Home / گلهای آپارتمانی / گیاهان بالا رونده آپارتمانی را بشناسید

گیاهان بالا رونده آپارتمانی را بشناسید

گیاهان بالا رونده آپارتمانی که  می توانند فضای منزل و محل کار شما را دگرگون کنند.

گیاهان رونده گروهی از گیاهان هستند که قابلیت رشد و آویز شدن را دارند. یک گیاه رونده به خوبی می‌تواند فضای مورد نظر شما را با انبوهی از برگ‌های خود پوشش دهد.

گیاهان بالا رونده آپارتمانی دسته‌ ای از گیاهان هستند که رشد طولی خوبی دارند و ارتفاع آنها به سرعت زیاد شود. با توجه به اینکه گیاهان بالارونده رشد سریعی دارند، نمی‌توان آنها را به حال خود رها کرد. این گیاهان با استفاده از قیم و هدایت‌کننده‌ها می‌توانند سطح مورد نظر شما را بپوشانند یا از دیوار یا ستون خاصی بالا روند. راحت‌ترین راه این است که به کمک نخ و با سوزن یا میخ‌ های کوچک ساقه‌های رونده آنها را روی دیوار یا ستونی در خانه نگه‌ دارید.

معمولاً برای رشد نیاز به یک خاک حاصلخیز دارد. زمانی که خاک گیاه خشک شد باید آن را آبیاری کنید. بهتر است گاهی اوقات به وسیله اسپری آب و از راه دور، روی برگ‌های گیاه رونده آپارتمانی کمی آب بپاشید و رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.

دادن کود ماهانه به گیاه موجب رشد بهتر آن می‌شود. معمولاً برای رشد بیشتر گیاه بهتر است آن را در شرایطی قرار دهید که روشن است و نور به صورت غیر مستقیم به آن می‌تابد.

بهترین دمای مورد نیاز برای رشد این گیاهان، بین 18 تا 29 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که هرس کردن گیاه به طور مرتب می‌تواند به رشد گیاهان رونده و آویز کمک کند.

معرفی گیاهان بالا رونده آپارتمانی

  • گل پاپیتال Canary Ivy

 

گل پاپیتال گیاهی همیشه سبز و رونده از خانواده آرالیاسه ( Araliaceae ) و بومی جزایر قناری و نواحی شمال آفریقا است. برگهای زیبا و ساقه ظریف پاپیتال در یک گلدان همراه با قیم خزه ای و یا گلدان آویز به زیبایی خودنمایی می‌کنند و طول ساقه در طبیعت به بیش ار 5 متر نیز می‌رسد. پاپیتال از جمله گیاهانی است که به دلیل نیاز رطوبتی بالا، می‌تواند داخل آب و بدون خاک نیز رشد کند و از مشکلات خاکی در امان بماند.

نور فراوان و کافی احتیاج داره، ولی اشعه مستقیم آفتاب کلروفیل برگها را زایل و بیرنگ میکنه. اگر در محیط بیرون نگهداری میکنه در مکان نیمسایه قرار بدین تا بهترین رشد رو داشته باشه.

پاپیتال به رطویت 50 الی 70 درصد نیاز داره و در رطوبت بالا بهترین رشد را خواهد داشت. برای افزایش رطوبت این گیاه می‌توانید از جزیره استفاده کنید و یا برگهای آن را غبار پاشی کنید.

پتوس

پتوس یکی از زیباترین گیاهان سبز بالا رونده آپارتمانی است که هم ظاهری زیبا دارد و هم نیاز به مراقبت خاصی ندارد. این گیاه مقاومت بالایی در برابر نور کم و رشد در سایه دارد. تنها لازم است هر زمان که سطح آب آن خشک شد، کمی به آن آب دهید. برای تکثیر این گیاه می‌توانید قلمه گیاه را در آب قرار دهید تا ریشه بزند و سپس آن را در خاک مناسب بکارید.

تکثیر این گیاه بسیار ساده است و نیاز به تمرین هم ندارد. فقط کافی است تاقلمه هایی مناسب که دارای چند گره هستند را انتخاب کرده و در آب یا خاک ریشه دار کنید. برای ریشه دار کردن قلمه ها در آب فصل بهار و پاییز بهترین موقع است.

بهترین روش قلمه زدن پتوس، نگهداری پتوس در آب و علت شدن برگ های پتوس هم به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و توضیحات لازم داده شده است.

فیلودندرون

گیاهان بالا رونده آپارتمانی

یکی از زیباترین انواع گیاه بالا رونده آپارتمانی گیاه فیلودندرون است که ۲۰۰ گونه مختلف دارد که تنها برخی از انواع آن بالا رونده هستند. این گیاه زیبا در امتداد ساقه‌های خود دارای ریشه‌ هوایی است و برای رشد به نور غیرمستقیم و آبیاری منظم نیاز دارد.

یلودندرون برای زندگی به نور متوسط و غیر مستقیم که نیم سایه و نیم آفتاب باشد، نیاز دارد. برای این گیاه آبیاری حدود هفته‌ای دوبار در تابستان و هر هفته یکبار در زمستان کافی است.

به خاطر داشته باشید که تا خشک شدن خاک برای آبیاری بعدی صبر کنید.

گل هویا

گل هویا یکی از زیباترین گل های آگارتمانی است که نگهداری راحتی دارد. شاید وقتی وارد منزل مادربزرگتان میشید روی یخچال یا طاقچه اتاتشان گلدانی رو می بینید که برگهای اون آویزان شده و جذابیت خاصی دارد😉

برگهای پیچیده و قلبی شکل زیبایی داره و گلهای اون در رنگهای سفید، صورتی و زرد دیده میشه. رشد کندی داره. بنابراین نگران نباشید و گلدونتون رو مدام برای پیدا کردن یه نقطه پر نور جابجا نکنید.

هویا نیاز به نور غیر مستقیم پشت پنجره دارد. گیاه هویا روزانه 6 ساعت به نیاز به نور فیلتر شده دارد. در بهار و تابستان گیاه را در بیرون از خانه و زیر سایه بان قرار دهید. نور مستقیم باعث خشکی و سفیدی سرشاخه های هویا می شود.

آبیاری هویا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که آب زیاد بر خلاف تصور مانع از رشد و شکوفا شدن گلها میشه.

هر زمان که خاک گلدان خشک شد آبیاری رو انجام بدین.

انجیر چسب Creeping Fig

گیاهان بالا رونده آپارتمانی

یکی دیگر از گیاهان بالا رونده آپارتمانی انجیر چسب یا فیکوس پامیلا است. این گیاه همیشه سبز است که به انجیر چسب یا انجیر بالا رونده نیز شناخته میشود و بومی شرق آسیا است.
این گیاه خزنده اغلب به عنوان گیاه خانگی محسوب میشود و برای تزیین دیوار ها استفاده می شود. بسیار سریع رشد میکند و تا زمانی که در خاک مناسب باشد، نیاز کمی در به مراقبت دارد.Ficus Pumila در ارقام و رنگ های مختلفی وجود دارد.

انجیر چسب در آب و هوای گرم بهتر است خارج از ساختمان نگهداری شود.

به دلیل ویژگی های تهاجمی و پوششی، نباید اجازه صعود به دیوار ها در ساختمان های چوبی را داد، زیرا می تواند به این ساختمان ها آسیب برساند.

سینگونیوم

گیاهان بالا رونده آپارتمانی

گیاه سینگونیوم یا پنجه غازی، از انواع گیاهان زیبا با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. قبل از کاشت، گلدان ها را با خاک غنی از ماسه، سنگریزه و خزه پر کرده و آنها را آبیاری کنید… خاک گیاه باید همیشه مرطوب بوده و توصیه می شود، گلدان ها را در مکانی سایه، به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. برای زهکشی بهتر خاک می توان در کف گلدان، دو یا سه سوراخ ایجاد کرد.

دقت کنید قبل ا ز آبیاری مجدد، خاک گیاه همیشه مرطوب باشد. گیاه پنجه غازی برای رشد، نیاز به رطوبت دارد از این رو توصیه می شود از دستگاه بخور برای تأمین رطوبت استفاده کنید. هر چهار هفته یک بار خاک گلدان را با بارورکننده های مایع یا جامد مخلوط کنید. گیاه پنجه غازی از انواع گیاهان رونده است و می توان آن را برای تزئین گلدان ها در سبد و آویزها کاشت. تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن در فصل بهار امکان پذیر است.

آموزش قلمه زدن سینگونیوم در آب به همراه فیلم در سایت قرار داده شده است.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *