Home / آفات و بیماری ها / علت سوراخ شدن برگ پتوس + درمان سوراخ شدن برگ پتوس

علت سوراخ شدن برگ پتوس + درمان سوراخ شدن برگ پتوس

علت سوراخ شدن برگ پتوس چیست؟

درسته که پتوس یه گیاه با نگهداری آسان هست اما اگر همین گیاه کم توقع، شراط مناسبی برای زندگی نداشته باشه به انواع مشکلات دچار میشه.

شاید شما هم دیده باشید که گاهی سوراخ هایی روی برگ های پتوس ایجاد شده.

چقدر دیدن این صحنه ناراحت کننده هست😢

وقتی می بینیم برگ های شاداب و بزرگ پتوس به دلایلی سوراخ شدن و ما نمیدونیم دلیلش چیه و چکار باید کنیم تا باقی برگ ها به این حال و روز نیفتن خیلی غصه دار میشیم.

اما جای نگرانی نیست!قراره در این مطلب 7 علت سوراخ شدن برگ پتوس رو با هم مرور کنیم.

بازم اگر سوالی براتون باقی موند کامنت کنید حتما جواب میدم.

مطالب زیر شاید براتون مفید باشه:

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

Holes In Pothos Leaves (6 Causes And Solutions) - Garden For Indoor

علت سوراخ شدن برگ پتوس چیست؟ 

دلایل متعددی برای بروز این مشکل وجود داره اما مهم ترین اون ها میتونه یه عامل مزاحم مثل پشه و آفت باشه

در ادامه این دلایل رو با هم بررسی می کنیم.

  • 1- پشه گلدان

این پشه ها مهم ترین عامل ایجاد سوراخ روی برگ پتوس هستن! حتی میتونن به سایر گیاهان دیگه هم حمله کنن.

در عمق خاک زندگی و تخم ریزی میکنن و چرخه بالغ شدنشون خیلی سریع هست

بنابراین اقدام به نابودی سریع این آفات اهمیت زیادی داره و باید سریع دست به کار بشین.

تنها راه حذف نهایی این پشه ها هم استفاده از سموم مخصوص هست. که میتونید از طریق ارتباط با مشاور کانال به آدرسی که در بالا براتون گذاشتم اقدام به خرید محصول کنید.

  • 2- آفات

علاوه بر پشه ها آفات دیگه ای مثل شپشک ها و وجود خرخاکی و کرم و یا حلزون هم میتونه باعث بروز مشکل بشه.

حتما خاک رو از نظر وجود آفت بررسی کنید و اگر مشکل داشت نسبت به حذف آفات اقدام کنید.

  • 3- بیماری

بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی می توانند به گیاه پوتوس شما آسیب برسانند و سوراخ های ناخوشایندی در شاخ و برگ ان ایجاد کنند.

بیماری لکه برگ باکتریایی در ابتدا با سوراخ های کوچک و زنگ مانندی شروع شده و به تدریج بزرگ تر می شوند. نوعی بیماری دیگه ای هم هست که با بروز لک های قرمز یا بنفش رنگی روی برگ شروع شده و کم کم تمام سطح برگ رو درگیر کرده و در نهایت باعث بروز سوراخ های کوچک و بزرگی روی برگ ها میشن.

  • 4- استفاده از کود نامناسب

دانستن این که هر کودی برای چه گیاهی مناسبه نیاز به تجربه و تخصص داره. متاسفانه موقع خرید گل و گیاه، گلفروشی ها یک نوع کود اون هم کود سه بیست رو برای همه گیاهان تجویز میکنن. این یک اشتباهه بزرگه که میتونه جبران ناپذیر باشه و با از دست رفتن گیاه همراه باشه.
زمانی که کود اشتباهی به یک گیاه بدین اون گیاه در اثر دریافت مواد مغذی زیاد سریع جوانه و شاخ و برگ میزنه و شما خیلی خوشحال میشین اما همین که برگها میخوان باز بشن همراه با پارگی یا سوراخ هستن.

  • 5- قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید

این گیاه نیازمند دریافت نور غیرمستقیم خورشید هست و اگر تابش نور به صورت مستقیم روی گیاه باشه منجر به سوختن برگ و پدیدار شدن لک های سوخته قهوه ای و در نهایت ایجاد سوراخ هایی روی برگ ها میشه.
این مسئله به صورت ویژه برای افرادی که پتوس خودشون رو در بیرون نگه داری میکنند اهمیت داره. پس اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید بررسی کنید که گیاه حتما در سایه قرار داشته باشه.

 

  • 6- عدم مراقبت صحیح

درسته که میگیم مراقبت از پتوس سخت نیست و همه حتی افراد مبتدی از پس نگهداری این گیاه برمیان، اما عدم ارائه نور مناسب، دما، رطوبت، خاک، آبیاری صحیح و تغذیه میتونه منجر به رشد ضعیف، افزایش احتمال درگیری گیاه به آفات و بیماری ها و حتی ایجاد سوراخ در برگ های انها بشه.

  • 7- آسیب فیزیکی

گاهی اوقات علت سوراخ شدن برگ پتوس خود شما هستید! اگر گلدان رو در یک مکان پرتردد بزارین، یا جایی باشه که بچه ها حین بازی مدام با این گلدان در تماس باشن یا به راحتی در دسترس بچه های کوچک باشه، ممکنه آسیب هایی به گیاه وارد بشه و در نتیجه باعث سوراخ شدن و پارگی برگ ها بشه.

علت سوراخ شدن برگ پتوس

درمان سوراخ شدن برگ پتوس

همون طور که در بالاتر هم توضیح دادم، علت اصلی سوراخ شدن برگ ها، وجود پشه گلدان و آفات هست. بنابراین در اولین قدم با استفاده از شامپو برگ گیاهان باید تمام برگ ها از وجود هرگونه آفات برگزی مثل انواع شپشک ها و کنه تارتن و …. پاک بشن.

اگر پشه گلدان وجود داره که باید یک نوبت سم دهی با سم مخصوص انجام بشه و بعد هم جهت جلوگیری از انواع قارچ و انگل به صورت مرتب گیاه رو با کود مخصوص ضدانگل تغذیه کنید.
جهت جلوگیری از بروز بیماری قارچی و سوراخ شدن و سوختگی برگ ها هر دو ماه قارچ کش را به صورت آبیاری و اسپری به گیاه بدین.
از خاک استریل و بهداشتی فاقد خاک برگ و تخم و لارو حشرات استفاده کنید.

 

هر سوالی درباره این مشکل دارین کامنت کنید تا پاسختون رو دریافت کنید.

 

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *