Home / گلهای فضای باز / گل مینا چمنی یک گل دائمی و بسیار زیبا

گل مینا چمنی یک گل دائمی و بسیار زیبا

گل مینا انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. در این مطلب تمام نکات لازم در مورد گل مینا چمنی بیان می شود.

گل مینا چمنی گیاهی است دائمی ولی مانند گیاهان دو ساله با آن رفتار می شود. نظیر بنفشه به سرما مقاوم و زمستان را زیر برف باقی مانده، در اوایل فصل بهار رشد و نمو خود را آغاز می کند و کشت و کار آن نیز مشابه بنفشه است.

گل های آن سفید، صورتی، قرمز و بنفش است. ارتفاع بوته کم و به 10  –15 سانتی متر می رسد. در ایران نوعی از آن به صورت خود رو و وحشی در صحراها و مزارع می رویند. قطر گل از 2.5 تا 5 سانتی متر متغیر بوده و دمگل طویل و حدود 15 سانتی متر است. دارای انواع کم پر و پر پر است. گلبرگ ها پهن و گاهی پر پر مانند هستند.

گل مینا چمنی

  • نام انگلیسی: English Diasy
  • نام علمی: Bellis Perennis
  • فارسی رایج: مینا چمنی
  • فارسی اصیل: ندارد
  • معیار زیبایی: گل
  • از خانواده: Asteraceae/ Compositae
  • خاستگاه: اروپا

کاربرد‌های گل مینا چمنی را در فضای سبز برای حاشیه باغچه ها، تپه ها، باند‌ها گلکاری، در کنار نهر ها، نقاط مردابی و سراشیبی برای تزئین چمن به کار می‌برند.

همچنین برای داشتن رنگ‌های بهاری در بستر یا جعبه‌های گل جلوی پنجره‌ها، مینا‌های چمنی فوق‌العاده هستند. وقتی آن‌ها را در حاشیه یک مسیر می‌کارند خارق‌العاده به نظر می‌رسند، در دسته گل هم وجود گل‌های این گیاه به جذابیت و زیبایی دسته‌گل می‌افزاید.

گلدهی

از اواسط اسفند یا فروردین تا اوایل تابستان گل می دهد. گل ها پس از پژمرده شدن باید حذف کرد. اگر گیاه در زمین باقی بماند در سال بعد پر گل خواهد شد.

نیازها

به سرما مقاوم است و نیاز به خاک مرطوب با زه کشی مناسب دارد. این گیاه به خشکی مقاوم است ولی اگر آبیاری منظم باشد، مسلما رشد گیاه و تولید گل هم بهتر خواهد شد. اگر آبیاری بیش از حد صورت گیرد، ریشه دچار خفگی شده و می پوسد در نتیجه گیاه از بین می رود.

برای محل هایی استفاده می شود که تا حدودی سایه دار باشد گرچه در محل های آفتابی یا سایه دار نیز به خوبی رشد می کند. در نقاط با نور کامل آفتاب و در شرایط گرم و خشک گل ها زود پژمرده می شوند.

در حاشیه های سایه دار، کم گل و گل ها نیز کوچک می شوند. در تابستان بوته کمی ضعیف شده و لبه های برگ دچار سوختگی می شود. بنابراین اگر قرار است نگهداشته شود، بهتر است در محلی که کمی سایه دار است کشت شود.

مینا چمنی باید در خاک سبک کاشته شود. این خاک سبک مخلوطی از خاک برگ و کوکوپیت و پیت ماس هست. برای اطلاعات بیشتر در مورد آشنایی با انواع خاک بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید.

 

گل مینا چمنی

 

تکثیر

بذر مینا چمنی را مانند گیاهان دو ساله در آخر تابستان در خزانه هوای آزاد می کارند. در پائیز در مرحله 6 برگی آن را به محل اصلی منتقل می کنند و مانند بنفشه زمستان زیر برف می ماند. اگر بوته ها ضعیف بودند، این عمل به اسفند ماه یا اوایل بهار موکول می شود. از طریق تقسیم بوته در اسفند و اوایل بهار نیز قابل افزایش است.

با استفاده از بذر گیاه میتونید مینای چمنی رو تکثیر کنید. اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید بذر گیاه رو تهیه کنید و در اواسط زمستان در محیط های بسته مثل گلخانه ها در ظرف های مخصوص کشت بذر بکارید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی میکنید، در اواسط تابستان بذرهاتون رو در ظرف مخصوص کشت در گلخانه بکارید و در اوایل پاییز بوته های تازه متولد شده رو به خارج از گلخانه و فضای باز منتقل کنید. فراموش نکنید که اگر بذرها رو در ظرف مخصوص کشت بذر نکاشتید بین هر بذر 15 سانتی متر فاصله بزارید. یادتون باشه که شما میتونید یک اتاقک شیشه ای یا پلاستیکی کوچک به عنوان گلخانه گوشه حیاط یا تراستون داشته باشید.

تکثیر از طریق تقسیم بوته

در روش دوم شما می توانید از طریق تقسیم بوته گیاه رو تکثیر کنید که بسیار راحته و شما می توانید در زمان تعویض گلدان گیاه رو از ریشه به تعداد دلخواه تقسیم کنید.

تکثیر از طریق پاجوش های گیاه
شما می توانید از طریق پاجوشهای گیاه، گیاه را تکثیر کنید. در این روش برای تکثیر در فصل بهار یا پاییز از پاجوش های گیاه استفاده کنید و در بستر اصلی کشت یا گلدان جدید حاوی خاک مناسب گیاه قرار بدید.
خواص گل مینا چمنی :

از قسمت های مورد استفاده گیاه، برگ ها و گل های آن می باشد. دم کرده مینای چمنی اکثر اوقات به عنوان یک ملین آرام تجویز می شود و گل های تازه آن برای محل سوختگی و متورم نتیجه خوبی را در برداشته است. زمانی که قسمتی از پوست شما سوخت مقداری از گل تازه مینا را بر روی آن گذاشته و بمالید تا اثر گذاری بهتری داشته باشد.

دم کرده برگ ها و گل های مینای چمنی ضد سرفه است و برای درمان سرماخوردگی و برنشیت و گرفتگی مخاط حنجره سودمند و هم چنین برای درد های معده، روده، قولنج و کولیت، کبد، کلیه و ناراحتی های مثانه موثر است. برای رهایی و رفع گرفتگی عضله نیز مفید بوده است. از دم کرده گل مینا برای درد های موضعی که به صورت پاشویه و کمپرس داغ استفاده می شود موثر بوده است.

About admin

Check Also

گل تاج خروس

گل تاج خروس و فوت و فن نگهداری از این گیاه زیبا

گل تاج خروس یه گیاه بسیار زیبا با نگهداری ساده و راحته که میتونید در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *