Home / آفات و بیماری ها / علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا – 9 دلیل و راه حل درمان هر کدام

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا – 9 دلیل و راه حل درمان هر کدام

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا چیست؟ درمان افتادگی برگ فیکوس و درمان شل شدن برگ فیکوس الاستیکا چیه؟

این ها سوالاتی هستن که زیاد پرسیده میشن و یکی از چالش های بسیار نگران کننده در مورد نگهداری از این گیاه اینه که برگ های فیکوس افتاده شده و می ریزند.

فیکوس الاستیکا از خانواده بزرگ فیکوس هاست که بالغ بر 800 گونه هستند.

این گیاه به راحتی در فضای باز در سایه و مکانی که از یخ بندان و سرما به دور باشه قابل نگهداری هست و همین طور میتونید در منزل در مکان پرنوری نگهداری کنید.

تمام خانواده فیکوس ها جزو گیاهان همیشه سبز پهن برگ در نظر گرفته میشن، با شاخ و برگ های بزرگ، ضخیم و چرمی.

محدوده زیستگاه بومی انها از هیمالیا تا سوماترا، مالزی و جاوه است.

دوستانی که فیکوس سبز دارن میتونن نور کمتری رو به گیاه برسونن اما فیکوس شرابی، فیکوس بلک و فیکوس ابلق و سایر گونه های رنگی نیاز نوری زیادی دارن و در مکان های کم نور از بین میرن.

این گیاه رطوبت دوست هست و باید در مکان مرطوبی نگهداری بشه.

با استفاده از دستگاه بخور یا ساخت جزیره میتونید رطوبت مورد نیاز گیاه رو تامین کنید.

دقت کنید که این گیاه خیلی مه پاشی رو دوست نداره و در صورتی که زیاده روی کنید نه تنها باعث بالابردن رطوبت نمیشید بلکه سبب بروز بیمارهی و ایجاد لکه هایی روی برگ گیاه میشین.

این ها اطلاعات کلی درباره این گیاه زیبا بودن حالا بریم سراغ این مسئله که علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا چیه؟

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

1- آبیاری نامناسب

میشه گفت علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا آبیاری اشتباه هست. کم آبی و آبیاری زیاد هر دو میتونن سبب وارد کردن استرس به گیاه و در نتیجه افتادگی و ریزش برگ فیکوس الاستیکا بشن.

چه کاری باید انجام بدیم– برای اطمینان از هیدراتاسیون مناسب، سطح رطوبت خاک را به طور منظم بررسی کنید. انگشت خود را حدود 4 سانت در خاک قرار بدین. اگر احساس خشکی می کنید، وقت اب دادن است. موقع ابیاری، اطمینان حاصل کنید که اب اضافی به طور کامل تخلیه میشه، چرا که خاک پر از اب و مداوم خیس میتونه باعث پوسیدگی ریشه بشه.

2- رطوبت ناکافی

فیکوس الاستیکا بومی مناطق گرمسیری است و در رطوبت بالا رشد می کند. محیط های داخلی خشک، به ویژه در طول زمستان یا در اتاق های گرم، از عوامی افتادگی و ریزش برگ در این گیاه هستند.

چه کاری باید انجام بدیم– افزایش سطح رطوبت با قرار دادن یک سینی پر از اب در نزدیکی گیاه یا استفاده از مرطوب کننده. 

یکی از علت های باز نشدن برگ جدید فیکوس همین کمبود رطوبت هست. مقاله کاملی در مورد علت باز نشدن برگ جدید فیکوس نوشته شده که در صورت تمایل میتونید مطالعه کنید.

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

3- نور نامناسب

نور کم یا بیش از حد میتونه سبب وارد شدن استرس به گیاه بشه و در نتیجه مشکلات زیادی برای برگ ها پیش بیاد که یکیش افتادگی و ریزش برگ هست.گیاه فیکوس الاستیکا نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح میده. اگر در نور مستقیم خورشید قرار بگیره، برگ ها پیچ خورده شده و میسوزند.

برعکس، اگر در یک مکان کم نور نگهداری بشه، گیاه تلاش زیادی میکنه تا یک فتوسنتز انجام بده در نتیجه ضعیف شده و با افتادگی یا ریزش برگ مواجه میشه.

چه کاری باید انجام بدیم – یک مکان مناسب پیدا کنید که این گیاه بتونه نور روشن و فیلتر شده را برای 4-5 ساعت در روز دریافت کنه.

4- هجوم آفات

افاتی مانند کنه تار عنکبوتی، شپشک آردآلود و شته ها میتونن آسیب های قابل توجهی به این گیاه وارد کنن که نتیجه این آسیب ها میتونه پیچ خوردگی و ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشه.

چه کاری باید انجام بدیم – باید به صورت مداوم و دوره ای گیاه رو از نظر وجود آفت چک کنید. ماهی یک بار پشت و روی برگ ها رو واررسی کنید و اگر هر گونه مشکل و آفتی روی برگ ها دیدین با واکس براق کننده گیاهان یا همون شامپو برگ آفت رو برداشته و اگر تعداد اون ها زیاد هست در اولین فرصت با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشاوره های درمانی لازم رو دریافت کنید.

5- استرس دمایی

درجه حرارت بالا و استرس گرمایی میتونه باعث از دست دادن اب بیش از حد از طریق تعرق در برگ های گیاه بشه. در این شرایط گیاه به صورت خودکار تلاش میکنه تا خودش رو از طریق عرق کردن خنک کنه، به همین دلیل آب زیادی از دست میده. این افزایش تبخیر میتونه منجر به پیچ خوردن برگ به سمت بالا یا داخل بشه. در واقع این پیچ خوردگی به کاهش از دست دادن اب و حفظ هیدراتاسیون گیاه کمک میکنه.

برعکس، در مکان های سرد و دمای پایین هم میتونه باعث پیچ خوردگی برگ بشه. به دنبال نشانه هایی مانند زرد شدن، سفید، سیاه و یا قهوه ای شدن ناگهانی در طول شب، افتادگی، پژمرده شدن و  شوختن برگ، باشید. این ها نشانه های وجود هوای سرد و آسیب رسیدن در این هوا به گیاه هستن.

مهم است که دمای اطراف گیاه خود را برای جلوگیری از استرس گرمایی یا سرمایی تنظیم کنید، زیرا این شرایط میتونه به پیچ خوردگی برگ منجر بشه و در نتیجه تاثیر منفی بر سلامت کلی گیاه داشته باشه.

چه کاری باید انجام بدیم – برای حفظ سلامت مطلوب گیاه،محدوده دمایی (24-27 °C) در طول روز و حدود  (15.6-18 °C) در شب رو براش فراهم کنید. بسیار مهمه که از قرار دادن گیاه در مکان هایی که دما زیر 10 درجه هست خودداری کنید.

در طول ماه های گرم تابستان گیاهان خود را به یک منطقه سایه دار منتقل کنید تا از گرمای بیش از حد محافظت کنید. نور تابیده شده از پنجره جنوبی رو با پرده فیلتر کنید.

انها را از وسایل گرمایشی سرمایشی دور نگه دارین.

در زمستان های سرد، حتما گیاه رو به داخل منزل منتقل کنید.

6- تعویض خاک و گلدان

اگر به تازگی تعویض خاک و گلدان داشتین و بعد از اون برگ ها شروع به ریزش کردن، علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا میتونه همین تعویض خاک و گلدان باشه.

چه کاری باید انجام بدیم – موقع تعویض گلدان و خاک نباید خاک های متصل به ریشه رو کامل جدا کنید. از یک گلدان بزرگ تر از گلدان فعلی استفاده کنید و بررسی کنید حتما سوراخ های زهکش وجود داشته باشه. اگر گلدان سوراخ نداره و یا تعداد سوراخ ها کم هست خودتون سوراخ هایی رو ته گلدان ایجاد کنید تا از تخلیه کامل آب مطمئن بشین.

از مخلوط خاک با زهکشی خوب استفاده کنید که مخصوص گیاهان آپارتمانی است. از خاک سنگین استفاده نکنید چرا که این خاک میتونه رطوبت بیش از حد را در خود نگه داره و منجر به پوسیدگی ریشه بشه.

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

7. کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی ضروری میتونه گیاه را ضعیف کنه و منجر به پیچ خوردگی و ریزش برگ بشه. اطمینان حاصل کنید که گیاه شما یک کود متعادل با نسبت مناسب نیتروژن، فسفر و پتاسیم دریافت می کنه.

چه کاری باید انجام بدیم – این گیاه نیازمند دریافت مواد مغذی هست تا بتونه غذاسازی رو به خوبی انجام بده. نوع بلک و سبز این گیاه حتما باید آهن اضافی دریافت کنن و نوع شرابی و ابلق هم باید حتما کودهای مخصوصی دریافت کنن تا رنگ برگهاشون تغییر نکنه.

قطره کلروفیل جهت ساخت کلروفیل در برگ ها و در نتیجه زیبایی و تامین سبزینگی برگ ها توصیه میشه.

برای خرید خاک و کود مناسب این گیاه با ارسال رایگان به سراسر ایران در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

 

8- فضای ناکافی برای رشد ریشه

اگر ریشه های گیاه رشد خوبی داشته باشن و تمام فضای گلدان رو اشغال کرده باشن، دیگه نمیتونن به صورت کامل آب و مواد مغذی رو جذب کنن چرا که فضای رشدی ندارن و این عامل استرس میتونه سبب پیچ خوردگی، افتادن و ریزش برگ در این گیاه بشه.

چه کاری باید انجام بدیم- اگر ریشه های گیاه از روی سطح خاک دیده شدن و یا از سوراخ زهکس بیرون آمدن زمان تعویض گلدان هست. سایز گلدان رو یک تا دوبرابر بزرگ تر از سایز فعلی کنید.

9. پیری طبیعی
هر چقدر سن گیاه بیشتر میشه و رشد میکنه، برگ های قدیمی و پیر از پایین زرد میشن، افتاده میشن و میریزن. این یک چرخه طبیعی از زندگی گیاه هست و اصلا جای نگرانی نیست. کافیه هر برگ زرد شده را جدا کنید.

 

اگر گیاه بیمار دارین و میخواین مشاوره رایگان درمان دریافت کنید از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *