Home / کاکتوس و ساکولنت ها / گل یشم یا همان کراسولا اواتا (Jade plant)

گل یشم یا همان کراسولا اواتا (Jade plant)

گل یشم یا همان کراسولا اواتا با نام علمی Jade plant یکی از گونه های زیبای کراسولا و از دسته ساکولنت ها است. یک گیاه شاداب با گل های کوچک صورتی یا سفید که اصالتا بومی آفریقای جنوبی است. اما اکنون سرتاسر دنیا محبوبیت دارد.

قبلا هم از گونه های کراسولا به معرفی کراسولا خرفه ای و علت ریزش برگ کراسولا خرفه ای پرداختیم.

بنابراین در این مطلب به گل یشم یا گل خوش شانسی، گیاه پول پی پردازیم.

گل یشم که با نام کراسولا اواتا شناخته می شود، گاهی اوقات به اشتباه به عنوان کراسولا آرژانته، کراسولا خرفه و کراسولا ابلیکوا طبقه بندی می شود.

اینها نادرست هستند و نام گیاه شناسی صحیح Crassula ovata است. Crassula از کلمه لاتین به معنای “ضخیم” گرفته شده است که برگ های آبدار آن را توصیف می کند، و ovata به معنای تخم مرغی شکل است (اشاره به شکل برگ ها).

معرفی گل یشم

كراسولا اواتا  –  JADE TREE
CRASSULA OVATA : نام علمی
  CRASSULACEAE  – کراسالاسه : خانواده
آفریقای جنوبی : بومی منطقه
Money tree, Dollar Plant, Jade Plant, friendship tree,lucky plant , Money Plant

گل یشم

گل یشم رو هم میتونید در داخل منزل و هم بیرون منزل پرورش بدین. یعنی هم در گلدان و هم در باغچه.

چه زمانی برای تغییر گلدان کراسولا اواتا مناسب است؟

بهار، تابستان و پاییز زمانهایی برای تغییر گلدان این گیاه است. اگر در اقلیمی زندگی می کنید که زمستان زود می آید، بهار و تابستان بهترین هستند. از تغییر گلدان در زمستان خودداری کنید زیرا گیاهان دوست دارند در این زمان استراحت کنند.

چه خاکی برای گل یشم مناسب است؟

این گیاه و همه ساکولنت ها نیاز به خاکی سبک با زهکشی مناسب دارند. به این دلیل که باید هوا و آب را به راحتی از خود عبور دهند. در غیر این صورت آب باقی مانده در خاک سبب پوسیدن و خفه شدن ریشه شده و گیاه خیلی زود از بین می رود.

بنابراین خاک کاکتوس برای این گیاه بسیار مناسب است. به هیچ عنوان ازخاک باغچه برای کراسولا اواتا استفاده کنید. چرا که بسیار سنگین است و آب را برای مدتی طولانی درون خود نگه می دارد.

به منظور تغذیه طبیعی گیاه می توانید از مقداری کمپوست نیز استفاده کنید. قبلا در مورد نحوه تهیه کمپوست در منزل آموزش های لازم داده شده است.

ابتدا از سوراخ های باز کف گلدان اطمینان حاصل کنید. سپس یک لایه سنگریزه ریخته و مقداری زغال روی سنگریزه ها قرار دهید. بعد خاک کاکتوس و کمپوست را اضفه کنید.

خاک کاکتوس هلندی با ارسال رایگان درب منزل موجود است برای خرید و یا مشاوره از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

چه گلدانی مناسب است؟

در مورد انتخاب گلدان دست شما باز است و این گیاه زیبا حساسیتی به این موضوع ندارد. فقط هر زمان احساس کردید ریشه های گیاه به قدری زیاد شده که جای تنفس ندارند اقدام به تعویض گلدان کنید.

گل یشم ریشه های کوچک و کم عمقی دارد و گلدان های کوچک را ترجیح می دهد.

بعد از تعویض گلدان و آبیاری، به مدت یک هفته گیاه را آبیاری نکنید تا به خاک جدید عادت کند.

به طور کلی ساکولنت ها نیاز آبی بسیار کمی دارند.

چه نوری مناسب است؟

نگهداری گل یشم در نزدیکی پنجره های جنوبی توصیه می شود.

این گیاه نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم دارد. بهتر است 6 ساعت در روز نور کافی را دریافت کند. (حداقل 2 تا 4 ساعت حتما باشد) ولی آفتاب ظهر را ترجیحا نبیند بهتر است. چرا که برگهای گیاه مملو از آب است و در برابر آفتاب ظهر به ویژه در تابستان دوام نمی آورد.

دقت کنید نور شدید باعث سوختگی و خشکی برگ ها شده و محیط کم نور هم در رشد گیاه تاثیر منفی دارد، پس گیاه را در شرایط نوری مطلوب قرار دهید تا دچار مشکل نشود. نکته دوم اینکه اگر گیاه در جایی پرنور است به طور ناگهانی آن را به جای کم نور انتقال ندهید زیرا باعث ریزش می شود. پس به طور تدریجی گیاه را به نور کم عادت دهید.

اگر شرایط نوری گل یشم مهیا شود به خوبی رشد کرده و برگ های جدید می دهد. همچنین رنگ برگ های آن زیباتر خواهد بود. بنابراین اگر این گل را انتخاب می کنید باید مناسب ترین بخش از خانه که نور کافی به آن می تابد را انتخاب نمایید.

 

نحوه آبیاری چگونه است؟

میزان آب مورد نیاز گیاه بسته به محل نگهداری و شرایط آب و هوایی دارد. معمولا در هفته یک بار به آب نیاز دارد. موقع آبیاری دقت کنید که آب را فقط روی خاک بریزید و از ریختن آب بر روی برگ ها خودداری کنید.

اگر گیاه را در داخل منزل نگهداری می کنید هر 10 روز یک بار آبیاری کنید.

نیاز آبی کم این گیاه باعث شده که به یک گیاه محبوب برای افرادی که وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان ندارند و یا دائم در سفر هستند تبدیل شود.

رویکرد من برای آبیاری گل یشم، مانند هر ساکولنت، این است که آبیاری عمیق را انجام دهم و سپس اجازه دهیم مخلوط گلدان کاملاً یا تقریباً به طور کامل خشک شود. اگرچه آنها ساکولنت هستند، اما اگر مخلوط گلدان برای مدت طولانی کاملاً خشک بماند، می توانید به راحتی گیاه یشم خود را خشک کنید.

اگر برگ های پایینی چروکیده هستند نشان دهنده خشکی کشیدن خاک است.

توجه داشته باشید که اگر گیاه شما در نور بسیار روشن رشد می کند، چه در یک پنجره آفتابی و چه در نور رشد روشن، خیلی سریعتر خشک می شود، بنابراین باید رطوبت مخلوط گلدان را حفظ کنید.

رطوبت
خوشبختانه، یشم به طور شگفت انگیزی در برابر هوای خشک مقاوم است، بنابراین نیازی به ارائه اقدامات اضافی برای افزایش رطوبت در داخل خانه نیست.

کود دهی

گل یشم برای رشد بهتر همچون سایر گیاهان نیازمند تغذیه مناسب است اما دقت داشته باشید چون از خانواده ساکولنت ها است و دارای برگ های گوشتی، همچنان که آب را در خود ذخیره می کند، می تواند مواد غذایی را هم درون برگ های گوشتی خود ذخیره کند. پس باید از کودهای ملایم و کود مخصوص کاکتوس ها و ساکولنت ها برای این گیاه استفاده کنید.

گلدهی
آیا می دانستید که گیاه یشم به مرحله گلدهی هم می رسد؟ این امر بیشتر اوقات در داخل خانه اتفاق نمی افتد، مگر اینکه گیاه شما نور کافی دریافت کند. یشم خوشه های زیبایی از گل های سفید ستاره ای شکل تولید می کند. برخی از گونه ها حتی گل های صورتی دارند.

علاوه بر داشتن نور کافی، گلدهی را می توان با شب های طولانی تر و دمای خنک تر در پاییز نیز تشویق کرد. با قرار دادن گیاه خود در فضای باز می توانید به راحتی به این امر دست یابید. علاوه بر این قطره گلدهی و کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت به دلیل دارا بودن مواد مغذی لازم برای به گل نشستن گیاه به شما برای رسیدن به این هدف کمک می کند.

تکثیر گل یشم

تکثیر
گیاهان یشم را می توان به راحتی از طریق قلمه های تک برگ و یا قلمه های ساقه تکثیر کرد. تکثیر می تواند در تمام طول سال موفقیت آمیز باشد، اما شانس موفقیت شما احتمالاً در بهار و تابستان بهترین خواهد بود.
مانند هر ساکولنت، قبل از شروع فرآیند تکثیر، اجازه دهید قلمه‌هایتان در مجاورت هوا بمانند و خشک شوند، زیرا این کار باعث می‌شود که قلمه‌ها پینه‌دار شوند و از پوسیدگی جلوگیری کنند. این کار هم برای تکثیر در خاک و هم برای تکثیر در آب صدق می کند.

اگرچه تکثیر در آب امکان پذیر است، اما تکثیر در خاک برای ساکولنت ها ایمن تر و راحت تر است.

برای قلمه های ساقه، پس از اینکه قلمه ها پینه بستند، آن را در مخلوط گلدان قرار دهید. آن را آبیاری کنید و اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود و سپس چرخه آبیاری را تکرار کنید. قلمه شما باید ریشه دار شود و در عرض چند هفته شروع به رشد کند.

آفات گل یشم

آفات و بیماری ها

آفات زیاد گیاهان یشم را آزار نمی دهند، اما شپشک آرد آلود این گیاه را بسیار زیاد درگیر می کند. مطمئنا سمپاشی مطمئن ترین راه حل برای نابودی این حشرات مزاحم است اما از آن جایی که این گیاهان به سم حساس هستند باید حتما از سموم مناسب برای این کار استفاده کرد.

 

 

هر آنچه که شما برای رشد و نگهداری این گیاه نیاز دارین از خاک و کود و داروهای تقویتی و لامپ رشد گیاه و … در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده برای خرید با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

 

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *