Home / گیاهان دارویی / آشنایی با گیاه جینسینگ (Ginseng) محبوب ترین گیاه دارویی در جهان

آشنایی با گیاه جینسینگ (Ginseng) محبوب ترین گیاه دارویی در جهان

گیاه جینسینگ (Ginseng) یکی از محبوبترین داروهای گیاهی در جهان است. ریشه‌های این گیاه قرن‌ها در آسیا و آمریکای شمالی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است. جینسنگ اغلب به شکل چای نوشیده می‌شود. تنوع آسیایی این گیاه در مقابل گونه‌های روییده در آمریکا تحریک‌کنندگی بیشتری دارد. جینسنگ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و سلاحی خوب برای مبارزه با خستگی مفرط است.

 

آشنایی با گیاه جینسنگ (Ginseng)

از دوران باستان تاکنون، ریشه گیاه جینسینگ یکی از با‌ ارزش‌ترین گیاهان دارویی جهان به حساب می‌آید. جینسینگ یک گیاه بومی مناطق کوهستانی شرق آسیا و به ویژه شبه جزیره کُره است و به عنوان یک گیاه « آداپتوژن » در نظر گرفته می‌شود.

آداپتوژن‌ها دسته‌ای از گیاهان منحصر به فرد هستند که به حفظ تعادل، بازگرداندن انرژی و محافظت از بدن کمک می‌کنند و به بدن کمک می کند تا با استرس و روند پیری مقابله کند.

وجود گونه‌های مختلف جینسینگ در بازار که مشابه جینسینگ اصل هستند، متأسفانه باعث ایجاد سردرگمی در مردم می‌شود. گونه‌هایی نظیر جینسینگ هندی، جینسینگ آمریکایی، جینسینگ سیبری، شبه‌ جینسینگ و غیره که همگی خواصی تقریباً مشابه دارند.

بهترین نوع جینسینگ ، گونه‌ای به نام پاناکس است. پاناکس در زبان یونانی معنی « درمان همه چیز » را دارد. « تضمین جاودانگی » و « پادشاه همه گیاهان » نام‌های دیگر این گونه است.

جینسینگ قرمز کُره‌ای

جینسینگ قرمز کره‌ای همان جنسینگ پاناکس است با عضلات و بافتی بیشتر. شرایط ایده‌آل خاک و اقلیم شبه جزیره کره باعث ایجاد خواص منحصر به فرد در جینسینگ کره‌ای می‌شود. کشاورزان کره‌ای شیوه‌های کشت این گیاه را از نیاکان خود در دوران باستان به ارث برده‌اند و دولت کره جنوبی نیز با نظرات دقیق بر کشت این محصول تلاش دارد بالاترین کیفیت را برای آن تضمین کند.

یکی دیگر از عوامل منحصر به فرد بودن جینسینگ قرمز کره‌ای چگونگی پردازش آن است. بیشتر جینسینگ‌های پاناکس در بازار پس از برداشت محصول خشک می‌شوند و در نتیجه به عنوان جینسینگ سفید عرضه می‌گردند. برای ایجاد جینسینگ قرمز کره‌ای، ریشه‌های جینسینگ تازه، قبل از خشک شدن باید در بخار طولانی و گرم قرار گیرند. چنین شیوه‌ای بیش از هزار سال قدمت دارد.

گرمای بخار باعث می‌شود نشاسته داخل ریشه‌ها حالت ژلاتینی بگیرد. درنتیجه رنگ آن مایل به قرمز و قهوه‌ای شود و مزه‌ای گرم و شیرین به خود بگیرد.

این فرآیند در ابتدا با هدف افزایش طول عمر گیاه انجام می‌شود. اما محققان دریافتند که بخار روی مواد شیمیایی داخل جینسینگ تأثیر گذاشته و خواص دارویی آن را بیشتر می‌کند. در کتاب « داروهای گیاهی چینی : ماتریا مدیکا »، نوشته تد کاپچوک و همکاران، که از کتب چینی مستخرج شده است، تصریح شده است که جینسینگ قرمز کره‌ای ، قوی‌تر از نوع چینی آن است.

گرما و انرژی

قرن‌ها است که جینسینگ به منظور تقویت و رشد استقامت انسان‌هایی با بدن ضعیف و خسته استفاده می‌شود. در طب سنتی چینی، جینسینگ « یانگ » در نظر گرفته می‌شود. طبیعتی گرم دارد و به دلیل انرژی و گرمایی که تولید می‌کند تقویت کننده انرژی « چی » در بدن است.

جینسینگ می‌تواند برای رفع تنگی‌نفس، بی‌حالی، لاغری، سردی اندام، ضربان ضعیف قلب، بی‌اشتهایی و اسهال مزمن موثر باشد.

 آزمایشات نشان داده است که جینسینگ می‌تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد، استرس را کاهش دهد، افراد سالخورده را نیرو بخشد، عملکرد مغز را بهبود بخشد، و بسیاری از فواید دیگر. تأثیر این گیاه در کنترل دیابت، رفع اضطراب و بی‌خوابی تأیید شده است.

ترکیب شیمیایی « جینسنوسید » در نوع قرمز جینسینگ، در دیگر انواع آن یافت نمی‌شود. به همین دلیل جینسینگ قرمز خاصیت بهبود عملکرد حافظه و نیز تقویت کبد را دارد.

جینسینگ قرمز کره‌ای در درمان ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و سایر مسائل مربوط به ناباروری شهرت دارد.

برای بهره بردان از خواص جینسینگ، نیازی نیست بیمار بود. این گیاه مانند سایر گیاهان آداپتوژن خاصیت پیشگیری از بیماری دارد.  مصرف منظم این گیاه برای تقویت ایمنی بدن، بهبود واکنش نسبت به استرس و کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است.

در چین، جینسینگ را به نام « رن شن » یا ریشه مرد می‌شناسند. شاید دلیل این نام به خاطر شکل ظاهری باشد که شبیه یک انسان است.

گرچه جینسینگ قرمز کره‌ای به طور کلی یک گیاه بسیار بی‌ضرر است، اما باید به یاد داشت که مواردی برای منع مصرف آن وجود دارد. برای مثال کسانی که تمایل زیادی به سریع دویدن دارند در مصرف این گیاه باید احتیاط کنند. عوارض جانبی احتمالی جینسینگ قرمز کره‌ای برای این افراد می‌تواند سردرد و یبوست باشد. این افراد بهتر است از جینسینگ سفید که طبعی سرد دارد استفاده کنند.

عملکرد ایده‌آل گیاهان آداپتوژن نظیر جینسینگ قرمز، زمانی است که به طور روزمره استفاده شود. بنابراین زمانی که بدن شما دچار یک بیماری عفونی یا ویروسی مانند آنفولانزا است بهتر است مصرف آن قطع شود و پزشکان طب سنتی نیز این گیاه را در چنین شرایطی تجویز نمی‌کنند. زیرا خاصیت نیروبخش این گیاه می‌تواند انرژی داخلی ویروس را بیشتر کند. بنابراین در این موارد باید جینسینگ را یک گیاه برای پیشگیری بیماری در نظر گرفت و نه درمان آن.

گیاه جینسنگ ریشه‌ای تاریخی دارد که به علت مزایای فوق العاده در دارونامه چین شهرت زیادی به دست آورده است. جینسنگ در کشورهای غربی و شرقی به علت خاصیت نیرو زایی و جوان‌بخشی استفاده می‌شود. این گیاه یک تقویت کننده طبیعی است که به انرژی‌زایی ذهن و بدن کمک می‌کند. این گیاه توانایی ایجاد تعادل در استرس جسمی و روحی دارد. هم‌چنین در کاهش خستگی، مبارزه با سرما خوردگی و آنفولانزا، افزایش قدرت حافظه و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

گیاه جینسینگ
گیاه جینسینگ

انواع جینسینگ عبارتند از:جینسینگ آمریکایی / جینسینگ آسیایی/ جینسینگ قرمز یا چینی و جینسینگ وحشی

رهایی ازاسترس و افسردگی: جنسینگ یک تقویت کننده و نیروزای فوق‌العاده است. این گیاه در مبارزه با ترکیبی از افسردگی، استرس و سر درد کمک کننده است. این گیاه باعث بهبود عملکرد مغز و مرکز حافظه می‌شود. جینسنگ را می‌توان به چای روزانه اضافه کرد یا به طور جداگانه مصرف کرد تا این منافع را به دست آورد.

جنسینگ استقامت را افزایش می‌دهد و قدرت روحی و جسمی را ارتقا می‌دهد. یک فنجان چای جینسنگ پس از یک روز کار طولانی تمام انرژی از دست رفته را به شما بر می‌گرداند.

درمان سرطان: جینسینگ گیاه قدرتمندی برای پیشگیری و کنترل سرطان و عوارض جدی آن است

افزایش انرژی با مصرف جینسنگ

مصرف جینسنگ می‌تواند سبب تحریک فعالیت‌های جسمی و روحی در افرادی شود که احساس ضعف و خستگی می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که جینسنگ اثرمثبتی در کمک به درمان بیماران سرطانی و رفع خستگی در افراد دارد.

بهبود عملکرد مغز و قدرت شناخت و تمرکز ذهن

گروهی از طرفداران ریشه جینسنگ اعتقاد دارند مصرف آن سبب افزایش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که اعلام موثر بودن مصرف این ریشه بر بهبود عملکرد ذهن به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان جینسنگ را یک مکمل درمانی و تقویتی نامید.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ
گیاه جینسینگ

اثر ضد التهابی جینسنگ

از ریشه جینسنگ درطب باستانی برای کاهش التهاب استفاده شده است. کارشناسان همچنین اعتقاد دارند مصرف این ریشه می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب شود.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ
گیاه جینسینگ

تقویت قدرت باروری در مردان

پژوهش دانشمندان کشور کره جنوبی درسال ۲۰۰۲ نشان داده است که ۶۰ درصد ازمردانی که دچار ناباروری بوده اند با مصرف جینسنگ صاحب فرزند شده‌اند و قدرت باروری آن‌ها افزایش یافته است.

جینسنگ چیست / مضرات و خواص جینسنگ

پیشگیری از آنفلوآنزا با جینسنگ

آزمایش اثر مصرف جینسنگ در موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که با خوردن آن، موش‌ها کمتر دچار عفونت‌های ویروسی شده و نیز درصورت ابتلا به بیماری سریع‌تر درمان شده‌اند.

گیاه جینسینگ
گیاه جینسینگ

کاهش قند خون با مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که مصرف ریشه جینسنگ می‌تواند سبب کاهش قند خون و کمک به درمان بیماری دیابت شود.

تحقیق نشان می‌دهند گینسنوزید (ماده موثر تشکیل دهنده ریشه جینسنگ) می‌تواند بر میزان تولید انسولین در پانکراس موثر باشد و مقاومت به انسولین را دربدن بهبود بخشد.

گیاه جینسینگ
گیاه جینسینگ

البته نمی‌توان تنها با مصرف جینسنگ انتظار داشت که بیماری دیابت بهبود یابد و  مصرف دارو، ورزش و رعایت رژیم غذایی در بهبود این بیماری ضروری است.

عوارض جانبی مصرف جینسنگ

پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف این ریشه خوراکی می‌تواند سبب سردرد در افراد شود. از جمله دیگر عارضه‌های جانبی مصرف آن می‌توان به اختلال‌های گوارشی، دگرگونی در فشار و قند خون، ریزش موی سر، ناراحتی چشمی و واکنش‌های پوستی اشاره کرد.

همچنین ممکن است برخی از بانوان دچار خونریزی مابین قاعدگی یا سینه درد شوند.

مصرف جینسنگ به همراه برخی دارو‌ها می‌تواند در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند به همین دلیل اگر می‌خواهید از جینسنگ استفاده کنید وهمزمان داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهید.

جینسنگ می‌تواند اثر کافئین، برخی دارو‌ها و مواد خوراکی محرک (نوشابه‌های انرژی زا) را افزایش دهد و سبب افزایش ضربان قلب، تعریق، بی‌خوابی و استرس شود به همین دلیل باید از مصرف همزمان آن با برخی خوراکی‌ها اجتناب کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند هنوز نیاز به تحقیق فراوان درباره خاصیت‌های جینسنگ است و چنانچه تمایل دارید حتماً از این ریشه گیاهی استفاده کنید، نوع اصل آن را از فروشنده معتبر خریداری کنید و ابتدا از دوز‌های کم شروع کنید به ویژه اگر سابقه آلرژی و حساسیت غذایی و پوستی دارید.

 

قیمت پودر جینسینگ در عطاری

جینسینگ در عطاری به صورت فله ای به فروش می رسد؛ اگر بخواهیم قیمت پودر جینسینگ کره ای در عطاری را بر حسب گرم بیان کنیم می توانیم بگوییم که در سال 1398 هر گرم جینسینگ کره ای حدود 500 تومان می باشد.

البته جیسینگ به صورت بسته ای نیز عرضه می شود که قیمت آن گرانتر از پودر فله ای است؛ به عنوان مثال جینسینگ کره ای از برند سامسارا در دو نوع جینسینگ قرمز و سفید و در بسته بندی های 50 گرمی و 100 گرمی عرضه می شود که قیمت بسته 50 گرمی 50 هزار تومان و قیمت بسته 100 گرمی هم 95 هزار تومان می باشد در نتیجه قیمت این نوع پودر جینسینگ به ازای هر گرم 1000 تومان می باشد. که نسبت به قیمت پودر جینسینگ در عطاری 500 تومان بیشتر است ( به ازای هر گرم)

 

پودر جنسینگ هندی یا آشواگاندا (قدرت اسب نر) با نام علمی Withania somnifera در بسته های 250 گرمی با قیمت 77 هزار تومان (به ازای هر بسته) و در بسته های 500 گرمی با قیمت 150 هزار تومان (به ازای هر بسته) عرضه می شود. که خب اگر بخواهیم بر حسب گرم حساب کنیم می شود هر گرم حدود 300 تا 350 تومان. بنابراین قیمت آشوگاندا (جینسینگ هندی) نسبت به جینسینگ کره ای ارزان تر می باشد.

 

 

در تصویر فوق یک بسته پودر جینسینگ هندی (آشوگاندا) را مشاهده می فرمایید.

 

شایان ذکر است که جیسینگ به صورت ریشه ای نیز در عطاری ها موجود می باشد ؛ یعنی علاوه بر پودر جیسینگ ریشه جسینگ نیز قابل خریداری از عطاری هاست. قیمت ریشه جینسینگ هندی نسبت به قیمت پودر جینسینگ هندی ارزان تر است؛ به عنوان مثال قیمت ریشه جینسینگ هندی (آشوگاندا) که در بسته های 50 گرمی ، 100 گرمی ، 250 گرمی و 500 گرمی عرضه می شود به ترتیب برابر با 22 هزار تومان، 35 هزار تومان ، 75 هزار تومان ، و 145 هزار تومان می باشد. ( قیمت های فوق مربوط به سال 1398 می باشد)

 

 

در تصویر فوق ریشه جینسینگ هندی را مشاهده می فرمایید.

نکته مهم: خریداران محترم دقت کنید که ریشه گیاه جینسینگ بسیار سفت هست و با آسیابهای معمولی خانگی بخوبی پودر نمیشود، بنابراین در صورت عدم دسترسی به آسیاب مناسب، به شما توصیه می کنیم که به جای ریشه جینسینگ، پودر این گیاه یا کپسول آن را تهیه بفرمایید.

 

 

 

در تصویر فوق کپسول عصاره جینسینگ قرمز کره ای ۶ ساله هاگین را مشاهده می فرمایید.

About admin

Check Also

گیاه خارخاسک و فواید بینظیر آن

گیاه خارخاسک (در متون طب سنتی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج) یکی از گیاهان دارویی بوته‌ای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *