Home / درختان میوه / درخت انبه و همه اطلاعات لازم در مورد آن

درخت انبه و همه اطلاعات لازم در مورد آن

درخت انبه خاص شبه جزیرهٔ هند، پاکستان، بنگلادش و آسیای جنوب‌شرقی است. این درخت امروزه در بسیاری از کشورهای گرمسیری پرورش داده شده و در سراسر دنیا صادر می‌شود. میوهٔ انبه علاوه بر مصرف خوراکی، آشپزی و آب‌میوه‌گیری، به عنوان طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و عطر کاربرد دارد. برگ‌های درخت انبه نیز مورد استفاده‌های زینتی قرار می‌گیرد.

 

همه چیز درباره درخت انبه

درخت انبه قد بلندی دارد و ممکن است به ۳۵ تا ۴۰ متر برسد. قطر قسمت شاخ و برگ‌دار آن نیز می‌تواند به ۱۰ متر برسد. عمر این درخت طولانی است و برخی از درخت‌های انبه با وجود ۳۰۰ سال سن هنوز میوه می‌دهند.

رنگ برگ‌های درخت انبه در ابتدا و پس از جوانه زدن نارنجی مایل به صورتی است، که با گذشت زمان به رنگ قرمز تیره، و سپس سبز تیره در می‌آید. شکوفه‌های انبه کوچک و سفیدرنگ به صورت خوشه‌های ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متری هستند. هر شکوفه ۵ گلبرگ، ۵ کاسبرگ و ۵ پرچم دارد، و رایحه‌ای همچون موگهٔ بهار دارد.

 

درخت انبه چند ساله ثمر میدهد ؟

درخت انبه از سال چهارم یا پنجم بعد از کاشت شروع به میوه دادن می کند و بعد از ۸ سال میزان تولید آن افزایش می یابد. درخت انبه در ۲۰ سالگی به رشد کامل می رسد. معمولا از گلدهی تا زمان رسیدن میوه‌ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

وزن انبه‌ها می‌تواند بین ۵۰۰ گرم تا ۲٫۵ کیلوگرم باشد. رنگ و اندازهٔ انبه‌های رسیده با توجه به محیط و نور متغیر است. میوهٔ رسیده می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد. به هنگام رسیدن میوه‌ها بوی شیرهٔ ملایمی می‌دهند و با فشار ملایمی فرومی‌روند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/Mango-tree.jpg

هر درخت انبه چند کیلو میوه می دهد ؟

هر درخت باید در سال بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد میوه تولید نماید. بعضی از ارقام در سال می توانند ۱۰۰ عدد میوه تولید نمایند. از نظر تولید، ارقام انبه نظم و هماهنگی ندارند.

در وسط میوه انبه، هستهٔ درشتی است که با توجه به نوع درخت می‌تواند صاف یا دارای رشته و فیبرهایی در گوشت میوه باشد. گوشت میوه به رنگ زرد تیره و شیرین است. طعم انبه‌ ها با توجه به گونه‌شان بسیار متفاوت است. به علاوه، با توجه به نوع میوه یا این که بیش از حد رسیده باشد، گوشت آن می‌تواند صاف یا رشته‌رشته‌ای باشد.

درخت انبه

بیشتر بخوانید: علت قهوه ای شدن برگ انبه

نیازهای اکولوژیک درخت انبه

درخت انبه نیاز به محلی آفتابی و یا زهکشی خوب و خاک عمیق دارد. در اوایل کشت درخت نیاز به قیم دارد و در شرایط مناطق گرم و خشک در سالهای اول نیاز به (درختان) سایبان دارد. باید زهکشی هوایی خوبی داشته باشد. زمان کشت در واقع رکود نهال است و معمولا در حدود 18 ماهگی در محل اصلی کشت می شوند. کشت در اوایل بهار پس از رفع خطر سرما که ضمناً درخت بتواند قبل از رسیدن به تابستان به اندازه کافی ریشه تولید کند و مستقر شود.
اضافه کردن مواد آلی به خاک محل کشت، کم کردن برگها برای کاهش تبخیر، جلوگیری از کاهش رطوبت خاک با پوشاندن اطراف نهال با مالچ (مثلا با پوشش پلاستیکی سیاه برای آبیاری قطره ای) روش خوبی است. در نواحی خیلی گرم مالچ طبیعی بهتر است. حفاظت از باد با استفاده از بادشکن و همچنین استفاده از قیم مفید است.

نور مورد نیاز درخت انبه

جوانه‌های انبه نیازمند روشنایی هستند، اما نه نور مستقیم خورشید؛ به عبارت دیگر اولین گزینه برای رشد درخت انبه فراهم کردن نور زیاد برای جوانه‌ها است.

گیاهان میوه انبه در هر 24 ساعت نیازمند حداقل 6 ساعت روشنایی هستند. البته هشیار باشید که اگر نهالی را گرفته باشید و نمی دانید که در چه موقعیت نوری رشد کرده است توصیه ما به شما این است که آرام آرام نهال را با روشنایی مستقیم خورشید روبرو کنید.

نهال هایی که در سایه و نصف سایه رشد کرده اند به علت برگ هایی با سطح نازک تر به حساسیت به نور خورشید دارند و گرفتار سوختگی شده اما اگر آرام آرام با روشنایی مستقیم رو به رو شوند این سوختگی برایشان اتفاق نخواهد افتاد. جاهایی که برای روشنایی شرایط معقولی را دارا نیستند باعث می شوند که گل ها و انبه های نو این گیاه بیشتر بریزند و انبه زیادی بر روی درخت تولید نمی گردد.

آب مورد نیاز درخت انبه

آبیاری درخت انبه را منظم و به روش صحیح انجام دهید. انبه مانند بسیاری از میوه‌های گرمسیری، در دره‌های متناوب خشک و مرطوب رشد می‌کند. دانه به‌طور منظم نیاز به رطوبت دارد تا جوانه بزند.

میزان آب موردنیاز انبه mm 1700-1100 در سال است. حداقل آب برای تولید تجارتی mm 635 است اما به علت تحمل بالای درخت،حتی در mm 300 نیز زنده می ماند. آبیاری در فصل گرم و در مناطق خشک بایستی انجام گیرد. بسته به شرایط خاک و اقلیم آبیاری در فواصل یک تا دو هفته تا موقعی که میوه برداشت شود انجام می گیرد.
زمان مهم برای آبیاری در طی رشد و نمو میوه است و کمبود آب می تواند موجب کاهش محصول شود. سیستم آبیاری بارانی نیز خوب بوده است. پس از برداشت میزان آبیاری کاهش می یابد و فقط از پژمردگی جلوگیری می شود.آبیاری پس از 1 تا 2 ماه افزایش می یابد تا گلدهی و رشد جدید تشویق شود.

آبیاری انبه: به طور کلی ، نهال های جوان انبه به 30-20 لیتر آب در هر 4 تا 5 روز در 3-2 ماه نخست استقرار گیاه نیاز دارند. برای بقیه ایام در سال اول ، مقدار آب آبیاری ممکن است به 40 الی 50 لیتر در هر 7 تا 10 روز افزایش یابد. در سال دم مقدار آبیاری تا حدود 100 الی 150 لیتر در هر 10 روز افزایش می یابد. در سال سوم 300-200 لیتر برای هر درخت در هر 15 روز یک بار کافی می باشد. برای درختان بارده ، مخصوصأ در مناطق گرمسیری ، داشتن یک دوره خشکی 4-3 ماهه قبل از گل دهی برای تولید قابل اطمینان و کاهش فلاش های رشد رویشی بسیار مطلوب است. در مناطق خشک، آبیاری پس از ظهور گل آذین ها و آغاز میوه نشینی و در طول 6-4 هفته اول رشد و نمو میوه یعنی زمانی که تقسیم سلولی بسیار سریع است مطلوب می باشد. درختان 4 ساله ممکن است به حدود 500-400 لیتر آب برای هر درخت هر دو هفته یکبار نیاز داشته باشند. به محض اینکه میوه ها به مرحله بلوغ رسیدند آبیاری بایستی کاملا قطع گردد. زیرا شرای خشک برای تجمع قند بیشر مطلوب است. آبیاری سنگین پس از برداشت محصول باعث تحریک رشد رویشی جدید می شود.

روش های آبیاری انبه

انبه از گیاهان مقاوم به خشکی است. در شرایط دیم کیفیت و تولید میوه آن کاهش خواهد یافت. آبیاری بیش از حد نیز به کاهش رشد درخت انبه منجر خواهد شد. روش های آبیاری زیادی از جمله غرقابی و شیاری ، تفنگی با حجم و فشار بالا ، سیستم بارانی که حجم زیادی آب را در بخش بالا و زیر تاج درخت پخش می کنند، سیستم های قطره ای و میکرواسپری های فشار ضعیف جهت آبیاری باغ های انبه مورد استفاده قرار گرفته اند. در ادامه نحوه و نوع سیستم های آبیاری انبه (مورد استفاده در مناطق جدید تولید انبه در دنیا) بیان می شود.

در استرالیا معمول ترین روش آبیاری ، استفاده از میکرو اسپری هایی است که آب را در زیر درخت در فاصله کم می پاشند. البته آبیاری غرقابی نیز در بری باغ ها قدیمی تر استفاده می گردد. اغلب درختان با یک میکرواسپری با میزان پخش بین 60 تا 120 لیتر در ساعت به ازای هر درخت آبیاری می شوند. از آبیاری درختان بالغ حدود 2 ماه قبل از گل دهی امتناع شده و یا مقدار آن شدیدأ کاهش می یابد . آبیاری در دوران پس از گل دهی تکرار شده و تا زمان قبل از برداشت ادامه می یابد و در این هنگام مقدار آن کاهش یافته و در نهایت متوقف می گردد. پس از برداشت، درختان مجددأ در طول دوره رشد رویشی آبیاری می شوند. حجم آب مصرفی بسیار متغیر و 2000 – 500 لیتر در هفته برای هر درخت می باشد . اما اکثر درختان بین 1000 تا 1200 لیتر در هفته به ازای هر درخت دریافت می کنند.

در آمریکا معمولأ آبیاری در طول سال در ایامی که میزان بارندگی در دوره های 5-3 روزه کمتر از 27/1 -64/0 سانتی متر باشد انجام می شود. توصیه ها و عملیات آبیاری بر اساس مشاهدات و تجربه است. میزان آب مصرفی را حدود 35/6 سانتی متر در هفته پیشنهاد کرده اند. بر اساس تحقیقات اولیه ، آبیاری در فواصل 7 روزه در دوره رشد و نمو میوه باعث افزایش اندازه میوه، زودرسی و افزایش عملکرد می گردد. در کالیفرنیا روش های آبیاری قطره ای و میکرواسپری ها به کار می روند ، در پورتوریکو آبیاری قطره ای نسبت به میکرو اسپری ها رایج تر است. قطره چکان ها به ازای هر درخت 75/7 – 79/3 لیتر در ساعت آب پخش می کنند و درختان 2 تا 3 بار در هفته آبیاری می شوند. وقتی میکرو اسپری ها به کار می روند، معمولا یک میکرواسپری بین دو درخت در یک ردیف قرار داده می شود. درختان معمولأ 9 تا 11 ماه از سال آبیاری می شوند، ولی 3-1 ماه قبل از شروع گل دهی آبیاری انجام نمی شود.

در موسسه تحقیقات باغبانی هند جهت آبیاری درختان جوان انبه از کوزه های مجهز به قطره چکان استفاده می شود.

خاک مناسب درخت انبه

برای کاشت درخت انبه خاک را با کود گیاهی مغذی کنید؛ اگر می‌خواهید در گلدان، دانه انبه بکارید خاک باید با زهکشی بسیارعالی باشد.

از خاکهای سنگین و خیلی مرطوب باید اجتناب شود. PH بین 5/7-5/5 مطلوب است. انبه مقداری به خاکهای قلیایی متحمل است. برای رشد خوب نیاز به خاک عمیق برای تأمین رشد گسترده ریشه دارد. برای تغذیه صحیح استفاده از نمونه های برگی درست قبل از گلدهی از فلاش آخر رشدی که بالغ شده است استفاده می شود. در درختان بالغ g700 N، g400 p_2 o_5، 750g k_2 o برای هر درخت در سال مصرف می شود که در 4 قسمت در سال داده می شود. محلول اوره 4% روی برگها در افزایش محصول و کیفیت برخی ارقام موثر بوده است.

کود مورد نیاز درخت انبه

کود دادن به درخت انبه باید منظم و به صورت یک بار در ماه حتی در زمستان انجام گیرد. به صورت کلی گیاه میوه انبه نسبت به کود دهی بالا دچار پژمردگی برگ خواهد شد.

درخت انبه عمدتاً به عناصر پرمصرف (نیتروژن، فسفر و پتاسیم ) و کم مصرف (آهن، مس، روی و بور ) نیاز دارد. نیتروژن حیاتي ترین عنصر بوده و بایستي در زمان و مقدار معین مصرف شود. غلظت و زمان نامناسب استفاده از نیتروژن، اثرات منفي بر عملکرد خواهد داشت

نیاز غذایی درخت انبه

از چه ماده ای استفاده کنیم ؟

با توجه به تجزیه خاک و برگ و بروز علایم کمبود در درخت، نوع عنصر مورد نیاز مطابق جدول 7 مشخص مي شود .لازم به ذکر است عناصر پرمصرف شامل نیتروژن، فسفر ،پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد و عناصر کم مصرف شامل آهن، مس، روی، منگنز و بور هستند .جهت افزایش رشد رویشي مقدار نیتروژن مورد نیاز به سه بخش تقسیم شده و در سه مرحله توزیع مي شود

زمان کاربرد کودها


زمان استفاده از کودها
به زمان رشد رویشي و زایشي درخت بستگي دارد در جدول 8 به   زمان استفاده از کودها در درختان انبه اشاره شده است.

علایم کمبود نیتروژن


از مهم ترین علایم کمبود نیتروژن مي توان به زرد شدن برگ های پیر ، توقف رشد ، ریزش برگ ها خصوصاً در
زمستان ،ریزش زیاد میوه و کاهش اندازه میوه اشاره نمود.



علایم کمبود فسفر


مهم ترین علایم کمبود فسفر عبارت از تأخیر در رشد درخت ،سبز تیره شدن برگ های پیرتر ،مایل به ارغواني شدن برگ های جوان ،کاهش اندازه میوه ،ریزش میوه ها قبل از بلوغ و تأخیر در رسیدن میوه است.

علایم کمبود پتاسیم


مهم ترین علایم کمبود پتاسیم که در برگ های پیرتر بروز مي کند عبارتند از: شروع زردی نوک برگ و لکه دار شدن حاشیه برگ و در مرحله بعد سوختگي برگ ها؛ پیچش، لوله ای شدن و بادکش شدن برگ ها؛ کاهش عمر انباری میوه و کاهش کیفیت میوه.


علایم کمبود آهن


از مهم ترین علایم کمبود آهن مي توان به زرد شدن برگ ها ،سبز باقي ماندن رگبرگ ها ،سفیدشدن برگ های جدید ،کوچك تر از حد معمول بودن برگ های جدید و توقف رشد اشاره کرد

 

علایم کمبود بور


بي رنگ شدن و مردن بافت های مریستمي ، توقف رشد درخت ، ممانعت از گلدهي ، تشکیل میوه ضعیف و
ترک خورن میوه از مهم ترین علایم کمبود بور محسوب مي شوند.

علایم کمبود روی


علایم مشخص کمبود روی شامل تشکیل حالت روزت (کاهش فاصله میان گره) در نقاط رشد جدید ، ریزش برگ های جوان ، کوچك ماندن اندازه برگ ها ،نوک تیز شدن برگ ها و کاهش فاصله میان گره ها هستند.

علایم کمبود مس


تجمع صمغ در زیر پوست ،صمغي شدن ساقه و شاخه ها و در شرایط کمبود شدید، ریزش برگ ها از مهم ترین علایم کمبود مس هستند.

موارد مصرف عناصر لازم و ضروری درخت انبه

  • نیتروژن: بعد از شخم و بعد از گلدهی، افزایش طول گل آذین، تداوم گلدهی.
  • پتاسیم : فندقی شدن میوه ، رسیدگی میوه.
  • کلسیم : در طول گلدهی و قبل از نمو میوه، فندقی شدن میوه (رشد گسترده ریشه).
  • کمبود کلسیم: پوسیدگی گلگاه (Tip pulp) میوه.
  • بور : زمان جوانه زنی و گلدهی.
  • روی: محلول پاشی اوایل رشد گل آذین قبل از باز شدن گلها.
  • کمبود روی علائم ریز برگی.
  • آهن : فندقی شدن میوه.
  • منگنز روی بور : بهبود خواص کیفی میوه،افزایش انبارداری.

کوددهی درخت انبه جوان

کارشناسان باغبانی دانشگاه هاوایی توصیه می کنند که درختان انبه سال قبل 1 تا 2 پوند کود آهسته رهش 10-20-20 که قبل از رشد زیاد به سه یا چهار کاربرد تقسیم می شود ، دریافت کنند. در طول سالهای دوم و سوم باید 1/2 تا 3 پوند کود 10-20-20 به همان روش استفاده شود. این کود مستقیماً در زیر خط قطره ای برگ پخش شده و در خاک سیراب می شود. متخصصان باغبانی دانشگاه فلوریدا می گویند هر کود کامل حاوی 6 تا 10 درصد نیتروژن ، 6 تا 10 درصد فسفر و 4 تا 6 درصد منیزیم برای درختان جوان انبه مناسب است. مراقب باشید کودهای زیادی به درختان جوان وارد نکنید.

کوددهی درخت انبه بالغ

کارشناسان باغبانی دانشگاه هاوایی برای هر اینچ قطر تنه 4 تا 5 فوت بالاتر از سطح زمین سالانه 1 پوند کود کامل و آهسته رهش توصیه می کنند. نیمی از این کود قبل از گلدهی نه در زمان گلدهی و بقیه پس از برداشت انبه استفاده می شود. به طور کلی ، کودهای مخصوص درختان دارای 9 تا 15 درصد پتاسیم و فسفر باید به 2 تا 4 درصد کاهش یابد. مخلوط های کود معمولاً در دسترس که برای درختان انبه رضایت بخش هستند شامل 6-6-6 و 8-3-9-2 ، 2 نشان دهنده منیزیم است. برای تشویق گلدهی و عملکرد انبه ، کودهای آزاد سریع آزاد حاوی نیتروژن درست قبل از گلدهی درختان انبه استفاده می شود.

نکات کوددهی درخت انبه

انجمن تولیدکنندگان میوه های نادر کالیفرنیا (CFRG) می گوید آهن کلاته و سایر عناصر ریز مغذی اغلب برای درختان سالم انبه ضروری است. می توانید خاک خود را توسط آزمایشگاه آزمایش کنید تا ببینید آیا کمبود مواد معدنی دارد یا خیر ، اما نتایج از 1 تا 4 هفته طول خواهد کشید. خرید کیت آزمایش خاک در مراکز تهیه باغ ، گزینه کم هزینه و قابل قبولی است. CFRG می گوید کوددهی درختان انبه مانند تغذیه درختان مرکبات است با این تفاوت که درختان انبه نباید بعد از نیمه تابستان بارور شوند.

درختان انبه که در خاک ماسه ای کاشته می شوند، بیشتر از کودهایی که در خاک رس یا لوم کاشته می شوند، به کود نیاز دارند.

دانشگاه کشاورزی آمریکا که از نواحی کشت میوه انبه است نظم کودی را با بهره بردن از فرمول ده – ده – بیست این گونه شرح می دهد که در سال نخست 0 الی 400 گرم و در سال بعدی 600 الی 1200 گرم کود به منظور هر درخت انبه استاندارد است که به 3 الی 4 تکه قابل قسمت است و قبل از آغاز هر دوره نمو برای نهال انبه مورد مصرف قرار می گیرد.

حواستان باشد که که گیاه میوه انبه در طول 12 ماه و با توجه به مقدار رطوبت موجود در آب و هوا توانایی این را دارد دوران های نمو و استراحت پشت سر هم را دارا باشد.

به منظور گیاهان بزرگ و با ثبات که به بار دهی روی آورده اند از همین فرمول گرچه به مقدار بالاتر مورد مصرف قرار می گیرد این طور که برای هر 2.5 سانتی متر از ضخامت تنه اصلی درخت که در فواصل یک الی 1.5 متری سطح زمین مستقر شده است تقریبا چهارصد گرم کود ده – ده – بیست مورد مصرف قرار می گیرد. مقدار کود به 2 نوع قابل قسمت است که اولی قبل از گل دهی و بعدی پس از هنگام برداشت محصولات استفاده می شود. حواستان باشد که هنگام گل دهی نباید به درخت انبه کود بدهیم برای اینکه باعث می شویم گل ها بریزند.

جدول برنامه کودی انبه

جدول میزان کود مصرفی به ازاء هر سال سن برای هر درخت انبه (بر حسب گرم) و بر اساس آزمون خاک

نیاز های غذایی انبه:

کود حیوانی: درختان یکساله انبه به 10 کیلو گرم کود حیوانی نیاز دارد و با افزایش سن درختان، کود مورد نیاز آنها افزایش می یابد و باید هر 2 سال یک بار کود حیوانی در اختیار آنها قرار داد. به ازاء هر سال سن درخت لازم است میزان 5 کیلوگرم کود حیوانی به مقدار اولیه افزایش شود به طوری که درخت 10 ساله انبه نیاز به 50 کیلو گرم کود حیوانی دارد که این کود باید در سال هایی که درخت کم محصول است پس از برداشت میوه به خاک پای درختان اضافه شود. در سال هایی که درخت پر محصول است نیازی به مصرف کود حیوانی نیست.

کود شیمیایی: افراد مختلف توصیه های کودی متفاوتی را برای درختان انبه پیشنهاد نموده اند. برای درختان انبه با سن بیش از 10 سال مصرف 730 گرم ازت، 180 گرم فسفر و 680 گرم پتاسیم خالص برای هر درخت توصیه شده است. زمان مصرف کود ها به ترتیب 50 درصد در زمان گل دهی و 50 درصد پس از برداشت می باشد.

تجزیه برگ مهم ترین روش برای آگاهی از احتیاجات غذایی گیاهان چند ساله است اما آزمایش خاک نیز می تواند مکمل مهمی برای آن باشد اولین کود مصرفی معمولا در گودالی به ابعاد 15×60 سانتی متر یا ذایره ای به قطر 30 سانتی متر از نهال های تازه کاشته شده به کار می رود و هر ساله 15 سانتی متر به این فاصله اضافه شده تا اینکه در فاصله 2/1 متری از تنه درخت ثابت می گردد. همچنین کود ها را می توان در ناحیه سایه انداز درخت و به فاصله 30 سانتی متر از تنه درختان پخش و با خاک مخلوط نمود. از کاربرد کود های شیمیایی در نزدیکی تنه درختان باید خودداری نمود چرا که ریشه های تغذیه کننده در این منطقه قرار ندارند.

N

میزان ازت مورد نیاز

برای هر درخت انبه

به ازای هر سال سن

P

میزان فسفر مورد نیاز (P2O5)

برای هر درخت انبه

به ازای هر سال سن

K

میزان پتاسیم مورد نیاز (K2O)

برای هر درخت انبه

به ازای هر سال سن

کربن آلی خاک

(برحسب درصد)

فسفر موجود در خاک

بر حسب ppm

پتاسیم موجود در خاک

بر حسب ppm

کمتر از 5/0 از 5/0 تا 75/0 بیش از 75/0 کمتر از 5/22 5/22 تا 56 بیش از 56 کمتر از 140 140 تا 330 بیش از 330

110 گرم

100 گرم

90 گرم 75 گرم 50 گرم 25 گرم 100 گرم

75 گرم

40 گرم

تغذیه برگی درختان انبه

مصرف توأم کود سوپرفسفات و اوره به غلظت های 2 و 4 درصد باعث افزایش طول گل آذین ،تداوم گل دهی و میوه دهی و افزایش عملکرد محصول گردیده است. همچنین نسبت جنسی گل ها و میزان ریزش ریزش میوه کاهش یافته است. مصرف غلظت های بیش از 6 درصد اوره باعث ایجاد سوختگی در برگ گردیده است.

کاربرد منگنز ، روی ،بور و مس برای رشد سالم درخت انبه ضروری است.

تشخیص علائم کمبود ریزمغذی ها در شرایط مزرعه بسیار سخت و پدیده ای پیچیده است. با استفاده از روش های تجزیه خاک و برگ گیاه می توان از بروز علائم کمبود جلوگیری نمود. انتخاب 30-20 برگ 7-6 ماهه که از قسمت میانی شاخسار های بدون میوه و از تمام ارتفاع و جهات مختلف انتخاب شده باشند برای تجزیه برگ بسیار مناسب می باشند.

محلول پاشی با سولفات روی غلظت 2/0 درصد باعث برطرف شدن کمبود آن می گردد. مصرف این کود تأثیر بسزایی در افزایش عملکرد و بهبود خواص کیفی میوه از جمله افزایش عمر انبار داری آن دارد.

کاربرد سه ماه یک بار سولفات روی به صورت محلول پاشی و به غلظت یک درصد را مناسب ترین روش جهت حفظ میزان روی برگ در حد بالاتر از حد بحرانی (20 میلی گرم بر کیلو گرم ماده خشک) عنوان کرده اند.

کمبود روی باعث بیماری ریزبرگی می شود.

مناسب ترین غلظت بور، مصرف حداکثر 3000 پی پی ام به صورت محلول پاشی (اسید بوریک) است. غلظت بیش از این تأثیر منفی روی رشد رویشی و خواص میوه داشته است. مناسب ترین زمان جهت مصرف کود بور به صورت محلول پاشی اوایل رشد گل آذین و قبل از باز شدن گل ها گزارش شده است.

کمبود بور باعث نکروز داخلی بافت برگ ها می شود.

در ارتباط با مس در صورتی که غلظت مس در برگ ها بین 2/10-4/7 میلی گرم مس بر گرم باشد هیچ علائم کمبودی در درخت مشاهده نخواهد شد.

کمبود آهن معمولا در خاک های آهکی رخ می دهد. محلول پاشی با سولفات آهن یا نیترات آهن به غلظت 2/0 درصد همراه با ماده رطوبت زای L-77 یک درصد نتایج بسیار خوبی در برطرف نمودن کمبود آهن داشته است.

معمولا کمبود کلسیم در انبه باعث پوسیدگی گلگاه (Tip pulp) میوه می گردد. در این عارضه قسمت انتهای میوه های تقریبا رسیده انبه زرد و نرم می شود. مصرف زیاد کود ازت باعث بروز و تشدید این عارضه می گردد. برای کاهش عارضه نوک نرمی می توان از کلسیم به فرم نیترات کلسیم و کربنات کلسیم و یا گچ استفاده نمود.

جدول برنامه کودی درختان انبه به ازای هر سال بدون توجه به خاک بر حسب گرم

ویژگی های سه کود آلی مورد استفاده در سه رقم انبه

درخت انبه

روش های کاشت درخت انبه

1- از طریق دانه انبه
۲- از طریق پیوند انبه

دانه انبه معمولا نیاز به هشت سال زمان دارد تا میوه بدهد در مقابل کاشت درخت انبه از طریق پیوند بعد از ۳ الی ۵ سال میوه می دهد و تقریبا یک روش تضمینی برای پرورش و تولید انبه می باشد.

اگر شما قصد پرورش درخت انبه از طریق دانه انبه را دارید یک میوه انبه را در صورت دسترسی از درخت بچینید یا از فروشگاه یک انبه ی تازه خریداری کنید. درختان تولید شده از دانه انبه بسیار قوی و محکم خواهند بود ولی تضمینی برای میوه دادن آن وجود ندارد.

در صورت تمایل به کاشت انبه در گلدان می توانید فیلم کاشت انبه در گلدان که قبلا در سایت قرار داده شده را مشاهده کنید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/634628_7GfwhJ1G.jpg

درخت انبه در ایران

اولین ورود انبه به ایران به حدود 300 سال پیش باز میگردد که این شاه میوه استوایی توسط تجار عرب وارد کشور شده و امروزه در بخش اعظمی از استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و قسمت هایی از کرمان کشت می شود.

بیشترین سطح زیر کشت انبه در ایران به استان هرمزگان اختصاص دارد. در استان هرمزگان سالیانه ۲۲هزار تن و در سیستان و بلوچستان ۱۴ هزار تن انبه تولید می‌شود انبه در ایران در سواحل دریای عمان، مناطق راسک، سرباز، قصرقند، نیک شهر، دشتیاری و چابهار در سیستان و بلوچستان و همچنین در استان هرمزگان در شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و جاسک کشت شده‌ است، در شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان نیز درختان انبه بارور یافت می‌شوند.

قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال می‌رسد، که این درختان در باغات شهرستان میناب یافت می‌شوند. انبه همچنین در استان کرمان در شهرستان‌های جیرفت (مجتمع کشاورزی ساسان مهیمی) و کهنوج کشت گردیده‌است. در گویش محلی استان هرمزگان به انبه، انبا می‌گویند.

با توجه به شباهت آب و هوایی شهرستان سرباز با اقلیم کشور پاکستان که تولید کننده مرغوب ترین ارقام انبه در منطقه است پتانسیل مناسبی جهت توسعه کشت انواع ارقام انبه در این شهرستان وجود دارد.

انبه شمالی

در شمال ایران و در استان‌های گیلان و مازندران نیز میوه‌ای ریز و آبدار وجود دارد که در اصطلاح عامیانه به آن انبه یا انبو می‌گویند، البته ظاهراً اسم درست این میوه ازگیل ژاپنی است و طعمش با انبه پاکستانی که بزرگتر است کاملاً تفاوت دارد، انبه شمالی ترش و آبدار و پرخاصیت است و طرفداران زیادی دارد اما بعد از چیدن تا زمان مصرف فرصت کمی هست چون این میوه امکان نگهداری طولانی مدت ندارد.

ارزش غذایی و خواص انبه

این میوه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می‌آید، طوری‌که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود. این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد، یعنی وقتی مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می‌کند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود. با ترشح این هورمون، قند به داخل سلول‌ها وارد شده و دوباره افت پیدا می‌کند.

انبه میوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین ث، ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان است. این میوه موجب تقویت دستگاه گوارش و کلیه نیز می‌شود، و به علت آهن فراوانی که دارد از آنمی جلوگیری می‌کند.

انبه
(ارزش غذایی برای ۱۰۰ گرم)
آب: ۸۲٪ تا ۸۳٫۵٪ فیبر: ۱ تا ۲٫۳ گرم ارزش غذایی: ۵۶ تا ۷۰ کیلوکالری
پروتئین: ۰٫۵ تا ۰٫۶ گرم لیپید: ۰٫۱ تا ۰٫۳ گرم کربوهیدرات: ۱۳٫۴ تا ۱۷ گرم کربوهیدرات ساده (قند): ۱۴٫۸ گرم
مواد معدنی
پتاسیم: ۱ تا ۱۵۰ میلی‌گرم فسفر: ۲۲ تا ۲۵ میلی‌گرم کلسیم: ۲۰ تا ۲۲ میلی‌گرم منیزیم: ۸ تا ۹ میلی‌گرم
سدیم: میلی‌گرم آهن: ۰٫۱۳ میلی‌گرم روی: ۰٫۰۴ میلی‌گرم منگنز: ۰٫۱۶ میلی‌گرم
ویتامین
ویتامین ث: ۲۲ تا ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب۱: ۰٫۱ تا ۰٫۳۲ میلی‌گرم ویتامین ب۲: ۰٫۱ تا ۰٫۴ میلی‌گرم ویتامین ب۳: ۰٫۴ تا ۰٫۶ میلی‌گرم
ویتامین ب۵: ۰٫۱۳ تا ۰٫۱۶ میلی‌گرم ویتامین ب۶: ۰٫۰۵ تا ۰٫۱۳ میلی‌گرم ویتامین ب۹: ۰٫۰۴ تا ۰٫۰۵ میلی‌گرم ویتامین ب۱۲: میلی‌گرم
ویتامین آ: ۳ تا ۴٫۱۳ میلی‌گرم کاروتن: ۰٫۴۴ میلی‌گرم ویتامین ای: ۱٫۸ میلی‌گرم ویتامین کا: میلی‌گرم

 

منابع :

کتابجنبه های مختلف کاشت و داشت و برداشت انبه

.ایستگاه تحقیقات انبه، شجاع آباد
مالتان، پاکستان.

کارگاه آموزشي انبه

fertilizerfor

scielo

sfgate

نکته پایانی:

دوستان عزیز می توانید جهت خرید انواع محصولات کشاورزی اعم از کود و سم و اقلام مورد نیاز درخت انبه با کیفیت عالی و قیمت مناسب به پیج اینستاگرامی اصله (www.instagram.com/acle.ir) تشریف بیاورید و همچنین از خدمات مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

از شما دوستان و علاقه مندان به گل و گیاه تقاضا می کنم تا با دنبال کردن پیج حمایت خود را از سایت نشان داده و ما را در ارائه بهتر و مفیدتر مطالب یاری کنید. از همکاری همه شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.

About admin

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

5 comments

  1. چرا برگ درخت انبه خانگی قهوه ای میشه بخاطر گرماست یا سرما؟؟؟

  2. از کامل بودن نوشته شما ممنونم ولی یک نکته اگر روی زمین باغ گود ایجاد شود پلاستیک پهن کنم وسپس چند سوراخ کوچک بزنم خاک ماسه کود را مخلوط کرده نهال را کشت کنم میشه به ثمر رساند09138757601واتساپ

    • اگر روی زمین باغ پلاستیک پهن بشود وروی آن خاک برک ماسه وکود مخلوط کنم ونهال کشت شود ودور آن حالت گل خانه ایجاد کنم در باغات اصفهان سمت جنوب به ثمر میرسد؟؟ راهنمایی در واتساپ ممنون میشوم 09138757601

  3. اگر روی زمین باغ پلاستیک پهن بشود وروی آن خاک برک ماسه وکود مخلوط کنم ونهال کشت شود ودور آن حالت گل خانه ایجاد کنم در باغات اصفهان سمت جنوب به ثمر میرسد؟؟ راهنمایی در واتساپ ممنون میشوم 09138757601

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *