Home / گلهای آپارتمانی / گلهای تصفیه کننده هوا / نگهداری سرخس در خانه و راز شاداب ماندن این گیاه

نگهداری سرخس در خانه و راز شاداب ماندن این گیاه

نگهداری سرخس در خانه کار دشواری نیست به شرطی که اصول نگهداری از این گیاه را بدانید.

قبلا هم در مورد سرخس و آفات و بیماری های سرخس به صورت جداگانه و کامل توضیحاتی داده شده لذا در این مطلب به نحوه نگهداری سرخس در خانه و راز شاداب ماندن این گیاه اشاره می شود.

سرخس های مناطق و نیمه گرمسیری در منازل به خوبی رشد و نمو میکند ولی به طور کلی خشکی زیاد هوا را نمیپسندد.در مورد بسیاری از آنها محلی خنک و مرطوب در نظر گرفته میشود و رشد آنها در اتاقی به نسبت سرد بهتر انجام میشود.در صورتی که شرایط سرد و مرطوب برای سرخس ها مهیا باشد در خاکی سبک و شنی و مرطوب این گیاهان به رشد و نمو خود ادامه میدهد.

خواص گیاه سرخس

شاید برایتان عجیب باشد ولی سرخس فواید بسیاری دارد. این گیاه علاوه بر این که یک تصفیه کننده طبیعی هواست خواص دارویی نیز دارد. برخی از خواص گیاه سرخس عبارتند از:

  • درمان درد مفاصل
  • درمان نفخ
  • درمان کرم معده
  • درمان درد استخوان لگن

البته باید ذکر کنیم که عده ای از کارشناسان معتقدند این گیاه سرطان زاست و نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

نگهداری سرخس در خانه و راز شاداب ماندن این گیاه

نگهداری سرخس در خانه

نیازها و نحوه نگهداری سرخس

به طور خلاصه باید بگیم که این گیاه به نور متوسط، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت هوای ۷۰-۹۰ درصد، حرارت معمولی، و خاک قلیایی احتیاج دارد. ولی در ادامه به بررسی هرکدام از موارد ذکر شده می پردازیم.

چقدر گل سرخس رو آبیاری کنم؟

درسته رطوبت رو دوست داره ولی حتما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد.طبق خاک سبک گیاه هفته ای ۲ الی ۳ بار آبیاری مناسب است(این زمان بر حسب محل نگهداری شما میتونه متفاوت باشه و حتما خاک گلدان رو بررسی کنید و سپس اقدام به آبیاری کنید).نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که سرخس طالب رطوبت بالاست ولی هنگام آبیاری باید دقت کنید که بر روی برگ ها آب ریخته نشود.

چقدر رطوبت برای گیاه سرخس کافیه؟

طبق توضیحاتی که داده شده و خودتان هم میدانید این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد، اما برای تامین رطوبت آن باید سینی زیر گلدانی آنها را همیشه پر آب نگه داشت(توجه داشته باشید که خا ته گلدان نباید با آب تماس داشته باشه و حتما گلدان را روی سنگ ریزه قرار بدید) جالب است بدانید که سرخس رو میشه در ترایوم هم پرورش داد! این هم برای بار چندم میگم 🙂 هرگز روی برگها آبپاشی نکنید زیرا باعث خشک شدن و پژمردگی برگ ها میشه.

نور مناسب برای سرخس چقدر است؟

اولین نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که این گیاهان در مقابل نور شدید آفتاب تابستان مقاومت ندارند همیشه باید نور فیلتر شده را برای این گیاه فراهم کنید یعنی نوری در حدود ۵۰ درصد تابش نور خورشید .پس این گیاهان در کنار پنجره های رو به شمال در محلی که گل های سایه دوست دیگر به خوبی رشد میکنند نگهداری کنید. البته پشت پنجره جنوبی که پرده داره هم میتونید قرار دهید. با افزایش نور و دما باید رطوبت و آبیاری رو هم افزایش بدید.

چه دمای مناسب نگهداری سرخس است؟

این گیاه تا دمای ۲۵ الی ۳۰ درجه را به شرط داشتن روطبت متونه تحمل بکنه ولی دمای مناسب شب برای این گیاهان ۱۵ درجه سانتی گراد است و در حالت کلی دمای ما بین ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد ایده آل ترین دما برای نگهداری سرخس میباشد.

از چه خاکی برای نگهداری سرخس استفاده کنم؟

در حالت کلی برای گیاه سرخس خاک جنگلی و یا خاکبرگ، جهت رشد سرخس مطلوب و مناسب است ولی اگر بخواهیم بهتر شرح بدیم بهترین خاک برای این گیاهان خاک بسیار سبک ،مخلوطی از خاک لوم، پیت ماس و شن درشت یا ذغال به نسبت مساوی است(ترکیب هاک باغچه با خاک برگ و کمی ماسه هم مناسب هست). اگر بتوان به این مخلوط خاک فقط میزان خیلی کمی کود دامی پوسیده (باید خاطر نشان کنم کود دامی ولی از کود مرغی هرگز) و یا مواد مشابه اضافه میشود. سرخس هایی که به صورت دارزی می باشند، به خاکی که از پیت و خاک اره و شن تشکیل شده باشد نیاز دارند.

در ضمن میتونید از خاک های آماده مانند خاک برگ بسته بندی شده و یا پرلیت و پیست ماس هم استفاده کنید.

تعویض گلدان

هنگامی که برگ‌های سرخس کم‌کم خاکستری می‌شوند، ممکن است زمان مناسب برای انتقال سرخس به یک گلدان بزرگ‌تر فرا رسیده باشد.

ریشه‌های سرخس‌ها می‌توانند نسبتا سریع رشد کنند.

بنابراین ریشه‌ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا آن‌ها به خارج از گلدان رشد کرده‌اند یا خیر.

گلدان جدید را دست کم ۱۰ سانتی‌متر عریض‌تر از گلدان اول انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر سرخس در یک گلدان ۳۰ سانتی بوده‌است، یک گلدان ۴۵ سانتی را انتخاب کنید.

یک لایه شن یا سنگریزه را گلدان جدید بریزید.

سپس یک لایه خاک اضافه کنید.

خاک را در اطراف لبه‌های گلدان فشار بدهید، تا دور مرکز ریشه‌ها یک گودی ایجاد شود.

با فشار دادن گلدان، خاک اطراف ریشه را شل کنید و بعد سرخس را از گلدان قبلی بردارید.

اگر گلدان شما از نوع سفت باشد، می‌توانید به آرامی به طرفین گلدان ضربه بزنید تا ریشه‌ها شل شوند.

پایه سرخس را با دست بگیرید و بعد گلدان را سر و ته کنید.

به آرامی گلدان را از ریشه و خاک جدا کنید.

گیاه را در گلدان جدید قرار دهید.

مقداری خاک به اطراف ریشه‌ها اضافه کنید، به آرامی به سمت پایین فشار وارد کنید تا بتوانید مقدار بیش‌تری خاک داخل گلدان بریزید.

برای این‌که گیاه در گلدان جدید جا بیفتد، آن را در یک مکان آفتابی (نه در معرض نور شدید خورشید بلکه فقط روشن) بگذارید و به آن آب بدهید.

نگهداری سرخس در خانه و نحوه تکثیر سرخس

گل سرخس را می توان به سه رورش تکثیر کرد:

  1. تکثیر به روش هاگ
  2. تقسیم بوته می باشد که ساده ترین روش تکثیر این گیاه می باشد.
  3.  تکثیر به روش ساقه رونده(قلمه)

تکثیر سرخس به روش تقسیم بوته

بهترین راه تکثیر این گیاهان برای خانه دارها و مبتدی ها، تقسیم بوته در بهار می باشد. به طوری که گیاه را از گلدان خارج کرده و آن را به چند قسمت تقسیم می کنند. باید ریزوم ها را با احتیاط برید.

تکثیر سرخس به روش ساقه رونده

زمانی که گیاه ساقه های رونده ریشه زا تولید می کند در صورت تماس انتهای ساقه ها با خاک گیاهان کوچک بوجود می آیند که پس از ریشه دار شدن، با جدا کردن و پرورش آنها می توان گیاهان جدیدی تولید کرده این روش زمانی که گیاه در طول بهار و تابستان فعالی است عملی خواهد بود برای این روش گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر و قلمه یا کمپوست گلدانی مناسب خواهد بود. خاک را به اندازه کافی مرطوب کنید و دمای محیط را ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگاه داری.

تکثیر سرخس به روش هاگ

وش دیگر تکثیر سرخس، استفاده از هاگهای بوحود آمده در سطح زیرین برگها است. هاگها را روی یک صفحه کاغذ سفید جمع آوری کنید و در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه، به شکل پراکنده روی سطح خاک بکارید. گلدان یا سینی بذر را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید. زمانی که سرخسها جوان تقریبا ۵/۲ سانتیمتر شدند، آنها را بیرون آورده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید و زمانی که بزرگتر شدند. گلدانها را نیز بزرگتر کنید. گیاه را همیشه دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. بهتر است آبیاری از زیر انجام گیرد یعنی گلدان را در بشقابی قرا داده و آب را داخل بشقاب پر کنید. ضمنا گاهی گیاه را با یک سمپاش کوچک خیس نمایید.

About admin

Check Also

سانسوریا پاکوتاه – همه چیز درباره سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه یکی از ارقام زیبای ساکولنت هست و خوبه که همه چیز درباره سانسوریا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *