله برای افرادی که به کار باغداری درختان مشغول هستند اطلاع از زمان دقیق سم پاشی آنها می باشد ،  برای سم پاشی درختان هلو و شلیل در آبان ماه به صورت زیر عمل می شود:

برای پیشگیری بیماریهای قارچی ( لب شتری و غربالی )  سمپاشی با ترکیبات مس بعد از ریزش برگها   به نسبت سه تا پنج در هزار

اسفند: روغن ولک ( بمیزان۵/۱-۲ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب ) با مخلوطی ازحشره کش دورسبان یا  اتیون ( ۱۵۰ سی سی در  ۱۰۰ لیتر آب ) فروردین : بهنگام تورم جوانه  ترکیبات مس ( ۳ تا ۵ در هزار)   برای پیشگیری بیماری غربالی و لب شتری اردیبهشت :  برای پیشگیری سفیدک حقیقی در هلو  بخصوص رقم انجیری و شلیل سموم ترکیبی     (کاپتان یا بنومیل یا توپسین ام با قارچ کشهای جدید توپاس و یا انویل ( به نسبت ۱۲/۵ سی سی توپاس  و ۵۰گرم بنومیل یا توپسین ام ) در ۱۰۰  لیتر آب یا  قارچ کش جدید کولیس ( نیم در هزار ) یا  دومارک ( ۰/۳ در هزار )  یا استروبی ( ۰/۲ در هزار)  

توجه: در صورت شیوع شته سبز اضافه نمودن یکی از حشره کشهای  سیستمیک متاسیستکس یا  پریمور  یا  کنفیدور یا  موسپیلان  توصیه میگردد.

خرداد:  در صورت شیوع سفیدک حقیقی تکرار با قارچ کشهای فوق الذکر توجه:  محلول پاشی با کود مایع  همراه سموم در رنگ و طعم وکیفیت میوه اثر فوق العاده دارد.

یکی از آفات مهم درختان هسته دار شپشک نخودی  ( که در اصطلاح محلی شته خونی میگویند ) میباشد که در اواخر زمستان سمپاشی  روغن ولک ( دو لیتر در صد لیتر آب ) به همراه  یکی از حشره کش های اختصاصی  نفوذی مثل  دورسبان   یا  اتیون  یا  آدمیرال   و تکرار آن بعد از گلدهی فقط سمپاشی با حشره کش های فوق براحتی قابل کنترل است . هنگام شیوع بیماری غربالی و لب شتری که بیشتر در فصول بارانی اتفاق میافتد تکرار سموم ترکیبات مس  یا  کاپتان  ( ۳ در هزار ) توصیه میشود.

درخت هلو انجیری

روش تکثیر هلو انجیری

افزایش هلو به روش پیوند انجام می شود. بهترین پایه برای هلو، دانهال های خود هلو است ولی این گیاه را می توان روی پایه های زردآلو، بادام و آلو نیز پیوند زد
با به کار بردن گیلاس چینی به عنوان پایه، توانسته اند هلوهای پاکوتاه و نیمه پاکوتاه تولید کنند.
فاصله کشت برای ارقام معمولی هلو، 6 تا 7 متر است و در یک باغ خوب می توان انتظار 40 تا 50 تن محصول در هکتار داشت. در روش های داربستی فواصل کشت کمتر و مقدار محصول بسیار بیشتر است و تا 110 تن در هکتار نیز می رسد.

پیوند درخت هلو انجیری:

پایه درخت هلو را می توان از کاشتن بذر هلو ، بادام ، شلیل ، و آلو تهیه نمود که البته پایه هلو و شلیل ارجحیت دارد . در روش ازدیاد هلو به وسیله پیوند جوانه در نهالستان ها اکثرا از نهال های بذری به عنوان پایه استفاده می شود .برا ی این منظور بذرها به مدت ۳ ماه تحت معرض چینه سرمایی قرار می گیرند.پایه های بذری هلو ریشه های نازک حاصل نموده و به نماتد حساس می باشند .

کاشت و پیوند هلو

 

این درخت برای بهترین رشد به خاک های به نسبت سبک نیاز دارد.پایه های هلو در سازگاری با انواع خاک های مختلف متفاوت اند. نهال های بذری هلو بهترین رشد را در خاک های لومی شنی با زهکشی خوب دارند. گرچه رشد آن ها در سایرخاک ها با زهکشی خوب، نظیر؛ خاک های لومی سیلیتی ، لومی سنگلاخ و شنی رضایت بخش می باشد ولی در خاک هایی با بافت ریز و زهکشی ناقص مطلوب نیست.

پس از کندن درختان هلو از یک باغ نمی توان مجدداً داخل آن خاک هلو کاشت . به این دلیل که ریشه هلوهای قبلی آرسنیک و گاز سیانید هیدروژن دارد خاک کرده که منجر به مسمومیت درختان هلوی بعدی می شود.

پایه های مناسب کشت هلو انجیری

  1.  پایه آلو وگوجه سبز (برای خاکهای رسی ومرطوب)
  2.  پایه های هولوی نرک (برای افزایش باردهی )
  3.  پایه گیلاس چینی (برای تولید هلوی پاکوتاه )
  4.  پایه بادام (برای زمینهای آهکی وسنگلاخی )
  5.  پایه G677(دورگ بادام وهلو، تکثیرآن باقلمه خشبی ونیمه خشبی )

 

About admin

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

One comment

  1. مطالب جالب و آموزنده بود تشکر از ارائه این مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *