Home / گلهای فضای باز / گل سینره و راهنمای نگهداری از آن

گل سینره و راهنمای نگهداری از آن

گل سینره را از سفره های هفت سین به خاطر دارید؟! هر سال نزدیک عید که می ­شود افراد با سلیقه به فکر تهیه وسایل لازم برای هفت سین خود هستند و برنامه ­ریزی می کنند که چه چیزهایی را در هفت سین استفاده کنند. گل و گیاه جزئی جدایی ناپذیر از سفره هفت سین ما ایرانی ­هاست. به جز سبزه که حضور حتمی در سفره ­های هفت سین دارد، گل هایی مانند لاله، سینره، سنبل و… در هفت سین استفاده می ­شوند. در این مطلب به شما توضیح می­ دهیم که چطور یک گل سینره شاداب و سرحال داشته باشید.

سینره با عطر و بوی دلنشینی که دارد در باغچه ها، تراس، بازارهای شب عید یا در داخل خانه ها طبیعت و بهار را به ما هدیه می‌دهد و نوید بخش آمدن سال نو برای ما خواهد بود. سینره در رنگ ها و طرحهای زیادی وجود دارد که همین امر سبب شده است که هرکس با هر سلیقه ای این گل را دوست داشته باشد.

گل سینره و راهنمای نگهداری از آن

سینره گیاهی گلدار از خانواده asteraceaeاست. سینره گیاهی چند ساله است اما به دلیل کاهش میزان گلدهی گیاهی یکساله محسوب میشود.

سینره انواع مختلف دارد که میتوان آنها را به سه گروه کلی تقسیم کرد:

  1. سینره با گلهای درشت به ارتفاع۴۰تا۵۰سانت
  2. سینره با گلهای ستاره ای به ارتفاع ۴۰تا۷۰سانت
  3. سینره با گلهای ستاره ای با ارتفاع ۴۰سانت(پاکوتاه)

بعضی واریته های سینره علاوه بر رنگ گلبرگ حلقه ای سفید رنگ مرکز گل را فرا گرفته است و موجب دو رنگ شدن گلبرگها شده است.

روزهای کوتاه به گلدهی این گیاه کمک میکند و به همین دلیل یکی از گیاهانی است که در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار گلهای آن میتواند زینت بخش خانه ها و همچنین سفره های هفت سین باشد.

اگر چه نام علمی این گیاه در برخی متون cineraria grandiflora معرفی شده که بومی افریقای جنوبی است.اما امروزه نام pericallis htbeida که بومی جزایر قناری است برای این گیاه در نظر گرفته شده است برخی گیاهشناسان جنس این گیاه را senecio cruentus معرفی میکنند و شاید به همین دلیل است که گاهی این گیاه تحت نام تجاری senetti به فروش میرسد.

تنوع رنگی این گل هر فردی را به خرید آن تشویق می ­کند. گل سینره در انواع رنگ­ های: سفید، آبی، صورتی، بنفش و دورنگ وجود دارد. در تزیین سفره هفت سین به تنوع رنگی و هماهنگی رنگ اجزای مختلف هفت سین توجه کنید.

گلدهی این گل در بهار و تابستان است. اواخر زمستان تا اوایل بهار آن را می­ کارند. برای تحریک گلدهی، گیاه نیاز به سرمای حدود 10 الی 13 درجه دارد و 5 تا 6 هفته سرمادهی برای گل دهی گیاه مناسب است. تعداد گل­ ها زیاد است و برگ­ هایی بزرگ و پرزدار و شبیه خیار دارد. این گل شبیه گل میناست. بعد از اینکه تمام گل­ها باز می ­شوند دوره گلدهی تمام می­ شود.

گل سینره

شرایط نگهداری گل سینره

آبیاری

گیاه را به مقدار کافی آب دهید و مراقب خشک شدن خاک گلدان به خصوص زمان شکل گیری جوانه‌های گل و شکوفایی آنان باشید خشکی کشیدن گیاه موجب پژمردگی گیاه در مدت زمان اندک خواهد شد هوای مرطوب به شادابی این گیاه کمک می‌کند و خشکی هوا موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگها خواهد شد، آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه گیاه و پژمردگی آن خواهد شد.

نور

مکانی روشن به دور از نور مستقیم آفتاب را می‌پسندد، البته برخی از پرورش دهندگان اعتقاد دارند که در دمای محیطی بین 10 تا 15 درجه سینره می‌تواند حداکثر 4 ساعت از نور مستقیم آفتاب در طی صبح بهره ببرد. نور کم محیط باعث می‌شود که غنچه‌های گل باز نشود نور مستقیم بیش از اندازه آفتاب بخصوص در طی ساعات بعد از ظهر نیز موجب رنگ پریدگی گل‌ها خواهد شد.

Images Red flower Cineraria Closeup 1920x1440

دما

دما در طی مراحل مختلف رشد این گیاه کمی با یکدیگر متفاوت است بعد از رشد گیاهان جوان باید آنان را در مکانی نسبتاً خنک نگهداری کرد که دمای مورد نظر در این مراحل بین پرورش‌دهندگان با توجه به زمان تکثیر گیاه متفاوت است به بیان دیگر پرورش دهندگان زمانی که گیاهان را با بذر تکثیر می‌کنند اگر بذرها در اوایل بهار کاشته شده باشند بعد از رشد این گیاهان و فرا رسیدن فصل سرد گیاه را در مکانی با دمای شبانه ۵_۷ درجه نگهداری می‌کنند اما اگر گیاهان حاصل از کاشت بذر در اواسط بهار باشند در ماه‌های سرد دمای شبانه ۴_۵ درجه در نظر می‌گیرند.

دمای روز نیز چند درجه از دمای شب گرم‌تر است در واقع دمای سرد در این مرحله به تشکیل جوانه‌های گل کمک می‌کند و در بسیاری از انواع سینره برای تشکیل جوانه‌های گل نیز ضروری است برخی از پرورش دهندگان نیز بدون توجه به زمان کاشت و تکثیر گیاه از طریق بذر اصولاً دمای 10 درجه را برای مرحله تشکیل جوانه‌های گل کافی می‌دانند بعد از شکل گیری گل‌ها و شکوفایی آنان می‌توان گیاه را در دمای 15 – 18 درجه در طی روز و دمای 13 – 15 درجه در طی شب نگهداری کرد دمای بیش از این مقدار عمر گل‌ها را کم می‌کند و حتی آنان را می‌خشکاند و به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند که حتی در طی روز دما به بیش از 15 درجه نرسد، گرم‌تر شدن محیط نیز می‌تواند موجب پژمردگی کل گیاه البته محیط بسیار سرد و دمای زیر 8 درجه نیز می‌تواند موجب زردی و ریزش برگها شود البته تراکم بیش از اندازه گیاه از جمله دیگر دلایل ریزش برگ‌ها است.

گل سینره

خاک

بستر کاشتی با زهکش مناسب نیاز دارد تا آب اضافی بعد از عمل آبیاری را در خود نگه ندارد، بنابراین می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ +شن برای کاشت این گیاه استفاده کرد قبل از گلدهی گیاهان استفاده از کودهای با فرمول 10 ٫10٫10هر دو هفته یکبار به گلدهی گیاه کمک خواهد کرد، البته برخی از پرورش دهندگان کود پتاس بالا را مصرف می‌کنند تا گیاه به گلدهی تحریک شود اگر قصد نگهداری سینره را به عنوان گیاهی یک‌ساله دارید کوددهی را بعد از تشکیل جوانه‌های گل قطع کنید زیرا ادامه غذادهی به گیاه بعد از شکوفایی گل‌ها میزان گل و طول مدت گلدهی را کاهش می‌دهد.

تکثیر

ازدیاد گیاه از طریق کاشت بذر در اوایل تابستان است که رشد گیاه در زیر پوشش شیشه ای در دمای 8-12 درجه سانتیگراد صورت می گیرد .همچنین می توان با قلمه ساقه در اوایل تابستان و تقسیم بوته در تابستان آن را تکثیر کرد .

نکات کلیدی

به دلیل اهمیت دوام و افزایش دوره گلدهی این گیاه زیبا در منزل توصیه می‌شود گلدان ها در بخش سردتر منزل نگهداری شوند. از طرفی به دلیل عمر کوتاه گل، توصیه کارشناسان انتخاب گلدان هایی با گل های نیمه باز ( غنچه ) است، به تعبیر دیگر هر چه حجم غنچه نسیت به گل در گیاه خریداری شده بیشتر باشد، درایام نوروز، طراوت و شادابی گل های آن چشم نوازتر خواهد بود.

About admin

Check Also

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

قبلا در مقاله ای مفصلا در مورد گل یاس رازقی توضیح دادیم. اما از اونجایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *