Home / آفات و بیماری ها / احیای بنجامین خشک شده

احیای بنجامین خشک شده

ریختن و خشک شدن برگ های بنجامین یکی از مهم ترین عارضه و مشکلی هست که برای این گیاه رخ می دهد لذا در این مطلب به نحوه احیای بنجامین خشک شده می پردازیم.

گل بنجامین (فیکوس بنجامین) یا به صورت عامه بنجامین گیاهی چند ساله است. این گیاه با نام علمی Ficus benjamina و نام انگلیسی Weeping fig (انجیر مجنون) یا (انجیر برگ ریز) شناخته شده و متعلق به خانواده Moraceae  است. برای اشخاصی كه در نگهداری گياهان آپارتمانی تازه‌كار هستند، نگهداری بنجامين توصيه نمی شود زيرا گياه خيلی حساسی است و به مراقبت‌ های مخصوصی نياز دارد.

بنجامين از آن دسته گياهانی است كه در خيلی از خانه‌ها پيدا میشود ولی افراد كمی هستند كه به‌خوبی از روش‌های نگهداری آن آگاهند و دقيقا میدانند چطور با گياه برخورد كنند، در واقع وقتی اين گياه را مي‌خرند پر برگ و شاداب است اما بعد از مدتی ماندن در اتاق آن شادابی روزهاي نخست خود را از دست می دهد. ریزش برگ می گیرد و کم کم خشک می شود.

اما جای نگرانی نیست ما در این مطلب به شما یاد می دهیم که چطور از بروز این اتفاق جلوگیری کنید و یا اگر مشکلی پیش آمد به راحتی احیای بنجامین خشک شده را انجام دهید.

احیای بنجامین خشک شده

احیای بنجامین خشک شده

مهم ترین نکته این است که اول علت های ریزش برگ و خشک شدن بنجامین را بشناسیم.

دوستان عزیز، بنجامین نیاز نوری بالایی دار مخصوصا اگر از نوع ابلق باشد. اما این بدان معنا نیست که مجاز هستید گیاه را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. باید نور زیاد ولی غیر مستقیم باشد و اگر گیاه پشت پنجره جنوبی است آفتاب ظهر را با پرده فیلتر کنید.

همچنین بنجامین نیاز رطوبتی بالایی نیز دارد. در صورتی که رطوبت مورد نیاز گیاه تامین نشود بلافاصله ریزش برگ می گیرد.

بنابراین باید این گیاه را روی جزیره نگه داری کنید. قبلا آموزش درست کردن جزیره برای گیاهان در سایت قرار داده شده است.

به علاوه باید هر دو تا سه روز روی برگ ها را با آب جوشیده سرد شده اسپری کنید. بنجامین به املاح آب حساس است پس مراقب باشید هنگام آبیاری و اسپری کردن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

فقر خاک و کمبود مواد غذایی را می توان جزو مهم ترین عوامل در ریزش برگ و خشک شدن گیاه در نظر گرفت.بنجامین نیاز به کود آهن و کود کامل دارد.

هر 40 روز آهن و هر بیست روز باید کودها را دریافت کند.

مسئله جابجایی و تغییر مکان هم بسیار بااهمیت است؛ چرا که این گیاه در برابر تغییرات محیطی و جابجایی بسیار حساس است و حتما مشاده کردید بعد از خرید و انتقال گیاه بلافاصله برگ ها شروع به ریزش می کنند.

بهتر است هر زمان تصممی گرفتید بنجامین را خریداری کنید و یا قصد تعویض خاک یا گلدان داشتید به منظور کاهش آسیب و استرس به گیاه از کود ضد استرس استفاده کنید.

خوب حالا اگر بنجامین خشک شد چطور آن را احیا کنیم؟

برای این کار ابتدا کمی از تنه گیاه راخراش دهید ببینید نرم و سبز است یا خشک. اگر کاملا خشک شده بود امیدی به برگشت گیاه نیست چون در این صورت ریشه ها هم از بین رفته اند. اما اگر نرم بود می توان برای گیاه کارهایی را انجام داد.

در ابتدا باید به گیاه ضد استرس و تقویت کننده ریشه داد. سپس از محرک ریشه زایی و کودهای کامل و پتاس بالا استفاده کرد تا ریشه ها تقویت شده و گیاه قادر به جوانه زنی مجدد شود.

بعد از آن باید هر 20 روز محرک ریشه زایی و هر سی روز کود کامل دریافت کند تا به امید خدا پربار و پربرگ شود.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه درمان گیاهان بیمار خود و یا خرید کودهای مخصوص احیای بنجامین خشک شده با ارسال رایگان به سراسر ایران عزیز در اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *