Home / آفات و بیماری ها / باز نشدن غنچه گل رز

باز نشدن غنچه گل رز

علت باز نشدن غنچه گل رز چیست؟

رزها گیاهانی چند ساله هستند. تاکنون بیش از 2400 گونه رز شناسایی شده که این تنوع روز افزون اظهار نظر کلی در مورد آنها را واقعا مشکل کرده است.

گل رز یکی از بهترین گل هایی هست که میتونید در داخل حیاط (باغچه و گلدان) نگهداری کنید. نوستالژی بچگی که هر موقع می بینیم یا دخونه پدر بزرگ و مادربزرگ میفتیم.

اما یکی از مشکلاتی که دارندگان گل رز با اون مواجه هستند، باز نشدن غنچه گل رز است. البته زرد شدن برگ ها هم دغدغه دیگری است که علت زرد شدن برگ های گل رز را قبلا توضیح دادیم.

دلایل باز نشدن غنچه گل رز

باز نشدن غنچه گل رز

  • نور کم

اول از همه به این نکته مهم توجه داشته باشید که گیاهان گلدار مخصوص فضای باز، برای این که به مرحله گلدهی و شکوفا شدن گل ها برسن باید حتما روزانه نور قوی و کافی دریافت کنند. بنابراین اگر گل رز شما در باغچه و در سایه درخت قرار دارد و روزانه نور مورد نیاز را دریافت نمی کند باید نسبت به جابجایی و انتقال آن به مکان نورگیر اقدام کنید.

مکان های سایه دار که فاقد تابش اشعه مستقیم آفتاب هستند می توانند منجر به کاهش گلدهی گیاه و همچنین عدم شکوفایی گل ها و ریزش غنچه های گل شوند.

  • عدم کوددهی

برای این که غنچهه ای گل رز در بهار شکوفا شوند باید حتما در زمستان اقدام به کوددهی گیاه کنید. پای گیاه کود پوسیده دامی بریزید و یا از کمپوست استفاده کنید. در صورتی که به گیاه کود دامی می دهید به این نکته توجه کنید که باید کود پوسیده استفاده کنید و با شخم زدن کود را به زیر خاک هدایت کنید.

  • هرس نکردن

یکی از دلایل باز نشدن غنچه گل رز این است که در زمستان اقدام به هرس کردن بوته رز نمی کنید. آموزش هرس گل رز در سایت قرار داده شده است. می بایست در اواخر اسفند بوته ها را هرس کنید تا جانی دوباره به گیاه داده شود. زمانی که گیاهی هرس می شود، شوکی ناگهانی به گیاه وارد می شود که این شوک سبب باردهی و پرپشت شدن گیاه می شود.

  • کم آبی

دقت کنید که زمانی که گیاه روی غنچه است، اجازه ندهید که خشکی ببیند. باید با شروع بهار و گرم شدن هوا 2-3 بار در هفته گیاه را سیراب نمایید.

  • کنترل و مهار بیماری

گونه های مقاوم به بیماری رزها را انتخاب کنید تا از بیماری هایی همچون لکه سیاه، سفیدک و پوسیدگی در تابستان های گرم و مرطوب پیشگیری شود، حتی گونه های مقاوم به بیماری هم ممکن است بیمار شوند. برگ های افتاده رز ها را جمع کنید و از گیاه دور کنید تا ریسک عفونت مجدد کاهش یابد و در صورت لزوم از قارچ کش استفاده کنید.

درمان لکه سیاه گل رز نیز در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده است.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *