Home / گیاهان دارویی / گیاه زبان در قفا – راهنمای کاشت و خواص و مضرات

گیاه زبان در قفا – راهنمای کاشت و خواص و مضرات

گیاه زبان در قفا  یکی از گیاهان دارویی است یک‌ساله، ایستا و به ارتفاع ۱۵ تا ۵۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثیر مى‌یابد. ساقهٔ آن معمولاً منشعب و در قسمت بالا داراى کرک‌هاى غدّه‌اى است. برگ‌ها به رنگ سبز روشن، معمولاً کرک‌دار، منقسم، ۲ تا ۴ بار تقسیم شده (معمولاً سه بار) که بیشتر اوقات تقسیمات آن داراى قطعات رشته‌اى و باریک هستند.

 زبان در قفا دارای ۲۵۰ گونه است که شامل گیاهان یک ساله مقاوم و نیز چندساله علفی است. به طور معمول در ایران نوعی زبان در قفا به صورت وحشی می روید که نام علمی آن D. consolida است.

گیاه زبان در قفا

گیاه زبان درقفا ایرانی

 زبان در قفا به عنوان گل بریدنی استفاده می شود. عمر پس از برداشت گل آن در آب طولانی و گاهی به بیش از دو هفته می رسد. آنچه امروز بیشتر کاشت می شود نوعی است که به آن زبان در قفای باغی گویند و نام علمی آن D. ajacis است و در انگلیس به آن Rocket larkspur گویند. ریشه های زبان در قفا اغلب افشان و گاهی گوشتی است. رنگ گل های آن قرمز، صورتی، بنفش، آبی و سفید است. در گلکاری این گیاه به صورت یک ساله کشت می شود. دارای رقم های پاکوتاه (۱۵ سانتی متر) و پابلند (۱۷۰ سانتی متر) است. گل ها به صورت سنبله یا خوشه بوده و هرگل دارای یک مهمیز طویل است و علت نام گذاری آن در فارسی به همین خاطر است. در انگلیسی انواع چند ساله را Delphinium و انواع یک ساله را Larkspur می نامند.

زبان در قفا یکساله  –  ROCKET LARKSPUR
DELPHINIUM AJACIS : نام علمی
  RANUNCULACEAE  – آلاله : خانواده
بومی اروپای جنوبی و مدیترانه : بومی منطقه
Lark’s Heel : نام های دیگر

گلدهی

 در بهار و پاییز، زمانـی که هوا خنـک است گل می دهد ولی به مجـرد گرم شدن هوا گل دهی آن متوقف می شود. بنابراین در مکان های گرم فقط اوایل بهار یا پاییز گلدهی دارد. اگر شاخه های گل داده در بهار از پایین قطع شوند، پا جوش هایی حاصل می شود که پاییز گل خوبی می دهند.

نیازها

 زبان در قفا به خاکی با زه کشی خوب و پر از مواد هوموسی و آب زیاد نیاز دارد و مرتب باید آبیاری شود. با این وجود تا حدود زیادی به خشکی نیز مقاوم است. چنانچه خاک اسیدی باشد باید به آن آهک اضافه شود که باعث بهبود گلدهی آن می شود. این گیاه مخصوص نواحی سردسیری است و سرمای شدید زمستان را به خوبی تحمل می کند. مکان های آفتابی را ترجیح می دهد و بایددر محلی کشت شود که دست کم یک نیم روز آفتاب کامل باشد. به خاک سنگین حساس بوده در آن دچار پوسیدگی ریشه و طوقه می شود. در جاهایی که زمین یخ می زند در انواع چند ساله باید با ریختن کاه روی زمین، طوقه و ریشه ها را از خطر سرما محفوظ نگه داشت.

 دمای شبانه در دو ماه اول رشد نباید از ۱۰ درجه سانتی گراد بالاتر رود ولی پس از این مدت تا حد ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد نیز قابل تحمل است .

افزایش

 با تقسیم بوته، قلمه و بذر افزایش می یابد. دمای مناسب جهت تندش بذر آن ۱۲ درجه سانتی گراد است. از زمان کاشت تا سبز شدن مدت زیادی (۱۵ –۳۰) روز بسته به گونه) طول می کشد. زمان کاشت بذر در انواع یک ساله اول بهار و در انواع چند ساله تیر، مرداد و یا شهریور ماه است. البته کاشت در اواخر تابستان بهتر از کاشت بهاره است. اگر بذرها در اول بهار در شاسی یا گلخانه کشت شود در همان سال گل می دهد ولی اگر در ماه های تیر و مرداد کاشت شود در سال بعد گل می دهد. در مناطق گرمسیری بذر آن در اوایل پاییز به محض خنک شدن هوا کاشته می شود. هم به صورت نشایی و هم به صورت مستقیم بذر کاری می شود. بهتر است رقم های چند ساله که رشد بیشتری دارند نشاء کاری و رقم های یک ساله که رشد کمتری دارند مستقیم کاشته شوند. خاک بستر بذر زبان در قفا گلخانه آمیخته ای از خاک باغچه، خاکبرگ پوسیده و ماسه یا شن ریز به مقدار مساوی است. در موقع نشاء کاری باید به دو نکته توجه کرد : الف) محل طوقه زیر خاک نرود، چون باعث پوسیدگی گیاه می شود. ب) قسمت انتهایی گیاه نباید بشکند، چون در این حالت انشعابات زیاد شده و گیاه حالت بوته ای پیدا می کند و خوشه های گل کوچک خواهند شد.

کاشت گل زبان در قفا (Delphinium)
گل زبان در قفا را باید در خاک های غنی با زهکشی خوب در آفتاب کامل و یا سایه جزیی کاشت. خاک های لومی برای کاشت گل زبان در قفا مناسب هستند. گل زبان در قفا در خاک های قلیایی تا خنثی به خوبی رشد می کند. اگر خاک اسیدی باشد می توان برای افزایش PH مقداری آهک به آن اضافه کرد. این گل باید در جایی کاشته شود که از بادهای قوی در امان باشد. گل زبان در قفا را در بهار می کارند، خاک را باید با مقداری کمپوست مخلوط کرد. بذرهای گل زبان در قفا را فروردین ماه در سینی نشا می کارند و آن ها را با لایه نازکی از خاک می پوشانند. زمانی که اندازه بوته ها به 4 یا 5 سانتی متر رسید آن ها را به زمین اصلی منتقل می کنند. وقتی اندازه نهال زبان در قفا به 30 سانتی متر رسید یک داربست در کنار بوته آن قرار می دهند. می توان از یک میله چوبی به عنوان داربست استفاده کرد. خاک نباید خشک شود، این گیاه نسبت به بیشتر گل ها طاقت زیادی در تحمل کم آبی دارد ولی در نفاط خشک و کم آب، گل های آن طراوت و شادابی خود را از دست می دهند. اگر در تابستان بارش باران در طول هفته کمتر از یک اینچ باشد باید به گیاه آب داده شود و خاک باید مرطوب نگه داشته شود. برای این که خوشه های زبان در قفا کیفیت خوبی داشته باشند، زمانی که اندازه آن ها به 8 سانتی متر رسید شاخه ها را تنک کنید. 2 یا 3 شاخه از گیاهان جوان و 5 تا 7 شاخه از گیاهانی که به خوبی تثبیت شده اند را جدا کنید. هر دو یا سه هفته به بوته های گل زبان در قفا کود مایع بدهید. گل های پژمرده شده و یا گل هایی که در حال پژمرده شدن هستند را از شاخه جدا کنید. زمانی که اندازه گل زبان در قفا به میزان مورد نظر رسید آن ها را باید از بوته جدا کرد تا گل های کوچک تر رشد کنند. گل زبان در قفا در روزهای سرد هم زنده می ماند.
Image result for Consolida
آفات گل زبان در قفا
حلزون ها و مارها به این گل آسیب می رسانند، همچنین این گیاه مستعد مبتلا شدن به کنه نیز می باشد.
بیماری های گل زبان در قفا شامل کپک های پودری، سوختگی، لکه های باکتریایی و قارچی، خاکستری شدن گل ها، پوسیدگی تاج و ریشه، پوسیدگی سفید، سیاه شدن برگ ها، زنگ و زنگ سفید می باشد.

فواید زبان در قفا

مسکن – ضد درد – مدر – تمیز کننده و پاک کننده میباشد . در موارد استسفا و برای زردی و ناراحتیهای طحال و به میزان محدود کاربرد دارد . از گیاه له شده به صورت ضماد برای تحلیل ورم استفاده میگردد.

گیاه زبان در قفا

مضرات زبان در قفا

دانه هاى این گیاه سمى است ، گرد کوبیده و جوشانده آن از خارج معالج کچلى و ضد شپش است ، و چنانکه گل و گیاه آن را پخته و بطور ضماد زیر شکم بگذارند، ادرار را باز مى نماید. استعمال دانه هاى این گیاه به علت سمى بودن از راه داخل جایز نیست .

طرز استفاده زبان در قفا

  • خوردن گل زبان در قفا یا آب جوشانده ی آن، مسکن، آرامش بخش و مفرح است.
  • برای فرو نشاندن ورم ها، ساقه و برگ و گل زبان در قفا را له کرده و بر محل ضماد نمایید.
  • برای درمان نقرس و دفع سنگ کلیه و مثانه، یک لیوان از آب دمکرده برگ زبان در قفا را بنوشید.
  • برای فرو نشاندن ورم ها، ساقه و برگ و گل زبان در قفا را له کرده و بر محل ضماد نمایید.
  • برای درمان نقرس و دفع سنگ کلیه و مثانه، یک لیوان از آب دمکرده  برگ زبان در قفا را بنوشید.
  • خوردن گل زبان در قفا یا آب جوشانده ی آن، مسکن، آرامش بخش و مفرح است.

ترکیبات زبان در قفا

در تخم‌های گونه D.ajacis آلکالوئیدهای آجاسین، آجاکونن، آجاسی‌نن، آجاسی نوئیدین وجود دارد.
دو نوع آلکالوئیدی وجود دارد .
بطور مجموع در دانه و تخم آن حدود 1 درصد آلکالوئید میباشد .
در دانه آن حدود 39 درصد روغن ثابت وجود دارد . همچنین گلوکزید نیز در گیاه مشخص شده است.

 

About admin

Check Also

گیاه خارخاسک و فواید بینظیر آن

گیاه خارخاسک (در متون طب سنتی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج) یکی از گیاهان دارویی بوته‌ای ...

3 comments

  1. با سلام و احترام ممنون از مطالب درج شده شما .
    آیا داوطلب خرید آن هستید؟ در صورت مثبت بودن جواب ، چند؟

  2. ممنون از مطالب خوبتون ،بذر این گیاه رو گلخونه ها دارند یا نه از مکان های خاصی باید تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *