Home / گلهای فضای باز / گل آفتاب پرست (وانیل) GARDEN HELIOTROPE

گل آفتاب پرست (وانیل) GARDEN HELIOTROPE

گل آفتاب پرست (Heliotropium) سرده گلداری از خانواده گاوزبان‌ها، گاوزبانیان است که 250–300 گونه دارد که همه آنها با نام عمومی هلیوتروپیوم (heliotropes) شناخته می‌شوند.

گل زینتی گل آفتاب پرست گیاهی قدیمی با گلهای بسیار زیباست، که بیشتر به خاطر بوی خوش گلهایش، که یادآور وانیل است، گرامی داشته می شود.

این گیاه به عنوان گلی زینتی در حاشیه کاری پارک ها و در گلدان ها کشت می شود و بسیار محبوب و مورد علاقه می باشد. و دارای واریته های مختلف با گل هایی به رنگ های متنوع می باشد.

این گیاه تا حدود 2 تا 3 فوت ارتفاع رشد می کند. گل های آن ستاره ای شکل و به رنگ های آبی پررنگ، ارغوانی، بنفش کم رنگ و یا سفید دیده می شوند که به صورت مدور روی خوشه های گل به قطر 2 تا 4 اینچ تشکیل می شوند.
برگ ها به رنگ سبز پررنگ بوده و دارای کرک هایی به طول 1 تا 3 اینچ می باشند.
تمام بخش های این گیاه سمی هستند.
زمان گلدهی این گیاه اواخر بهار تا اوایل پاییز می باشد.
این گل ها هرمافرودیت بوده و گرده افشانی آنها توسط زنبورهای عسل و دوبالان صورت می گرد. همچنین بسیار جاذب زنبورهای عسل، پروانه ها یا پرندگان هستند.

آفتاب پرست – گل وانیل  –  GARDEN HELIOTROPE
HELIOTROPIUM ARBORESCENS : نام علمی
  BORAGINACEAE  – گل گاوزبان : خانواده
پرو : بومی منطقه
cherry pie ، common heliotrope : نام های دیگر

 

گل آفتاب پرست خیلی زود به گل می نشیند، در 2 سال به بلوغ می رسد و عمری کاملاً طولانی دارد. گیاه آفتاب پرست را می توان برای برجسته کردن یک نقطه باغ، یا گیاهی پیش نما یا آویزی گیاهی از بالای دیوارها به کار برد.

لُرد رابرتس (Lord Roberts)، با برگهای سبز بسیار تیره و گلهای بنفشِ سیر، محتملاً متداول ترین نژاد این گیاه است.

آفتاب پرست طلایی (Aureum)،با برگهای لیمویی رنگ و گلهای سنبل مانندِ کم رنگ، کمتر متداول است. وقتی بوته های این گیاه پهلو به پهلوی هم کاشته شوند جالب تر به نظر می رسند.

گل آفتاب پرست

شرایط محیط رشد گل آفتاب پرست

اقلیم: جزو گیاهان مناسب مناطق گرم است و فقط برای کاشت در آب و هوای گرم مناسب است و در مختصر یخبندانی صدمه می بیند.

میزان نور و دما: به شرایط آفتابی و گرم، محفوظ از بادهای شدید نیاز دارد. بهترین رشد را در مکانی دارد که در تمام روز کاملاً آفتابگیر باشد، اما در جایی هم که نیمی از روز آفتابی باشد می تواند زندگی کند.

خاک: خاک گلدان باید کاملاً تُرد با زهکشی خوب باشد. بهترین رشد را در خاکی دارد که با کود حیوانیِ کاملاً پوسیده تقویت شده باشد. پی اچ مناسب خاک برای این گیاه حدود 6.1 تا 7.8 است.

آبیاری: در طول ماههای گرم به آبیاری عمیق و منظم نیاز دارد:هفته ای یکبار در هوای خیلی داغ یا کمی کمتر در اغلب خاک های خوب آماده شده.

کوددهی: انواع مواد غذاییِ گیاهیِ چند منظوره را می توان در اوایل بهار و دوباره در اواسط تابستان به کار بُرد.

مشکلات: هیچ آفت یا بیماری خاصی ندارد.

گل دهی: دوره ی گل دهیِ بسیار طولانی از بهار تا تابستان دارد.

هرس(پیرایش): کم به هرس نیاز دارد مگر آنکه بخواهیم در بوته شکل خاصی ایجاد کنیم. دراوایل بهار می توان  شاخه های چوبی را برید تا راهی برای رویش شاخه های گل دهنده ی جدید باز شود.

تکثیر گل آفتاب پرست:

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذرهای ان صورت می گیرد. بذرها را باید حدود 10 تا 12 هفته قبل از شروع فصل سرما کشت نمود. یا باید پس از اتمام دوره ی سرما آنها را کشت کرد.
همچنین می توان از طریق ریشه دار کردن قلمه های چوب نرم در اواخر تابستان نیز آنها را تکثیر نمود. قلمه های نرم از سرشاخه ها را می توان در طول بهار و تابستان به دست آورد و قلمه های نیمه خشبی را در طول پاییز و زمستان.

 

About admin

Check Also

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

قبلا در مقاله ای مفصلا در مورد گل یاس رازقی توضیح دادیم. اما از اونجایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *