Home / درختان میوه / نحوه کاشت آناناس در گلدان با فیلم ساده آموزشی به صورت مرحله به مرحله

نحوه کاشت آناناس در گلدان با فیلم ساده آموزشی به صورت مرحله به مرحله

نحوه کاشت آناناس در گلدان و داخل منزل خیلی خیلی راحته. کافیه یه دونه آناناس، خاک و گلدان مناسب داشته باشین. اون وقت با این آموزش ساده و روان میتونید خودتون آناناس رو در گلدان بکارید و از بزرگ شدن و قد کشیدنش لذت ببرین.

آناناس نه فقط خوشمزست بلکه خواص دارویی زیادی داره و از قدیم الایام در همه کشورها در طب سنتی و بومی مورد استفاده بوده. زادگاه و اصالت گیاه آناناس مربوط به مناطق گرمسیر قااره آمریکاست. پس از اونجایی که اناناس میوه مناطق گرمسیری هست، بهترین روش کاشت اون در ایران داخل گلدان هست. تا در زمستان و فصول سرد سال به داخل منزل یا جایی گرم منتقل بشه و اینجوری گیاه از دست نمیره.
من در این مطلب با استفاده از یک فیلم کوتاه آموزشی به شما نشان میدم که نحوه کاشت آناناس در گلدان ساده تر از اون چیزی هست که تصورش رو میکنید.
پس اگر شما هم دوستدار کاشت گل و گیاه و البته کاشت آناناس در گلدان هستید این اموزش رو تا انتها دنبال کنید.
نحوه کاشت آناناس در گلدان

فیلم کاشت آناناس در گلدان

برای جدا کردن تاج میوه آناناس به سه روش میتونید عمل کنید. یا این که با یک دست میوه رو بگیرید و با دست دیگه تاج رو و در جهت مخالف بکشید. روش دیگه که مطمئن تر هست اینه که از یه نفر دیگه کمک بگیرید. اون فرد میوه رو بگیره و شما تاج رو. حالا فقط کافیه دستتون رو در خلاف جهت عقربه ساعت بپیچونید. تاج خیلی راحت جدا میشه. توی فیلم کاملا مشخص هست. پس لطفا با دقت نگاه کنید.

آموزش کاشت آناناس در گلدان

روش دیگه هم اینه که با استفاده از یک چاقو تاج رو از میوه جدا کنید. به این صورت که قسمت بالایی میوه رو برش بزنید و سپس تاج رو از داخل پوست خارج کنید. مثل تصویر.

همین جور که توی تصویر بالا می بینید، ردیف های پایینی تاج برگ ندارن. بله درسته. باید برگهای ردیف های پایینی رو بکنید. حداقل تا چهار ردیف این کار رو بکنید.

خیلی مهمه چون قرار تاج داخل خاک بره باید فضای کافی برای ریشه دهی داشته باشه.

 

تاج رو وارونه کنید و دو روز تا یک هفته به حال خودش رهاش کنید. میدونید چرا؟ چون اینجوری اون ناحیه پایین تاج که از میوه جدا و تحریک شده کمی تسکین پیدا میکنه و دیگه توی خاک یا آب مشکلی براش پیش نمیاد. اگر مستقیم و بلافاصله کاشته بشه، ترشحاتی داره که باعث میشه پایین گیاه در خاک یا آب بگنده. با این روش جلوی این اتفاق گرفته میشه.

بعد از گذشت چند روز برای کاشت آناناس دو کار میتونید بکنید. من هر دو رو توضیح میدم و شما به انتخاب خودتون یکی رو عملی کنید.

یکی این که تاج رو داخل یه ظرف آب بزارین تا ریشه بده و روش دیگه هم اینه که مستقیم در خاک کاشته بشه.

اگر میخواین در آب بزارین باید به روش زیر عمل کنید.

چهار تا خلال دندون رو از قسمت پاین تاج، وارد کنید. این کار برای اینه که تاج کاملا در آب قرار نگیره و له نشه. بعد تاج رو روی سر یه لیوان بزارین. خلال دندونها نمیزارن که کاملا انتهای تاج وارد آب بشه. در واقع مثل یه پایه عمل میکنن.

حالا داخل لیوان آب بریزین تا انتهای تاج در آب قرار بگیره. توجه داشته باشید که فقط قسمت ساقه و بدون برگ در آب قرار بگیرد. (حدود 1-2 سانتی متر کافی است).

آب لیوان رو باید هر روز عوض کنید. بعد از گذشت چند روز انتهای تاج ریشه دار میشه.

حالا زمان کاشت تاج درون گلدان هست.

گلدانی مناسب هست که حداقل 15 سانتیمتر ارتفاع داشته باشه. پس ارتفاع گلدان بین 15 تا 25 سانتیمتر باشه. داخل اون رو با خاک خوب پر کنید.

تاج رو داخل خاک فرو کنید.

ریشه ها کامل درون خاک باشن. فقط ریشه و نه برگ.

حال باید گلدان آناناس را در یک جای پرنور، گرم و مرطوب قرار بدین تا پس از گذشت 3-4 ماه ریشه ها قوی تر و بزرگتر بشن.

نحوه کاشت آناناس در گلدان
نحوه کاشت آناناس در گلدان

موقع آبیاری گیاه باید مقداری آب از بالا روی گیاه ریخته بشه تا مرکز گیاه آبیاری بشه. دقت کنید این کار رو در بعد از ظهر انجام بدین تا تابش مستقیم نور باعث خراب شدن و سوختگی برگها نشه.

 

خاک مناسب برای کاشت آناناس :

خاک مناسب برای کاشت آناناس خاک کمپوست است. به طور کلی آناناس نیاز به خاک نسبتاً قلیایی، رسی، سبک با مخلوطی از کمپوست دارد.

مخلوطی از خاک باغچه – کوکوپیت و خاک برگ برای کاشت آناناس مناسب است.

 

نور :

بهترین نور برای رشد آناناس نور کامل است ولی در مکانهای نیم سایه نیز گیاه آناناس به رشد خود ادامه می دهد.

 

آبیاری :

برای آبیاری گیاه بایستی اجازه دهید سطح خاک گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک شود. در تابستان هفته ای یکبار ودر زمستان هر ده روز یکبار آبیاری کافی است.

 

دمای مناسب نگهداری آناناس :

درجه حرارت مناسب برای نگهداری آناناس 30-18 درجه سانتیگراد بوده و دمای بالا و پایین در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تأثیر می‌گذارد. دمای کمتر یا بیشتر رشد آن را کند می کند تا جایی که آن خشک می شود.

 

مه پاشی :

گیاه آناناس جزو گیاهان رطوبت پسند است و رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر گیاه کمک می کند.

 

کوددهی آناناس :

مکمل های کودی در فصول بهار و تابستان، هنگامی که گیاهان آناناس در بهترین حالت خود قرار دارند، به خاک اضافه می شود. شما می توانید کودهای مایع و یا جامد را یک بار در ماه به خاک اعمال کنید. در مقابل، در فصول پاییز و زمستان هیچ کودی به خاک اضافه نکنید، چون گیاهان در این فصول غیر فعال هستند.

 

تعويض گلدان آناناس :

تعويض گلدان آناناس دو بار لازم است. اولین بار ٣ ماه پس از كاشت پاجوش در گلدان و دومین بار يكسال پس از تعويض اول انجام می گیرد. گلدان را خیلی بزرگ انتخاب نكنید و توجه نمايید كه خاک بايد كاملا سبک باشد. توجه داشته باشید، پوشیدن دستكش لاستیكی در زمان تعويض گلدان به علت تیز بودن تیغ های كنار برگ ها لازم است.

 

آفات و بیماری های آناناس :

رایج ترین مشکل آناناس در زمینه ی آفات، حمله ی شپشک به این گیاه می باشد. معمولا، آن ها توسط مورچه ها در گیاهان گسترش می یابند. از این رو، کنترل مورچه ها به منظور رهایی از این شپشک های مخرب ضروری می باشد. دیگر آفات خسارت زا به آناناس کنه، تریپس، سوسک، و نماتد می باشد. استفاده از آب و صابون روشی موثر و قابل اطمینان به منظور حذف این آفات می باشند.

 

About admin

Check Also

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان کار بسیار لذت بخش و جذابی هست. کاشت هسته ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *