Home / مقالات / چگونه می توان قلمه ها را سریع ریشه دار کرد؟

چگونه می توان قلمه ها را سریع ریشه دار کرد؟

در این مطلب یاد می گیرید که چگونه می توان ریشه دار کردن قلمه ها را به سرعت و بدون دردسر در منزل داشته باشید و به این ترتیب گیاهان خود را قلمه بزنید و گلدان های جدیدی از آن ها به وجود بیارین.

قبلا آموزش تکثیر و قلمه گیری از تعدادی از گیاهان در سایت قرار داده شده که لینک بعضی از آن ها را در این مطلب قرار می دهم:

آموزش ریشه دار کردن قلمه ها

  • با استفاده از هورمون ریشه زایی

هورمون ریشه زایی به شکل گیری ریشه کمک می کند و از گیاه در برابر قارچ ها و باکتری ها محافظت می کند. این ماده با سرعت به رشد ریشه کمک می کند و از شوک حاصل از جدا کردن قلمه از گیاه جلوگیری می کند.

آلوئه ورا به عنوان یک هورمون ریشه زایی عالی برای تشویق ریشه به رشد کردن عمل می کند. به غیر از آن می توانید از سرکه سیب، عسل و دارچین نیز استفاده کنید.

  •  شاخ و برگ پایین قلمه را جدا کنید

شاید به نظر عجیب برسد ولی همین کار ساده می تواند موجب تسریع در ریشه زایی شود. پس از گرفتن قلمه، برگهای زیرین را قبل از تکثیر جدا کنید. زیرا وجود این برگ ها و تماس آن ها با آب یا خاک مب تواند موجب از بین رفتن ساقه شود؛ چرا که تماس برگ با آب یا خاک سبب پوسیده شدن آن ها می شود و در نهایت این پوسیدگی می تواند به ساقه سرایت کرده و قلمه را از بین ببرد.

  •  یک محلول از آب و آسپرین تهیه کنید

برای تشویق ریشه به رشد کردن، با خرد کردن 4-5 قرص آسپرین در یک لیتر آب، یک محلول ریشه زایی درست کنید. قلمه ها را به این محلول آغشته کرده و سپس در خاک بکارید. این محلول علاوه بر این که سبب ریشه زایی سریع قلمه می شود می تواند از بروز عفونت و قارچ در ساقه هم جلوگیری کند.

آسپرین حاوی ماده موثری است که به عنوان اسید سالیسیلیک شناخته می شود. این اسید به گیاهان در مبارزه با آفات و حملات میکروبی کمک و از تشکیل قارچ جلوگیری می کند و منجر به افزایش سرعت رشد می شود.

برای جدا کردن قلمه یک برش در زیر گره بزنید


بعضی از گیاهان دارای ریشه هوایی یا گره هستند. این گره ها قابلیت رشد کردن دارند و می توانند ریشه های جدیدی را ایجاد کنند. بنابراین برای این که قلمه با موفقیت ریشه بزنید باید آن را از زیر گره جدا کنید.

  • از محیط رشد مناسب استفاده کنید

برای این که قلمه ها خوب و سریع ریشه دهند باید محیط کشت مناسبی داشته باشند. اگر قلمه ها در خاک کاشته شدند باید خاک غنی با زهکشی خوبی داشته باشند. خاک های سبک مانند پیت ماس خالص یا کوکوپیت را برای تکثیر امتحان کنید. هنگام رشد قلمه ها در آب، اطمینان حاصل کنید که آب فاقد کلر است. همیشه از آب شیرین استفاده کنید و حتما 3-4 روز یک بار آب آن را عوض کنید. همچنین می توانید از آب آکواریوم استفاده کنید.

  •  از بروز بیماری ها جلوگیری کنید

بیماری ها می توانند قلمه های شما را تحت تأثیر قرار داده و باعث پژمردگی و مردن آن ها شوند. با رعایت این اقدامات می توانید از بروز بیماری ها جلوگیری کنید:

  • از ابزار تمیز، ضد عفونی شده و خشک برای قلمه زدن استفاده کنید.
  • قلمه ها را از یک گیاه سالم بگیرید.
  • برش را تمیز و با زاویه 45 درجه ایجاد کنید.
  • از یک ظرف تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.

 

  •  نور کافی را فراهم کنید


قلمه ها برای رشد و نمو و تشکیل ریشه به نور کافی احتیاج دارند. آنها را در محلی قرار دهید که نور خورشید را کافی اما غیرمستقیم دریافت کند. از نگه داشتن قلمه ها در زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید زیرا باعث از بین رفتن گیاه می شود.

  • انواع قلمه ها را بشناسید

می توانید گیاهان را از قلمه های علفی یا ساقه نرم و قلمه های چوبی سخت تکثیر کنید. باید شناختی راجب به آن ها داشته باشید تا از آن هایی که باید، مراقبت بیشتری کنید.

گیاهانی مانند پتوس، برگ بیدی، بگونیا، برگ انجیری، فیلودندرون و … خیلی ساده و راحت ریشه دار می شوند.

قلمه های چوبی معمولا سخت تر ریشه دار می شوند. همچنین برای تکثیر و قلمه زدن از گیاهانی مانند ساکولنت باید این نکته را بدانید که باید حتما جای قلمه ها پینه ببندد.

  • دمای مناسب

با حفظ دما در محدوده 65-85 درجه فارنهایت (18-30 درجه سانتیگراد) می توانید  تکثیر قلمه ها را با موفقیت انجام دهید. دمای گرم به تسریع تقسیم سلول در قلمه کمک می کند، که به دنبال آن پوسیدگی سریعتر هم موجب می شود. بنابراین باید همه موارد را در کنار هم رعایت کنید تا ریشه دار کردن قلمه ها به سادگی و سرعت انجام شود.

balconygardenweb

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *