Home / آفات و بیماری ها / علائم پوسیدگی ریشه گیاه و نحوه درمان ریشه آسیب دیده

علائم پوسیدگی ریشه گیاه و نحوه درمان ریشه آسیب دیده

علائم پوسیدگی ریشه گیاه چیست؟ چطور متوجه بشیم یه گیاهی ریشه هاش پوسیده شده و چطور درمانش کنیم؟

پوسیدگی ریشه که معمولا در اثر آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب ایجاد میشه نوعی بیماری هست که ابتدا از ریشه ها شروع شده و زمانی که تمام ریشه از بین رفت، به ساقه سرایت کرده و به همین ترتیب در مدت زمان کوتاهی سبب مرگ گیاه میشه.

در این بیماری، ریشه ها از سفید به سیاه تغییر رنگ می دهند و قبل از این که کاملا از بین برن، چسبناک شده و حتی باعث ایجاد بوی بد در خاک میشن.

پس خیلی مهمه که علائم پوسیدگی ریشه رو بدونیم و به محض مشاهده هر کدوم نسبت به درمان اقدام کنیم تا جلوی از بین رفتن گیاه رو بگیریم.

پوسیدگی ریشه رو میشه با استفاده از قارچ کش، تعویض خاک گیاه به خاک سالم، بهبود زهکشی درمان کنید. پس از انجام همه این کارها، یک برنامه ابیاری خوب را برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، در پیش بگیرید.

از اونجایی که ریشه ها در زیر خاک پنهان شدن، تشخیص پوسیدگی ریشه کمی سخته.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

اما سعی می کنم علائم مهم و هشدار دهنده رو کامل توضیح بدم تا اطلاعاتتون رو در این زمینه بالا ببرید و حواستون رو کامل جمع کنید که خدایی نکرده گیاهی رو از دست ندین.
اما قبلش بهتره به این سوال جواب بدیم:

چه چیزی باعث پوسیدگی ریشه میشه؟

پوسیدگی ریشه در اثر عوامل مختلفی به وجود میاد. 

عواملی مثل:

  • آبیاری زیاد
  • تجمع بیش از حد آب در خاک که خودش میتونه دو دلیل داشته باشه: بسته بودن زهکش گلدان و سنگین بودن خاک
  • قارچ ریشه

متهم ردیف اول، رطوبت بیش از حد در خاک هست که  باعث پوسیدگی ریشه، و در نتیجه عفونت قارچی شده و مرگ گیاه رو به همراه داره.

علائم پوسیدگی ریشه گیاه

  • 1- برگ پژمرده

برگ های پژمرده نشان می دهد که خاک نمیتونه آب مورد نیاز رو در اختیار گیاه بزاره. چرا؟ چون ریشه خراب شده و عمل آب رسانی به خوبی انجام نمیشه.

البته باید ددقت کنید که این در صورتی هست که شما یک برنامه آبیاری منظم برای گیاه داشته باشین وگرنه تشنگی هم میتونه باعث پژمرده شدن برگ ها بشه!

پس اگر به موقع و صحیح گیاه رو آبیاری می کنید و با این وجود باز هم برگ ها حالت پژمرده و افتاده دارند باید به سراغ ریشه برین.

اگر خاک همیشه مرطوب هست و  در این شرایط برگ ها افتاده و پژمرده هستند، ریشه ها به احتمال زیاد به دلیل پوسیدگی آسیب دیدن، پس باز هم قادر به جذب آب نیستند. که قبلا استفاده شده است.

  • 2- توقف یا کندی رشد

توقف و یا کندی رشد برای بعضی از گیاهان در فصول سرد سال امری طبیعی هست. اما در شرایط عادی گیاه باید در حال رشد و برگ دهی باشه.

عواملی همچون کمبود نور و یا عدم تغذیه گیاه هم میتونه کندی رشد رو به همراه داشته باشه. اما اگر شرایط نور و تغذیه و آبیاری نرمال هست و گیاه با توقف و یا کندی رشد مواجه شده و دیگه اون سرعت رشد قبل رو نداره باید حتما ریشه ها بررسی بشن و اگر دچار مشکل شده سریعا اقدامات درمانی انجام بشه.

  • 3-زرد شدن برگ ها

اگر خاک دائما خیس باشه و یا خودتون به این مسئله واقف هستید که آبیاری زیادی برای گیاه انجام دادین، زردی برگ ها میتونه نشونه پوسیدگی ریشه باشه. در این شرایط برگ ها یکی پس از دیگری در فاصله کمی زرد میشن و بعد هم میریزن.

زرد شدن یک برگ نگران کننده نیست. چون ممکنه این برگ همون برگ پیر باشه که دیگه عمر خودش رو کرده و با از بین رفتنش برگ جدیدی جوانه میزنه.

اما اگر زردی پشت سر هم اتفاق بیفته و از پایین گیاه هم شروع بشه و یا همراه زرد شدن برگ ها، لک های نرم قهوه ای روی اون ها پدیدار بشه اون موقع باید نگران شد و سریعا ریشه ها را جهت تشخیص پوسیدگی، معاینه کرد.

  • 4- استشمام بوی بد از خاک 

شاید شما هم با این صحنه روبرو شدید که کنار گلدانی نشستید و بعد بوی تعفن و گندیدگی را از همون ناحیه استشمام کردین🤢

این بو نشون میده ریشه ها درون خاک کاملا پوسیده شدن و خاک رو لجنی کردن. باید حتما گیاه از خاک بیرون کشیده بشه و بعد اقدامات درمانی انجام بشه.

  • 5- تغییر رنگ ریشه

ریشه های سالم، سفید و ضخیم هستند اگر ریشه دچار پوسیدگی بشه، رنگ اون ها از سفید به سیاه تغییر میکنه و حالت نرم و لزج به خودش میگیره.

برای بررسی این حالت باید حتما ریشه ها رو واررسی کنید و در صورتی که پوسیدگی را مشاهده کردین، گیاه کاملا از خاک بیرون کشیده بشه. ریشه ها شسته بشن و بعد در خاک استریل یا آب نگهداری بشن تا مجددا ریشه بزنن.

قطره ریشه زایی اصله کمک میکنه تا مرحله ریشه زنی و ترمیم ریشه های آسیب دیده سریع تر انجام بشه.

 جهت خرید میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید.

  • 6- باریک شدن ساقه

زمانی که ریشه ها از بین میرن، دیگه نمیتونن آب و غذا رو در اختیار گیاه بزارن برای همین هر چقدر شما تغذیه رو برای گیاه انجام بدین باز هم ساق و یا تنه گیاه ضعیف و لاغر باقی میمونه.

در این شرایط باید حتما ریشه ها رو چک کنید و در صورت دیدن مشکل اقدامات درمانی رو انجام بدین.

 

خب تا اینجا با علائم پوسیدگی ریشه گیاه آشنا شدیم. حالا باید ببینیم زمانی که ریشه ها مشکل دار و بیمار شدن چه اقدامات درمانی رو باید انجام بدیم تا جلوی مرگ گیاه رو بگیریم.

علائم پوسیدگی ریشه

نحوه درمان پوسیدگی ریشه

ابتدا گیاه رو از خاک بیرون بیارین. این خاک مرکز تجمع بیماری قارچی هست و باید دور ریخته بشه. برای هیچ گیاه دیگه ای استفاده نکنید❌

ریشه ها رو زیر آب بشورین. اونایی که آسیب دیدن و لهیده شدن رو توسط یک قیچی استریل کاملا بچینید تا فقط قسمت های سالم ریشه باقی بمونه.

یک محلول قارچ کش درست کنید و ریشه ها رو به مدت بیست دقیقه درون این محلول نگهداری کنید.
اگر گیاهی مثل پتوس و برگ انجیری و … دارین که میشه درون آب نگهداری کرد، بعد از مرحله قارچ کشی، گیاه رو دربیارین و در آب نگهداری کنید و همون طور که بالاتر هم توضیح دادم قطره ریشه زایی استفاده کنید تا ریشه های جدید تشکیل بشن و بعد به خاک منتقل کنید.

اما اگر گیاهی مثل سانسوریا و زاموفیلیا دارین و میخواین درون خاک نگهداری کنید بعد از مرحله قارچ کشی باید یک بستر مناسب بدون خاک برگ و آلودگی تهیه کنید.

گلدان رو بشورین و درونش رو قارچ کش اسپری کنید.

گلدان رو با خاک پر کنید و گیاه رو درون خاک قرار بدین. با قطره ریشه زایی تغذیه کنید تا ریشه های جدید تشکیل بشن.

امیدوارم مقاله علائم پوسیدگی ریشه برای شما عزیزان مفید واقع بشه.

هر گونه سوالی در این باره دارید رو میتونید در کامنت مطرح کنید تا پاسخ بدم.

 

  • اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *