Home / مقالات / آموزش تعویض خاک گلدان + جلوگیری از شوک تعویض گلدان

آموزش تعویض خاک گلدان + جلوگیری از شوک تعویض گلدان

اگر شما هم از گل و گیاه در منزلتون نگهداری می کنید با تعویض خاک گلدان و مشکلات احتمالی مانند شوک تعویض گلدان مواجه شدید. لذا این مطلب اختصاص داره به آموزش تعویض خاک گلدان با تمام نکات لازم.

تعویض گلدان کار خیلی دشواری نیست اما یک سری نکات بسیار مهم داره که اگر رعایت نشه حتی میتونه سبب مرگ گیاه هم بشه.

اگر مبتدی هستید حتما این مقاله رو با دقت کامل مطالعه کنید و اگر سوال یا کمکی برای تعویض گلدان لازم داشتین از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.

تمام گیاهان نیاز دارن تا بعد از مدتی تعویض خاک و گلدان براشون انجام بشه تا ریشه ها فضای کافی برای رشد داشته باشن و یا اگر بیمار هستن اصلاح و درمان بشن.

نکته مهم اینه که برای تعویض گلدان فقط مجاز هستید یک تا دو سایز گلدان رو بزرگ تر کنید و نمیتونید به یکباره یک گیاه کوچک رو در یک گلدان بزرگ بکارید.

هر چقدر فضای دور ریشه بیشتر باشه خیسی خاک بیشتر میشه و ریشه زودتر بیمار میشه.

آنچه شما نیاز دارید

  • گلدان جدید، تقریباً 5-6 سانت بزرگتر از قطر گلدان قدیمی
  •  قیچی یا چاقو تمیز و تیز و استریل شده
  • خاک غنی
  • آب

آموزش تعویض خاک گلدان

اول از همه یک گلدان مناسب انتخاب کنید. گلدان پلاستیک سبک و ارزان است ولی معایل خاص خود را دارد. در مقاله ای با نام گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی به مقایسه این دو پرداختیم.

نکته مهم درباره گلدان اینه که حتما زهکش داشته باشه و تعداد سوراخ های اون زیاد باشه.

  • انتخاب خاک مناسب

آموزش تعویض خاک گلدان

 

نیاز خاکی گیاهتون رو بشناسید. هر گیاه نیازهای متفاوتی داره مثلا پتوس ها در خاک های پیت ماسی بسیار عالی رشد میکنن در حالیکه کاکتوس ها و ساکولنت ها در خاک هایی با ماسه زیاد رشد دارند.
یا این که بعضی از گیاهان مانند سانسوریا نیاز به خاک اسیدی دارند و بعضی دیگر برعکس خاک قلیایی رو میپسندن.
اغلب گیاهان آپارتمانی نیازمند خاکی غنی با زهکش بالا هستند که تخلخل مناسبی داشته و هوا را به خوبی به ریشه می رسانند.

نکته ای که باید به اون اهمیت بدین اینه که خاکهای بسته بندی موجود در بازار که عمدتا خاک برگ هستند متاسفانه آلوده به تخم و لارو انواع حشرات هستند و بعد از تعویض، تازه مشکلات شما شروع میشه😔

برای هوادهی به خاک از پرلیت و یا ماسه استفاده کنید.

خاک ایرانی بدون خاک برگ و خاک هلندی اصل در بسته های یک کیلویی با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده که برای ثبت سفارش میتونید در اینستاگرام پیام بدین.

کیفیت خاک ایرانی بدون برگ اصله رو ببینید👇🏻👇🏻

  • گلدان را آبیاری کنید

آموزش تعویض خاک گلدان

 

قبل از تعویض گلدان گیاه خودتون رو با ضد استرس گیاهان آبیاری کنید و بعد منتظر بمونید تا خاک تا نیمه خشک بشه. این روش کمک میکنه تا استرس ناشی از تعویض گلدان کمتر بشه و در واقع ریشه ها کمتر شکسته بشن و چون ریشه های خشک حین جابجایی میشکنن و به گیاه شوک وارد میشه.

 

  • گلدان جدید را آماده کنید

 

روی زهکش گلدان یک سنگ یا تکه ای از گلدان شکسته یا … بزارین تا سوراخ توسط خاک بعد از آبیاری های مکرر بسته نشه. خیلی از افراد ماهر از یک فیلتر قهوه استفاده میکنن و روی زهکش قرار میدن اینطوری نه خاک راه آب رو مسدود میکنه و نه سنگ و تکه گلدان و …

مقداری خاک داخل گلدان بریزین. اگر گلدان شما خیلی بزرگ هست میتونید یک سوم گلدان رو پوکه یا لیکاپون بریزین.

  • گیاه رو از گلدان قدیمی خارج کنید

 

به این نکته مهم و حیاتی توجه ویژه داشته باشید که نباید موقع تعویض گلدان و خاک، خاکهای چسبیده به ریشه جدا بشه. این خاک ها دور تارهای مویی ریشه رو گرفتن و در واقع حکم شاهرگ رو دارن برای گیاه. تنها در صورتی مجاز هستیم این خاک ها رو جدا کنیم که بر اثر بیماری ریشه قصد انتقال گیاه از خاک به آب رو داریم.

باید گیاه رو صورت قالبی از گلدان قبلی بیرون بیارین. اول خاکهای چسبیده به گلدان رو با یه سیخ چوبی آزاد کنید و بعد گیاه رو قالبی از گلدان بیرون بیارین.

تنمها مجاز هستیم خاکهای انتهایی ریشه را کمی فشار بدیم و در واقع بتکونیم تا ریشه های پایینی آزاد شده و بعد از انتقال به خاک جدید بتونن به رشد خودشون ادامه بدن.

  • ریشه ها را بررسی کنید

ریشه های آزاد شده رو با دقت نگاه کنید. اگر بیمار و خراب هستن با یک قیچی استریل شده آن ها را قیچی کنید. با دست کمی ریشه ها را فشار بدین. اگر نرم شدند و یا بوی بدی دارند باید حتما چیده بشن.

  • گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید

آموزش تعویض خاک گلدان

گیاه را درون گلدان جدید قرار بدین و خاک اضافه کنید. سعی کنید به آرامی خاک را فشار بدین تا ریشه ها رو درون خاک جدید تثبیت کنید.

سعی کنید همه قسمت های گیاه به یک اندازه خاک داشته باشند.

 

  • قارچ کش به گیاه بدین

آموزش تعویض خاک گلدان

بعد از انتقال گیاه به گلدان جدید جهت پیشگیری از بروز بیماری قارچی ناشی از خاک آلوده حتما حتما آبیاری اول را با قارچ کش انجام بدین.

توصیه من اینه که مقداری ضد استرس هم با قارچ کش مخلوط کرده و به صورت آبیاری به گیاه بدین.

  • گلدان را در مکان مناسبی قرار دهید

مکان مناسبی برای گلدان جدید در نظر گرفته و گیاه را آنجا منتقل کنید.

بعد از تعویض گلدان ممکن است شوک به گیاه وارد بشه. نگران نباشید با ضداسترس جبران میکنید.

امیدوارم مقاله آموزش تعویض خاک گلدان برای شما مفید واقع شود. باز هم اگر سوالی داشتید کامنت کنید یا از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید حتما پاسخگو خواهم بود.

 

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *