Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا

علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا

علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا چیست؟

دیفن کاملیا یکی از گیاهان بسیار زیبا و چشم نواز هست که به خاطر نوع برگهاش و رنگ زیبایی که دارن محبوبیت خاصی داره.

خاستگاه این گیاه مناطق گرمسیری امریکای مرکزی و جنوبی است و امروزه در سرتاسر دنیا به وفور یافت و در هر خونه ای دیده میشه.

دوستان عزیزی که این گیاه رو دارن مراقب باشن که دیفن کاملا حاوی درصدی سم هست که در صورت بلعیده شدن میتونه برای حیوانات خانگی و کودکان خطرناک باشه. پس این گیاه رو دور از دسترس حیوانات و کودکان و سالمندان نگهداری کنید.

شاید نگهداری این گونه دیفن باخیا کمی چالش برانگیز باشه، چرا که مسئله زرد شدن برگ ها بسیار شایع هست و اگر نتونید منشا اصلی این مشکل رو پیدا کنید خیلی زود گیاهتون کلا زرد و خراب میشه و از بین میره.

در این مقاله سعی شده تا علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا مورد بررسی دقیق قرار بگیره و تمام مواردی که میتونه باعث بروز این مشکل بشه شناسایی و به شما دوستان عزیز معرفی بشه.

پس تا پایان با ما همراه باشید.

علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا

1- آبیاری زیاد

آبیاری بیش از حد شایع ترین دلیل ایجاد برگ زرد در دیفن کاملیا هست. این گیاهان دوست دارند زمانی که 3-4 سانت بالای خاکشون خشک شد مجدد آبیاری بشن.  آبیاری بیش از حد، میتونه منجر به پوسیدگی ریشه بشه که این اتفاق هم مانع از جذب مواد مغذی و آب از خاک میشه  و در نتیجه برگ های گیاه زرد میشن.

برای جلوگیری از ابیاری بیش از حد، سطح رطوبت خاک را قبل از ابیاری بررسی کنید. اگر احساس میکنید هنوز خاک مرطوب هست، پس باید کمی صبر کنید تا سطح خاک خشک بشه. همچنین، اطمینان حاصل کنید که گلدان گیاه شما دارای سوراخ های زهکشی مناسب است تا اب اضافی کاملا تخلیه بشه و تجمع آب در خاک به وجود نیاد.

2- آبیاری کم

علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا میتونه آبیاری کم هم باشه. اگر گیاه به اندازه کافی آب دریافت نکنه برگهاش زرد و پژمرده میشن و کم کم ریزش برگ هم میگیره. این گیاه علاوه بر رطوبت محیط باید رطوبت نسبی خاک هم داشته باشه. پس هیچ وقت اجازه ندین خاک گلدانتون کامل خشک بشه.

برای جلوگیری از تشنگی، باید مرتبا رطوبت رو چک کنید. همان طور که در بالا هم اشاره کردم حتما 3-4 سانت از سطح خاک خشک شد آبیاری کنید.   به منظور تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، درست کردن جزیره و همچنین مه پاشی روزانه تا حدودی میتونه به شما کمک کنه.

3- کمبود مواد مغذی

زرد شدن برگ ها میتونه نشونه کمبود مواد غذایی هم باشه. این اتفاق در دو صورت میفته:

  • یا شما گیاه رو تغذیه نمی کنید
  • یا تغذیه میکنید ولی مواد غذایی جذب گیاه نمیشه

گیاهان برگ پهن، نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. این گیاهان برای این که بتونه فتوسنتز کاملی انجام بدن تا در نهایت منجر به ساخت غذا بشه و از این رو شاخ و برگ جدید بزنن، نیازمند مواد غذایی خاصی هستن. پس باید این مواد رو بهشون برسونیم تا سلامت و شادابی گل ها تضمین بشه.

اگر شما گیاهتون رو تغذیه میکنید ولی گیاه رشد نداره و یا دائما در حال زرد کردن برگ هست باید حتما ویزیت بشه و علت اصلی مشخص و برطرف بشه. در این حالت خطر پوسیدگی ریشه بسیار یاده چرا که ریشه به دلایلی نمیتونه مواد غذایی رو جذب کنه و در اختیار گیاه بزاره.

 

اگر نیاز به دریافت مشاوره هستید و یا میخواین برای گل و گیاهتون کود و خاک و … تهیه کنید میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) و یا تماس با آیدی (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

 

علت زرد شدن برگ دیفن کاملیا

4- آفات

دیفن کاملیا همچون سایر هم خانواده های خودش بسیار مستعد ابتلا به کنه تارعنکبوتی و شپشک آردآلود هست. این آفت ها از شیره گیاه تغذیه میکنن و آسیب جدی رو برای گیاه به همراه دارن.

باید مرتبا تمام گیاهانتون رو بررسی کنید. حداقل هر دوهفته یک بار این کار رو انجام بدین. به محض مشاهده هر نوع آفتی از واکس براق کننده گیاهان یا همون شامپو برگ اصله استفاده کنید. خوبی این کار اینه که با استفاده از این محصول، نیاز شما به سم پاشی در دوره های بعدی از بین میره.

 

5- استرس محیطی

دیفن کاملیا نسبت به تغییرات محیط حساس هست. قرار گرفتن در معرض دمای شدید، سطح رطوبت کم و یا قرار گرفتن در مجاورت بادکولر و یا بخاری  میتونه باعث استرس گیاه بشه و در نتیجه برگ های گیاه زرد و خشک بشن.

برای جلوگیری از استرس محیطی، گیاه خود را در یک مکان با درجه حرارت و رطوبت ثابت قرار بدین. از قرار دادن ان در نزدیکی دریچه کولر، بخاری ها یا پنجره ها با نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

 

اگر برای درمان گیاهانتون نیاز به مشاوره دارین میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) و یا تماس با آیدی (@imagepad) با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *