Home / گلهای آپارتمانی / شرایط نگهداری گل نماتانتوس – گل ماهی یا Goldfish Plant

شرایط نگهداری گل نماتانتوس – گل ماهی یا Goldfish Plant

شرایط نگهداری گل نماتانتوس یا همان گل ماهی با نام Goldfish Plant

گل نماتانتوس با گل های پر جنب و جوش نارنجی خود که شبیه ماهی قرمز در حال شنا در آب است، زیبایی عجیبی را به هر فضایی می بخشد. گل ماهی قرمز (Nematanthus gregarious) نام خود را از انبوه گل‌های قرمز-نارنجی که در بهار و تابستان شکوفا می‌شوند و شبیه ماهی قرمز جهنده هستند گرفته است.

این گیاه دارای عمری نسبتاً طولانی است و اگر درست ازش نگهداری کنید و به دور از هوای سرد باشه نزدیک به یک دهه دوام میاره.

اطلاعات کلی

نام گیاه شناسی Columnea Gloriosa
نام رایج گیاه ماهی قرمز، گل نماتانتوس
خانواده Gesneriaceae
نوع گیاه چند ساله
نور مناسب نور زیاد و فیلتر شده
نوع خاک با زهکشی بالا
PH خاک اسیدی
زمان شکوفه دهی بهار، تابستان، پاییز، زمستان
رنگ گل قرمز، نارنجی، زرد
بومی آمریکای مرکزی، دریای کارائیب

 

در این مقاله تمام نکات لازم در مورد نگهداری از گل ماهی بیان می شود تا شما با خیال راحت و رعایت نکات مهم از پس نگهداری این گیاه زیبا بربیاین.

شرایط نگهداری گل نماتانتوس

شرایط نگهداری گل نماتانتوس

گل نماتانتوس یک گیاه گرمسیری و بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه به خاطر گلهای منحصر به فردش که شبیه ماهی قرمز کوچکی است که در برکه شنا می کند، نامگذاری شده است.

با مراقبت مناسب، این گیاه می تواند سال ها دوام بیاورد. برگ های ضخیم، مومی شکل و سبز تیره به صورت متراکم روی ساقه های بلندی قرار می گیرند که می توانند تا 90 سانتی متر طول داشته باشند. بسته به تنوع، گل های کوچک و لوله ای شکل می توانند نارنجی، قرمز یا زرد باشند. در بهار و تابستان، می‌توانید پیش‌بینی کنید که گیاهتان به میزان زیادی شکوفا شود. مراقبت صحیح از گیاه ماهی قرمز برای سلامت کلی و طول عمر آن ضروری است. با فراهم آوردن شرایط مناسب می توانید تا سالیان سال از زیبایی این گیاه بی نظیر لذت ببرید.

در اینجا چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

نور مناسب🌞

گیاه ماهی قرمز در نور روشن و غیر مستقیم رشد می کند. آن را در نزدیکی پنجره ای با نور خورشید فیلتر شده یا در مکانی که مقدار زیادی نور روشن و غیر مستقیم به مدت حداقل 4-6 ساعت در روز دریافت می کند، قرار دهید. این کار به شما بیشترین شکوفه ها را می دهد. از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا باعث سوختگی برگها می شود.

اگر متوجه شدید که گیاه ماهی قرمز شما آنطور که باید شکوفا نمی شود، سعی کنید آن را به مکانی روشن تر منتقل کنید تا تولید گل را تشویق کنید.

شرایط نگهداری گل نماتانتوس
شرایط نگهداری گل نماتانتوس

خاک مناسب

گیاه نماتانتوس خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می دهد که مقداری رطوبت را حفظ کند. از خاک رس سنگین یا خاک هایی که تمایل به غرقابی دارند خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و سایر بیماری های گیاهی شود.

اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی است تا از جمع شدن آب در ته آن جلوگیری شود که همچنین می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

بهترین خاکی که میتونید برای این گیاه استفاده کنید خاک هلندی هست. این خاک هم اسیدی هست و هم درصد قابل قبولی رطوبت رو در خودش نگه میداره و از طرفی زهکشی بالایی هم داره. مهم تر از همه این که مغذی هست و با کودهای خارجی تغدیه شده که میتونه رشد و شادابی گیاه رو به همراه داشته باشه.

برای خرید خاک هلندی با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشیدشرایط نگهداری گل نماتانتوس

آبیاری مناسب🚰

در نظر داشته باشید که آبیاری یک جنبه حیاتی در مراقبت از گیاه ماهی قرمز دارد. باید خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید اما دقت داشته باشید که مرطوب بودن خاک با خیس بودن فرق دارد . قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید سه چهار سانت از سطح بالای خاک خشک شود بعد اقدام به آبیاری کنید.

⚠️از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و در نتیجه از بین رفتن گیاه شود.

از نظر میزان رطوبت هم باید بدانید که این گیاه رطوبتی بیشتر از رطوبت موجود در محیط نیاز دارد. در طول ماه‌های خشک زمستان یا اگر رطوبت خانه‌تان کم است،  روی برگ‌های گیاه اسپری آب بزنید تا مقداری رطوبت اضافی فراهم شود. روش دیگر، برای حفظ هوای مرطوب، استفاده از دستگاه بخور سرد یا ساخت جزیره است.

🔴🔴توجه به این نکته مهم است که گیاه ماهی قرمز به کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در آب لوله کشی حساس است. در صورت امکان از آب تصفیه شده یا آب مقطر برای جلوگیری از آسیب احتمالی به گیاه استفاده کنید.

علاوه بر این، هنگام آبیاری گیاه ماهی قرمز از آب سرد استفاده نکنید، زیرا باعث شوک به ریشه می شود. آب با دمای اتاق بهترین انتخاب است.

دما و رطوبت🌡

گیاه ماهی قرمز در دمای بین 65 تا 80 درجه فارنهایت (18 تا 27 درجه سانتیگراد) رشد می کند. مهم است که از قرار گرفتن گیاه در معرض نوسانات شدید دما خودداری کنید، زیرا می تواند باعث استرس و در نتیجه مانع رشد شود.

برای حفظ سطح رطوبت سالم، می توانید گلدان را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. با تبخیر آب، رطوبت اطراف گیاه افزایش می یابد.

در طول ماه های تابستان، می توانید گیاه ماهی قرمز را در فضای باز و در یک منطقه سایه دار قرار دهید. برای جلوگیری از وارد شدن شوک به گیاه کم کم این کار را انجام دهید یعنی هر روز کمی گیاه را به فضای مورد نظر نزدیک کنید تا به محیط جدید عادت کند و به یکباره گیاه را تغییر مکان ندهید.

تغذیه و کوددهی💊

گل نماتانتوس جزو گیاهان گلدار هست و باید به صورت ویژه و اصولی تغذیه شود. برای این که گل های خودش را در همه فصول سال حفظ کند می بایست از قطره گلدهی و کودهای پتاسه و … استفاده کند.

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه  با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

به یاد داشته باشید، یک گیاه ماهی قرمز که به خوبی تغذیه می شود، می تواند شکوفه های فراوان تولید کند و سلامت و سرزندگی خود را حفظ کند.

تکثیر گل نماتانتوس✂️

تکثیر این گیاه نسبتا آسان است و به شما امکان می دهد مجموعه خود را گسترش دهید یا آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یک روش ساده برای تکثیر گیاه ماهی قرمز وجود دارد:

یک ساقه سالم و غیر گلدار از گیاه مادر انتخاب کنید. ساقه ای را انتخاب کنید که جوانه های گل روی آنها نباشد و آنهایی که حدود 10 سانت طول دارند.
با استفاده از قیچی تیز و استریل شده یا قیچی هرس یک برش تمیز درست در زیر گره برگ ایجاد کنید. برای افزایش شانس موفقیت خود از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.
برگ های پایینی و هر گونه جوانه گل را بردارید و فقط چند برگ در بالای آن باقی بمانید.
قلمه را در یک گلدان کوچک با خاک مرطوب و مغذی با زهکشی خوب قرار دهید.
خاک گلدان را کمی مرطوب نگه دارید و گلدان را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
پس از چند هفته، ریشه ها شروع به رشد می کنند که نشان دهنده تکثیر موفقیت آمیز است.

تعویض خاک و گلدان⚱️

گل پدیلانتوس را هر 1 تا 2 سال یکبار، ترجیحاً در فصل بهار که گیاه به طور فعال در حال رشد است، تعویض خاک و گلدان کنید. این کار به گیاه اجازه می دهد تا به مواد مغذی تازه دسترسی داشته باشد و از شلوغ شدن ریشه ها جلوگیری می کند.

گلدانی را انتخاب کنید که فضای کافی برای رشد سیستم ریشه گیاه را فراهم کند. گلدانی با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید تا از تجمع آب اضافی جلوگیری شود.

آفات و بیماری ها🦟

آفات و بیماری های رایج گیاهی برای گیاه ماهی قرمز
در حالی که گیاهان ماهی قرمز نسبتاً در برابر آفات و بیماری ها مقاوم هستند، ضروری است که مراقب باشید و در صورت بروز هر گونه مشکلی اقدام فوری انجام دهید. در اینجا برخی از آفات و بیماری های رایجی که می توانند بر گیاهان ماهی قرمز تأثیر بگذارند معرفی شده است:

شته ها: این حشرات کوچک از شیره گیاهان تغذیه می کنند و می توانند باعث توقف رشد شوند. برای کنترل هجوم شته ها از شامپو برگ یا همان واکس گل استفاده کنید.

شپشک آردآلود: شپشک‌های آرد آلود آفاتی سفید رنگ و پنبه مانند هستند که آب گیاهان را می مکند. برای نابودی آن ها سموم مخصوصی وجود دارد که باید یک تا دونوبت سم پاشی انجام شود.

مگس سفید: این حشرات کوچک و بالدار می توانند با مکیدن شیره گیاه و باقی گذاشتن بقایای چسبنده عسلک باعث آسیب شوند.

درمان عسلک گیاه در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.

بیماری های قارچی: گیاهان ماهی قرمز به بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری و کپک خاکستری حساس هستند. برای جلوگیری از این بیماری ها از آبیاری زیاد خودداری کنید و از گردش هوای خوب در اطراف گیاه اطمینان حاصل کنید.
در صورتی که آفات یا بیماری ها شدید شدند، برای محافظت از بقیه گیاهان خود، گیاه آسیب دیده را جدا کنید و به کارشناسان ما پیام دهید.

 

امیدوارم مقاله شرایط نگهداری گل نماتانتوس برای شما مفید واقع شده باشد در صورتی که گیاه شما دچار مشکل شده باشد می توانید عکس گیاه بیمار خود را در تلگرام یا ایتا به آیدی (@imagepad) بفرستید تا مشاوره های لازم را دریافت کنید

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *