Home / آفات و بیماری ها / علت افتادن برگ فیکوس لیراتا

علت افتادن برگ فیکوس لیراتا

علت افتادن برگ فیکوس لیراتا چیه؟

نگهداری فیکوس لیراتا در منزل با چالش هایی از  جمله زرد شدن برگ ها و یا ریزش برگ ها همراه هست.

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا رو قبلا توضیح دادم و در این مقاله به بررسی علت افتادن برگ فیکوس لیراتا اشاره می کنم.

خیلی سخته که یه فیکوس لیراتا داشته باشی و هر روز ببینی چند تا برگش ریزش میکنه و تو هم علتش رو ندونی و بدتر از همه این که ندونی در این شرایط چکار باید بکنی.

راستی آموزش قلمه زدن فیکوس لیراتا که برگاش ریخته رو به صورت فیلم در کانال اصله در ایتا بارگزاری کردم در صورت تمایل عضو کانال شین و این آموزش و سایر آموزش های قلمه زنی و مراقبت از گیاهان رو هر روز ببینید و اطلاعاتتون رو در این زمینه بالا ببرید. روی لینک زیر بزنید👇👇

کانال اصله در ایتا

 

خب بهتره قبل از هر چیز به این مسئله بپردازیم که آیا اصلا ریزش برگ در فیکوس لیراتا طبیعی هست یا نه؟

پاسخ: بله طبیعیه اما….

اگر گیاه فقط یکی دو برگ اونم از پایین زرد کنه و بعد برگ ها بریزند اشکالی نداره. برگ گیاه برای همیشه زنده نمیمونه و وقتی که اصطلاحا پیر و قدیمی بشه اول زرد میشه و بعد میریزه تا انرژی گیاه صرف غذارسانی به برگ های جوان تر بشه.

از طرفی باید همزمان با ریزش این یکی دو برگ از پایین، گیاه از بالا در حال رشد و تولید برگ جوان باشه.

در این صورت میتونیم بگیم گیاه روند طبیعی خودش رو طی میکنه و جای نگرانی نیست.

اما اگر چندین برگ به صورت همزمان زرد بشن و بریزن و یا همزمان با ریزش برگ ها بی حال افتاده بشن و یا لک های قهوه ای یا سفید روشون باشه اون موقع باید نگران شد و نسبت به رفع مشکل و درمان سریعا اقدام کرد.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

علت افتادن برگ فیکوس لیراتا

زمانی که گیاه شروع به برگ ریزی میکنه داره واکنش خودش به بروز یک مشکل رو نشون میده. دلایل زیادی وجود داره که میتونه ریزش برگ در این گیاه رو به همراه داشته باشه اما عمده ترین دلایل عبارتند از:

  • آبیاری بیش از حد: آبیاری بیش از حد یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث ریزش برگ در فیکوس لیراتا میشه. در صورتی که آب زیاد به گیاه داده باشین، لک های قهوه ای رنگ و نرمی روی برگ ها پدیدار میشن و بعدش یکی یکی می افتن. در نهایت هم اگر رسیدگی نشه گیاه کاملا از بین میره چرا که ریشه ها در وضعیت پوسیدگی قرار گرفتن و نیاز به درمان و مراقبت دارن.  علائم پوسیدگی ریشه گیاه هم جداگانه توضیح داده شده.
  • زهکشی نامناسب: زهکشی هم میتونه در گلدان باشه هم در خاک. اگر سوراخ های زیر گلدان کوچک و یا بسته باشن و آب نتونه تخلیه بشه و یا خاک سفت و سنگین باشه و آب زیادی رو در خودش ذخیره کنه میگیم زهکشی مناسب نبوده و این عامل میتونه علت افتادن برگ فیکوس لیراتا بشه. حتما بررسی کنید و از باز بودن سوراخ زیر گلدان مطمئن باشید. آب های جمع شده در زیرگلدانی رو تخلیه کنید و اجازه بدین 3-4 سانت از سطح گیاه خشک بشه و مجدد آبیاری رو انجام بدین.
  • آبیاری کم: در شرایطی که آبیاری گیاه کم باشه باز هم برگ ها ریزش میکنن. در این شرایط علاوه بر ریزش لبه های برگ ها هم قهوه ای و خشک میشه. برگ ها بسیار ترد و شکننده میشن و با کوچک ترین اشاره ای میریزن. برای جلوگیری از بروز این مشکل اجازه بدین 3-4 سانت از سطح خاک خشک بشه و بعد آبیاری کنید. هیچ موقع اجازه ندین خاک گیاه به صورت کامل خشک بشه.
  • نور کافی نیست: این گیاه نیازمند نور زیاد هست. در طول روز می بایست حدداقل 4 تا 6 ساعت نور خوب و فیلتر شده دریافت کنه. بنابراین علت افتادن برگ فیکوس لیراتا و در واقع یکی از مشکلات فیکوس لیراتا کمبود نور هست. پنجره های شمالی و شرقی برای این گیاه مناسب نیستند. اگر میدونید که گیاه شما کمبود نور داره باید حتما جاش رو تغییر بدین. پنجره های جنوبی و غربی موقعیت بهتری دارن. یا این که از لامپ رشد گیاه برای گلهاتون استفاده کنید.
  • دمای نامناسب: فیکوس لیراتا نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساسه. دمای زیر 15 و بالای 25 رو اصلا دوست نداره. این محدوده بهترین دما رو برای رشد گیاه داره. اگر بدون هیچ دلیلی برگ ها ریزش دارند مسئله دما رو بررسی کنید. گلدان رو در مجاورت بخاری و شوفاژ و یا باد کولر قرار ندین.
  • استرس: ریزش برگ یک پاسخ طبیعی به استرس وارد شده به گیاه هست. استرس میتونه در اثر جایجایی گلدان، تعویض خاک و گلدان، سم دهی به دلیل وجود آفات، یا حتی قرارگیری گلدان در یک مسیر پر تردد به گیاه وارد بشه. بنابراین توصیه میشه فردی که از گل و گیاه نگهداری میکنه همیشه ضد استرس گیاهان رو در منزل داشته باشه.

آیا رشد مجدد برگ ها اتفاق میفته؟

جای برگ هایی که ریزش داشتند، برگ جدیدی روییده نمیشه ولی اگر علت اصلی شناسایی بشه و نسبت به برطرف کردن اون اقدام بشه، گیاه از بالا رشد میکنه و برگ جدید درمیاره.

چرا فیکوس لیراتا در تابستان ریزش برگ زیادتری داره؟ 

این مطئله به دلیل بالا رفتن دمای محیط اتفاق میفته. بالاتر هم عرض کردم این گیاه به تغییرات دمایی حساسه. حالا اگر دمای محیط زیاد بشه یا گیاه جایی باشه که بادکولر اذیتش کنه حتما با ریزش برگ اعتراض خودش رو نشون میده.

چرا روی گیاه لک های قوه ای وجود داره؟

این حالت زمانی اتفاق میفته که ریشه گیاه در حال خراب شدن باشه. در واقع این لک ها نوعی قارچ هستن و در صورتی که گیاه درمان نشه علاوه بر این که همه برگ ها میریزند، ریشه گیاه هم به کلی پوسیده میشه و از بین میره.

 

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *