Home / کاکتوس و ساکولنت ها / نحوه تعویض گلدان کاکتوس

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

آموزش نحوه تعویض گلدان کاکتوس با ذکر تمام نکات لازم

کاکتوس ها گیاهان خانگی با نگهداری آسانی هستند که به ندرت نیاز به تعویض گلدان دارند، اما هنگام تعویض گلدان، درست انجام دادن آن بسیار مهم است. هنگامی که ریشه ها از سوراخ های زهکشی پایین گلدان شروع به بیرون زدن می کنند، وقت آن است که کاکتوس خود را به گلدان بزرگتری انتقال دهید. از آنجا که رشد کاکتوس ها کند است، معمولاً فقط هر 2-3 سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارند.

بسیاری از انواع کاکتوس ها با خارهای تیز تزئین می شوند که به عنوان محافظ گیاه عمل می کنند. این امر انتقال کاکتوس ها به گلدان جدید را به کاری دشوار و گاه خطرناک تبدیل می کند. یکی از بهترین روش های انتقال کاکتوس به صورت ایمن، استفاده از یک انبر فلزی است، مانند انبرهایی که در آشپزخانه خود پیدا می کنید.

همچنین استفاده از یک جفت دستکش محافظ ضخیم نیز ایده خوبی است. از دستکش های باغبانی که از پارچه ساخته شده اند به جای دستکش ضخیم خودداری کنید زیرا خارهای کاکتوس ها به راحتی در بیشتر پارچه ها نفوذ می کنند.

انتقال کاکتوس در اوایل تا اواسط بهار هنگامی که گیاه وارد دوره رشد می شود، بهتر است.چرا که کاکتوس انرژی لازم را برای بازیابی خود و عادت کردن به محیط جدید دارا است.

 

 

هشدار

بیشتر کاکتوس ها دارای تیغ های تیزی هستند که در صورت تماس با آنها دردناک بوده و از بین بردن آنها به سختی صورت می گیرد، بنابراین استفاده از تجهیزات محافظتی هنگام انتقال کاکتوس همیشه توصیه می شود.

آنچه شما نیاز دارید

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

  • وسایل و لوازم خود را آماده کنید

ابزار مورد نیاز برای انتقال کاکتوس به گلدان جدید به اندازه گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگام جابجایی کاکتوس های کوچکتر، ممکن است انبر فلزی و / یا روزنامه لازم نباشد در حالی که برای کاکتوس های بزرگتر ممکن است به تجهیزات محافظتی کامل نیاز داشته باشید.

صرف نظر از اندازه، استفاده از دستکش های ضخیم و محافظ همیشه هنگام دست زدن به کاکتوس ها توصیه می شود.

  • کاکتوس را از گلدان قدیمی بردارید

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

در صورت لزوم با چاقو خاک اطراف گلدان را آزاد کنید. در صورت نیاز می توانید کاکتوس را در چند لایه روزنامه بپیچید تا بلند کردن آن راحت تر شود یا می توانید از انبر فلزی برای درآوردن و گرفتن کاکتوس استفاده کنید. گیاه  را به آرامی از گلدان قدیمی بیرون بیاورید و صاف روی سطح کار خود قرار دهید.

  •  خاک قدیمی سطح گیاه را دور بریزید

 

هنگامی که کاکتوس از گلدان قدیمی خود خارج شد، باید خاک های چسبیده به سطح ریشه را دور بریزید. آهسته پیش بروید و مراقب باشید به ریشه ها آسیب نرسد.

شما فقط مجاز هستید کمی از خاک اطراف گیاه را جدا کنید. هرگز نباید خاکهای چسبیده به ریشه را جدا کنید چرا که موجب هوا دیدن ریشه و در نتیجه آسیب به گیاه می شود.

  • ریشه ها را بازرسی کرده و در صورت لزوم اصلاح کنید

در حالی که ریشه ها در معرض دید قرار دارند، بهتر است آنها را از نظر وجود علائم آفت یا بیماری بررسی کنید. هرگونه ریشه مرده یا بیمار را قطع کرده و در صورت نیاز از قارچ کش استفاده کنید.

  • گلدان جدید را انتخاب کنید

یک گلدان سفالی را برای کاکتوس خود انتخاب کنید. در حالی که کاکتوس ها می توانند در هر گلدانی رشد کنند، گلدان های سفالی لعاب دار به جذب رطوبت بیش از حد خاک کمک کرده و از آبیاری زیاد جلوگیری می کنند. صرف نظر از نوع گلدان انتخابی، اطمینان حاصل کنید که یک سوراخ تخلیه در پایین وجود دارد.

  • کاکتوس را در گلدان جدید بکارید

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

گلدان جدید را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید، اطمینان حاصل کنید که کاکتوس در همان عمق ظرف قبلی کاشته می شود. با استفاده از انبر یا روزنامه، کاکتوس را به آرامی در گلدان قرار دهید و در حالی که باقی مانده گلدان را با خاک پر می کنید، گیاه را در جای خود ثابت کنید.

کاکتوس تازه کاشته شده را بلافاصله آبیاری نکنید زیرا برای سازگاری با شرایط جدیدش به زمان نیاز دارد. بعد از حدود یک هفته می توانید برنامه منظم آبیاری خود را از سر بگیرید.

کاکتوس ها مقاوم و سازگار هستند و معمولا بعد از تعویض گلدان مشکلی خاصی برایشان به وجود نمی آید. در عین حال  کاکتوس را در مکان قبلی خود قبل از تعویض گلدان قرار دهید تا بتواند همان مقدار نور و تهویه را دریافت کند.

از آنجا که کاکتوس ها گیاهان بیابانی هستند، برای رشد بهتر به مقدار قابل توجهی نور خورشید نیاز دارند. پنجره های آفتابی رو به جنوب یا غرب برای بیشتر انواع کاکتوس ها ایده آل است. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تابستان های گرم دارید، قرار دادن کاکتوس در فضای باز و در آفتاب کامل یکی از بهترین راه های تشویق گیاه به رشد است!

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *