Home / آفات و بیماری ها / ریزش برگ بنجامین (علت و درمان)

ریزش برگ بنجامین (علت و درمان)

گل بنجامین (Ficus benjamina) یکی از رایج‌ترین گیاهانی است که در سرتاسر جهان برای زینت دادن فضای داخلی خانه استفاده می‌شود، اما ریزش برگ بنجامین یکی از مشکلات شایع این گیاه به ویژه در فصل پاییز است و باعث می شود صاحبان این گیاه از پرورش گل و گیاه ناامید شوند.

ریزش برگ بنجامین هم می تواند دلایل مهمی داشته باشد وهم بی دلیل گیاه برگ ریزی کند. ینجامین در دسته گیاهان استرسی است و هر نوع تنشی باعث می شود تا برگ ریزی گیاه شروع شود.

 خبر خوب این است که وقتی دلایل ریزش برگ بنجامین خود را بدانید، کارهای زیادی برای پیشگیری و درمان آن می توانید انجام دهید.

علت ریزش برگ بنجامین

چرا برگ های بنجامین من می ریزد؟ دلایل زیادی وجود دارد، اما همه ریزش ها به این دلیل است که شرایط نامتعادلی برای گیاه به وجود آمده است. این شرایط شامل آبیاری کم، آبیاری بیش از حد، نور کم، تغییر فصل، کوددهی، آفات و مشکلات قارچی است.

دلایل رایج ریزش برگ ها را در ادامه بخوانید تا درک بهتری از چرایی ریزش برگ بنجامین و چگونگی به حداقل رساندن ریزش را داشته باشید.

مطلب مرتبط: احیای بنجامین خشک شده

علل شایع ریزش برگ بنجامین

درختچه بنجامین، (Ficus benjamina) بومی آسیا و استرالیا است، که معمولاً به عنوان درختی در فضای باز رشد می کند که ارتفاع آن بسته به منطقه نگهداری گیا، به یک و نیم تا سه متر هم می رسد. در مناطق معتدل، این گیاه می تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز استفاده شود.

اما ذکر این نکته ضروری است که مشکلاتی در هنگام پرورش این گیاه در داخل منزل به وجود می آید؛ چرا که آنها در مناطق نیمه گرمسیری مرطوب رشد می کنند. از این رو زمانی که در محیط خشک منازل نگهداری شوند کم کم شروع به ریزش برگ کرده و در نهایت تمام برگ های خود را از دست می دهند.

به همین دلیل توصیه می شود تا زمانی که این گیاه را خریداری می کنید داروهایی مانند ضد استرس، قطره ریشه زا و اسیدهیومیک هم برای این گیاه بخرید تا جلوی ریزش برگ ها گرفته شود.

جهت خرید این داروها با ارسال رایگان و یا دریافت مشاوره رایگان برای درمان گیاه بیمار، از طریق اینستاگرامبا ما در ارتباط باشید.

 

ریزش برگ بنجامین

تغییرات در آبیاری، قرار گرفتن در معرض نور، و دما، و همچنین مشکلات آفات و بیماری ها رایج ترین عوامل استرس زا هستند که باعث ریزش برگ های بنجامین می شوند.

  • آبیاری نامناسب

تعیین یک برنامه آبیاری خوب هنگام پرورش این گیاه در داخل خانه یک کار دشوار است و به همین دلیل است که بسیاری از دوستان بعد از خرید و انتقال گیاه به داخل منزل بلافاصله شاهد ریزش برگ ها هستند. آب کم باعث ریزش برگ ها می شود. آب زیاد نیز همین کار را می کند. بهترین کار این است که یک برنامه آبیاری ثابت و یکنواخت را در طول فصل رشد در ماه‌ های گرم‌ تر و یک برنامه منظم را برای ماه‌های سرد سال حفظ کنید.

آبیاری کم

یکی از شایع ترین دلایل افتادن برگ های بنجامین عدم دریافت آب کافی است. این گیاهان دوست ندارند در خاکی با رطوبت دائمی رشد کنند و از طرفی طالب خاک کاملا خشک هم نیستند. بین خشک شدن بیش از حد خاک بین آبیاری ها و خشک شدن سطح خاک، یک خط باریک وجود دارد.

دلیل اینکه گیاه شما هنگامی که آب کمی دریافت می کند، برگ ریزان به راه می اندازد کاملا طبیعی است! در طبیعت در زمان خشک و فصل خزان، این گیاه برگ های خود را می ریزد تا آب کمتری نیاز داشته باشد و با این کار خود را زنده نگه می دارد. از این رو وقتی در داخل خانه آب کافی دریافت نمی‌کند، فکر می‌کند فصل خشکی در راه است و در پاسخ به این امر طبیعی برگ‌ ها را می‌ریزد.

اگر اجازه دهید خاک گلدان خیلی خشک شود گیاه سریع به این خشکی واکنش داده و برگ ریزی می کند.

  • هرگز اجازه ندهید بین دو آبیاری سطح خاک بیش از چهار سانت خشک شود.

آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد برای این گیاه به اندازه آبیاری کم مضر است، به خصوص در ماه‌های زمستان باعث ریزش برگ‌ ها می‌شود. هنگامی که گیاهان بیش از حد آبیاری می شوند، شرایطی به نام پوسیدگی ریشه ایجاد می شود. خاک های خیس و فاقد اکسیژن باعث رشد و تکثیر قارچ های پیتیوم، فیتوفتورا، ریزوکتونیا یا فوزاریوم می شوند که در ریشه ها پخش می شوند و گیاهان را آلوده می کنند. ریشه های سالم شروع به قهوه ای و پلاسیده شدن می کنند و قادر به دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نیستند.

چالش پوسیدگی ریشه این است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا در زیر سطح خاک و دور از دید رخ می دهد. علائم ابتدا روی ریشه ها ظاهر می شود و باعث می شود آنها قهوه ای و نرم و لهیده شوند. با پیشرفت پوسیدگی ریشه، برگ‌ها زرد یا پژمرده شده و در نتیجه می‌ افتند.

هنگامی که علائم در برگ ها دیده می شود، ممکن است کار از کار گذشته باشد و دیگر نتوان گیاه را درمان کرد. در موارد شدید پوسیدگی ریشه می تواند کل گیاه را در عرض ده روز از بین ببرد.

اگر پوسیدگی ریشه به سرعت شروع شد، تا آنجا که ممکن است خاک خیس را برداشته و خاک تازه و تمیز را اضافه کنید. اگر پوسیدگی ریشه به طور قابل توجهی گسترش یافته است، گیاه را از خاک خارج کرده و فقط قسمت های سالم آن را نگه داری کنید.

این کار نیاز به تجربه و مهارت و همچنین استفاده از داروهای جهت درمان گیاه دارد. قبل از هر اقدامی لطفا عکس گیاه بیمار را به اینستاگرام سایت بفرستید تا مشاوره درست و اصولی جهت درمان این گیاه دریافت کنید.

ریزش برگ بنجامین

تغییرات در شرایط محیطی

تغییرات محیطی یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش برگ بنجامین است. همانطور که دما تغییر می کند و طول روز کوتاه می شود، گیاه شما برای فصل خشکی قریب الوقوع آماده می شود و مکانیسم های بقا را آغاز می کند.

تغییر در فصل

انتقال طبیعی از یک فصل به فصل دیگر همچنین باعث می شود گیاه برگ های خود را بیندازد زیرا با تفاوت نور خورشید، دما و رطوبت نسبی سازگار می شود. این شرایط در داخل خانه کمتر از فضای باز اتفاق می افتد اما بازهم ریزش برگ ها چشمگیر است.

وقتی از فصل پاییز به زمستان می رویم، ریزش برگ بسیار شدید خواهد بود. طول روز به کوتاه شدن ادامه می‌دهد، دما در پاسخ به آن کاهش می‌یابد، و با فرا رسیدن زمستان، سطح رطوبت نسبی به شدت کاهش می‌یابد. این زمانی است که گیاه به طور طبیعی فکر می کند فصل خشک در حال نزدیک شدن است و برای استفاده موثرتر از منابعی مانند آب، برگ ها را می ریزد.

نور خیلی کم

درختچه های بنجامین که بومی مناطق گرمسیری هستند، در مکان‌های آفتابی کامل رشد می‌کنند و زمانی که در داخل خانه منتقل می شوند به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارند. کاهش نور با کوتاه شدن روزها باعث ریزش برگ می شود. پنجره ها را تمیز نگه دارید تا حداکثر نور ممکن به گیاه برسد و گیاه را پشت نورگیرترین پنجره موجود قرار دهید.

در تابستان، در صورت امکان، گیاه خود را به خارج از منزل، درفضای باز به دور از تابش مستقیم نور خورشید منتقل کنید تا به حداکثر نور دسترسی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید که وقتی آن را در پایان تابستان به داخل خانه بازگردانید، شاهد ریزش برگ خواهید بود، زیرا گیاه برای سازگاری با محیط برگ ریزی می کند در این صورت استفاده از داروی ضد استرس تا حدودی می تواند جلوی ریزش برگ ها را بگیرد.

تغییر دما

بسیاری از گیاهان آپارتمانی نسبت به تغییر دما بسیار حساس هستند و بنجامین یکی از آن هاست. هوای سردی که زمستان ها از لای درز پنجره ها وارد می شود یا باد خنک کولر در تابستان ها برای این گیاه بسیار آزاردهنده هست.

این نوسانات شدید دما باعث ایجاد مکانیسم تلاش برای زنده ماندن در گیاهان می شود که منجر به ریزش وحشتناک برگ می شود. سعی کنید تا حد امکان دمای محیط را یکنواخت نگه دارید و دما را بیش از 5 تا 10 درجه سانتیگراد تغییر ندهد.

آفات

مواجه شدن با آفات، یکی از علت هایی است که بنجامین به محض مواجهه با آن به عنوان یک پاسخ شروع به ریختن برگ ها می کند. سه مشکل رایج شپشک سپردار، شپشک آردآلود و کنه عنکبوتی هستند که بیشتر به این گیاه حمله می کنند. این آفت ها در زمستان و همزمان با روشن شدن سیستم گرمایشی در منازل و عدم تهویه هوای تازه بیشتر به چشم می خورد.

اگر این آفات همان ابتدا برداشته شوند و یا شاخه های درگیر هرس و چیده شوند احتمال بهبود گیاه زیاد است در صورتی که مدتی است گیاه با این آفت ها دست و پنجه نرم می کند حتما باید تحت درمان با سموم و بعد هم تقویتی قرار بگیرد که توصیه می کنم عکس گیاه را به اینستاگرام بفرستید تا مشاوره رایگان درمان بگیرید.

علاوه بر ریزشبرگ ها، گیاه بنجامین آلوده به شپشک یا کنه، شروع به زرد کردن برگ‌ می کند. برگ های زرد در بالای شاخ و برگ ظاهر می شود در حالی که حشرات شیره و کلروفیل را از پایین می مکند. برگها ممکن است پژمرده شوند، و در کل گیاه بی حالی را مشاهده کنید.

بیماری های باکتریایی و عفونت های قارچی

استرس ناشی از بیماری های باکتریایی و آلودگی های قارچی باعث ریزش برگ های بنجامین نیز می شود. گال طوقه، لکه برگی، آنتراکنوز و سوختگی بلایت شایع ترین مشکلات هستند.

گال طوقه:

گال طوقه ( Crown Gall) نامی یکی از بیماری‌ های گیاهان است. در این بیماری برجستگی گردی به نام گال به قطر چند میلی‌متر تا 15 سانتیمتر در محل یقه یا روی ریشه و بیشتر در محل زخم‌ های هرس و گاهی هم روی تنه تشکیل می‌شود. از علائم بعدی می‌توان به رشد یک طرفهٔ ریشه، ضعیف بودن سیستم ریشه‌ها و تیرگی بافت‌های تنه در نزدیکی گال‌ها اشاره کرد. این بیماری به گیاهان علفی و چوبی حمله می‌کند و در خزانه‌ها و باغ‌های میوهٔ سراسر جهان شیوع دارد.

از گال به عنوان سرطان هم یاد می شود و بیشتر زمانی بروز می کند که زهکش خاک خوب نباشد یا زهکش گلدان بسته شده باشد.

لکه برگی:

 تعدادی از گونه های مختلف لکه برگی وجود دارد که این گیاه به آنها حساس است. لکه برگی سودوموناس، لکه برگی زانتوموناس، لکه برگ کورینه اسپورا و لکه برگ میروتسیوم اشکال رایج هستند. همه این پاتوژن ها شرایط گرم و مرطوب را ترجیح می دهند و باعث ایجاد ضایعات دایره ای یا زاویه ای آغشته به آب روی شاخ و برگ می شوند. برای جلوگیری از ایجاد لکه روی برگ از خیس شدن شاخ و برگ هنگام آبیاری گیاهان اجتناب کنید.

با باکتری‌کش‌ های مبتنی بر مس درمان کنید یا به محض ظاهر شدن علائم، برگ‌های آلوده را حذف کنید تا آسیب گیاه و انتشار آن به  سایر گیاهان آپارتمانی به حداقل برسد.

برای خرید قارچ کش مناسب می توانید اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

آنتراکنوز:

آنتراکنوز یک بیماری قارچی است که با لکه‌های قهوهای روی برگ‌ها مشخص می‌شود. این بیماری بیشتر در شرایط گرم و مرطوب مانند لکه برگی رخ می دهد، و با قارچ کش قابل درمان است.

سوختگی بلایت:

 بلایت مانند سایر بیماری ها و مشکلات قارچی، در زمانی که خاک مرطوب و دما گرم است به سرعت رشد می کند. علائم به صورت یلک های سفید یا قهوه ای (بسته به نوع قارچ) روی سطح گیاه شروع می شود که سپس به سایر قسمت های گیاه راه پیدا می کند.

اگر این مشکل در گیاه شما دیده شد باید گیاه را کامل دورانداخته و گلدان های همجوار با گیاه درگیر را به منظور پیشگیری از بیماری با قارچ کش درمان کنید.

سخن پایانی

  • این گیاه در دسته گیاهان استرسی است زمانی که ریزش برگ پیدا می کند باید سریعا به دنبال علت و سپس درمان باشید چون گیاه به خودی خود قادر به ریکاوری و درمان نیست از این رو تمام برگ های گیاه ریخته می شود و شاید دوراقدام کردن، دیگر فایده ای نداشته باشد. از این رو می توانید به محض دیدن برگ های ریخته شده، از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان درمان دریافت کنید.

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *