Home / درختان میوه / علت خشک شدن گل انار زینتی

علت خشک شدن گل انار زینتی

علت خشک شدن گل انار زینتی در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.

قبلا کاشت انار در گلدان را کامل توضیح دادیم اما این مطلب مختص خشک شدن گل انار است.

انار زینتی با نام علمی Punica granatum nana”، که به گلنار معروف است؛ گیاهی بومی ایران و عراق، که یکی از گونه های پاکوتاه درخت انار است با گلها و میوه های ریز زینتی می باشد. دارای گلهایی کم پر و پرپر که نوع پرپر آن میوه نمی دهد و با رنگهایی متنوع، گرم، آلویی و عنابی می باشد.

درختچه ی انار زینتی بیشتر به خاطر میوه ی خوشمزه و زیبای آن،که در اواخر تابستان ظاهر  می شود،محبوب است.گونه های با گل پُرپَر میوه نمی دهد.

در نور مستقیم خورشید، خاکی نیمه خشک و با زهکشی مناسب که ترکیبی از خاک معمولی، خاک برگ و شن می باشد، به خوبی رشد می کند.
برای مناطق خشک مناسب است ودر افتاب کامل بهترین رشد را دارد.

علت خشک شدن گل انار زینتی

چند عامل موجب خشک شدن گل انار زینتی می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

سردی هوا: یکی از دلایل خشک شدن و ریزش گل های انار تزیینی بروز سرمای بیش از حد است. در صورتی که گیاه را در فضای بیرون نگهداری می کنید، ان را به داخل منتقل کرده و در مکان گرمتری قرار دهید.

جابجایی: ممکن است شما گیاه را به تازگی خریداری کرده باشید و بعد از انتقال به منزل گیاه دچار ریزش و خشک شدن به ویژه در ناحیه گل ها می شود. این امر کاملا طبیعی است. گیاه را در مکان پر نوری قرار دهید. به محض این که خود را با شرایط جدید وفق دهد همه چیز به حالت قبل بر می گردد.

کم آبی: شاید این تصور که درخت انار تزیینی در برابر خشکی مقاوم است و در مکان های گرم و خشک به خوبی رشد می کند موجب شود تا در آبیاری گیاه کوتاهی شود. گیاه در زمان رشد و گلدهی بایدبه صورت منظم و درست آبیاری شود. هر بار گیاه را کامل آبیاری کنید به حدی که مقدار کمی آب از زیر گلدان خارج شود. سپس آب زیرگلدانی را تخلیه کرده و تا خشک شدن سطح خاک صبر کنید و سپس مجددا گیاه را آبیاری کنید.

وجود آفت: آفت هایی که درخت انار را درگیر می کنند هم می توانند برای این گیاه دردسرساز شوند. شته یکی از مشکل سازترین آفات انار می باشد. در فصل بهار به ساقه های جوان گیاه حمله می‌کند و در صورتی که تعداد آنان فراوان باشد می‌تواند موجب کندی رشد گیاه و خشک شدن گل اناز تزیینی شود. با فرارسیدن تابستان، عسلک تولید شده توسط شته ها موجب بروز نقاط پوسیده و تیره رنگ بر روی میوه های گیاه می‌شود.

کمبود مواد غذایی: کمبود عناصر مهم برای رشد انار تزیینی یکی دیگر از علت های خشک شدن گل ها است. برای کوددهی می‌توان از بهار تا پاییز هر دو هفته یکبار از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول استفاده کرد. برخی از پرورش دهندگان توصیه می‌کنند که از کودهایی حاوی مقادیر کمتر نیتروژن همانند 10-10-5 و یا 20-20-5 استفاده شود و اظهار می‌کنند از انجایی که گل و میوه این گیاه مورد نظر است کودهایی با میزان فسفر و پتاسیم بالاتر موجب افزایش گلدهی و تشکیل میوه در این گیاه خواهد شد. با سرد شدن هوا و فرارسیدن زمستان کوددهی را متوقف کنید. گلدان انار زینتی را می‌توان هر دو سال یکبار و در فصل بهار عوض کرد.

About admin

Check Also

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان کار بسیار لذت بخش و جذابی هست. کاشت هسته ...

4 comments

  1. من یه درختچه انار دارم تقریبا ۳۵_۴۰سانت هستش هنوز گل و میوه نداده
    برگاش از پایین شروع به زرد شدن و ریختن کرده نمیدونم چرا دلیلش چیه؟؟
    چطور درمانش کنم؟؟

    • درختچه انار شما چند سال سن داره؟ گلهای انار معمولا از سن سه سالگی به بعد پدیدار میشن. برای کمک به گلدهی باید از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید.
      در مورد زرد شدن برگ ها چندین علت وجود داره:
      گاهی طبیعی هست و برگ های قدیمی و پیر شده میریزن و مواد غذایی رو به برگ های جوان میدن.
      گاهی بر اثر آبیاری زیاد و نامناسب برگ ها زرد میشن.
      گاهی گیاه بیمار هست و آفت داره.
      شته های درخت انار رو برطرف کنید که یکی از واجبات هست.
      در صورت تمایل عکسش رو اینستاگرام بفرستید تا مشاوره بشین

      • سنش تقریبا ۱ ساله هستش شایدم یکم بیشتر
        ابیاریشو ۲.۳ روز یکبار اب میدم وقتی که خاکش خشک شد
        چند ماه پیش مگس سفید گزاشته بود اما الان دیگه نیستن

        • با توجه به سنش نمیتونه الان گل بده و زرد شدن هم یا بر اثر آبیاری زیاد و یا کمبود مواد و یا وجود بیماری هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *