Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ بابا آدم

علت زرد شدن برگ بابا آدم

بابا آدم یا آلوکازیا (نام علمی: Alocasia) نام یک سرده از گیاهان پایا از تیره گل‌شیپوریان است. ۷۹ گونه آن بومی آسیای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری تا شرق استرالیاست و به طور گسترده‌ای در سایر نقاط جهان پرورش داده می شود. یکی از مشکلات عمده این گیاه زرد شدن برگ ها است که در این مطلب علت زرد شدن برگ بابا آدم مورد بررسی قرار می گیرد.

بابا آدمها از هر گونه ای که باشند از گیاهان جنگل های بارانی بومی آسیای جنوب شرقی هستند. زیبایی و سرسبزی آن حال و هوای منطقه گرمسیری را به خانه شما می آورد. علاوه بر این، برگهای آنها خیلی کم به بیماری دچار می شوند.

با این وجود در برابر مشکلات عمومی و معمول گیاهان خیلی هم مقاوم نیستند. قهوه ای و زرد شدن برگ های بابا آدم ذهن بسیاری از افرادی که این گیاه را نگهداری می کننده را به خود مشغول کرده است.

بنابراین همچنان این سوال مطرح است که  چرا برگ های بابا آدم من قهوه ای می شوند؟ دلایل متداولی وجود دارد از جمله:

  • آفتاب سوختگی
  • کود دهی بیش از حد
  • آبیاری بیش از حد
  • رطوبت کم
  • لکه های زنگ قارچ
  • بیماری ها
  • و….

شناسایی و تشخیص نقاط قهوه ای روی برگهای بابا آدم به درمان آن کمک کند. قانون کلی این است که گیاه را بررسی کنید و قبل از رفع مشکل آن، علت را شناسایی کنید.

این مقاله به بررسی این مسائل می پردازد تا علت دقیق زرد و قهوه ای شدن برگ های بابا آدم را مشخص کند. وقت بگذارید و آن را بخوانید و یاد بگیرید که چگونه زردی برگ ها را درمان کنید.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

 

علت زرد شدن برگ بابا آدم

Yellowing Bottom Leaves — Fieldnotes by Studioplants

  • استرس آبیاری کمتر از حد لازم

زیستگاه طبیعی باباآدم سرشار از رطوبت است. رطوبت زیاد در خاک باعث می شود گیاه شاخ و برگ های خیره کننده ای ایجاد کند که رنگ های خود را برای مدت طولانی حفظ می کند.

اما بابا آدم کم آب و تشنه به سمت  پژمرده شدن، افتادن برگها و مرگ می رود. اگر متوجه قهوه ای شدن برگهای آن شده اید، ممکن است به دلیل آبیاری کم باشد.

مخلوط خاک گلدان را با وارد کردن انگشت اشاره خود بررسی کنید. اگر سطح خاک خشک است، برای احیای شاخ و برگ های زیبا، گیاه خود را آبیاری کنید.

گیاه آپارتمانی را یک بار در صبح آبیاری کنید تا کاملا سیراب و آبرسانی شود. برگهای بابا آدم با آبرسانی منظم و مناسب هیچ مشکلی نخواهند داشت.

برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد به یک روال آبیاری سالم پایبند باشید. یک محیط مرطوب باعث پوسیدگی ریشه این گیاه می شود که ممکن است باعث سایر مشکلات برگ شود.

سیراب کردن آن در زمستان هنگامی که رشدش کند است، یک بار در ماه کافی است. توصیه می کنم در بهار و تابستان هر دو یا سه هفته این گیاه آپارتمانی را کاملا سیراب کنید.

  • کوددهی بیش از اندازه

همه ما تمایل داریم یک گیاه آپارتمانی سالم  را نگهداری کنیم و میدانیم تقویت مناسب گیاه به رشد و سلامت بهتر آن کمک می کند.

اما اکثرما معمولاً در کوددهی زیاده روی می کنیم. به خاطر داشته باشید که بابا آدمی که در فضای باز نگهداری می شود مانند سایر گیاهان در فضای باز تقویت زیادی لازم ندارد.

اگر متوجه زرد یا قهوه ای شدن برگ های بابا آدم شدید، یکی از دلایل این امر تجمع بیش از حد املاح کود در اطراف ریشه ها است. این ترکیبات شیمیایی باعث بازداشتن ریشه ها  از انجام وظایف خود می گردند.

در صورت بروز این مشکل، توصیه می کنم خاک گلدان را با مقدار زیادی آب مقطر بشویید. این به خلاص شدن از تجمع املاح در اطراف ریشه کمک می کند.

توصیه ی دیگر اینست که این گیاه آپارتمانی را به گلدان جدیدی منتقل نمایید. این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید چرا که آبیاری بیش از حد نیز موجب خرابی گیاه می شود.

از کود دادن به گیاه آپارتمانی خود در زمستان خودداری کنید یا مدت زمان کوددهی را افزایش دهید زیرا این گیاه در خواب است و گیاه نمی تواند به طور کامل از تقویت کننده استفاده کند.

علت زرد شدن برگ بابا آدم

  • کمبود مواد غذایی

زیستگاه بومی بابا آدم سرشار از مواد مغذی است. این گیاه می تواند بدون نیاز به تغذیه شدن و کود گرفتن، زنده بماند و رشد کند.

اما در محیط داخل منزل، نمی تواند به طور طبیعی مواد مغذی ضروری را از خاک دریافت کند. بنابراین باید ماهی یک بار به بابا آدم کود دهید تا مواد مغذی لازم را برای گیاه تامین کند.

برگ های بابا آدم که زرد یا قهوه ای می شوند می تواند به دلیل کمبود نیتروژن، روی، آهن و منیزیم باشد و کمبود این عناصر باعث کاهش رشد، کلروز، نکروز و لکه‌دار شدن این گیاه بشود.

برای احیا و رشد گیاه بابا آدم از کودهای رقیق استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کود را فقط در طول فصل رشد گیاه استفاده کنید. اینکار از تجمع املاح سمی جلوگیری می کند.

برای خرید کود مورد نیاز این گیاه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

همچنین می توانید از مخلوط از کمپوست خانگی تازه برای حل مشکل قهوه ای شدن برگ های بابا آدم استفاده کنید. این بهترین روش جلوگیری از کمبود مواد مغذی در گیاه آپارتمانی شماست.

  • سرد بودن محیط

قرار گیری گیاه در محیط سرد یکی از عوامل اصلی قهوه ای شدن برگ های بابا آدم می باشد. این گیاهان گرمسیری در شرایط گرم رشد می کنند.

به این ترتیب قرارگیری گیاه در محیط سرد منجر به سرمازدگی گیاه می شود و این شرایط به شاخ و برگ بابا آدم آسیب می رساند. سلول‌ های برگ معمولاً به خواب زمستانی می‌روند و اگر شرایط برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، دناتوره می‌شوند. ( املاح پروتئینی داخل گیاه دوفازی می شوند و گیاه تغییر فرم می دهد.)

یخ زدگی باعث ایجاد لکه های قهوه ای ناهموار روی برگ ها می شود. این وضعیت معمولاً به گیاه آسیب می زند و باعث آسیب بافت حیاتی برگ ها می شود.

بهترین روش این است که گیاه آپارتمانی را از قرارگیری در محیط سرد دور نگه دارید. در فصل زمستان تمام پنجره ها را آب بندی کنید تا محیطی مناسب برای گیاهان بابا آدم ایجاد کنید.

Ask a Question forum→Colocasia Esculenta (Green Taro) - Garden.org

  • رطوبت کم

بابا آدم  شرایط گرم و مرطوب را ترجیح می دهد. این گیاهان گرمسیری در صورت تغییر رطوبت، استرس خود را در شاخ و برگ خود نشان می دهند.

افتادگی و قهوه ای شدن برگ های این گیاه از علائم اولیه رطوبت کم است. هوای خشک معمولا در دراز مدت باعث تغییر رنگ برگ ها می شود.

رطوبت کم در زمستان رایج است و باعث ایجاد رطوبت کمی در هوا می شود. شکننده شدن برگ های بابا آدم از دیگر نشانه های رطوبت کم است.

برای کمک به احیای گیاه آپارتمانی، سیستم گرمایش با گردش مناسب در خانه نصب کنید. به خاطر داشته باشید که رطوبت بیش از حد نیز می تواند اثرت نامطلوبی داشته باشد.

در صورت وجود رطوبت بیش از حد، برگ ها آمادگی ابتلا به بیماری های قارچی و تورم دارند. این شرایط می‌تواند باعث قهوه ای و زرد شدن برگها هم بشود.

  • استرس دما

گیاهان بابا آدم در دمای بین 17 تا 29 درجه سانتیگراد رشد می کنند. این شرایط به گیاه اجازه می دهد تا برگ های خیره کننده ای ایجاد کند که در هر فضایی خود را به طرز متمایزی نمایش می دهند.

با این وجود گاهی حفظ درجه حرارت خانه یک تجربه دلهره آور می باشد. دمای داخل خانه در تغییر است و این تهدیدی برای سلامتی گیاه شماست.

هوای سرد و گرم هر دو می تواند به گیاه آپارتمانی شما شوک وارد کند. این تغییرات دمایی شدید باعث آسیب بافت حیاتی گیاه می شود و فرآیند قهوه ای شدن برگ ها را تسریع می کند.

اغلب باغبان‌ها به محض این که متوجه زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ های این گیاه می‌شوند، شوکه می شوند اما جای نگرانی نیست زیرا با تنظیم دمای داخلی می توان مشکل را برطرف کرد.

از یک دماسنج دیجیتال برای کمک به تشخیص تغییرات دما استفاده کنید. سعی کنید دمای داخل خانه در شب کمتر از 15 و در روز حدود 21 درجه سانتیگراد نباشد.

اگر گیاه  بابا آدم خود را از بخاری ها، دریچه های خنک کننده و پنجره های شکاف دار، دور نگه دارید، از سیاه شدن و افتادگی برگ های گیاه جلوگیری کرده اید.

  •  نور کم

گیاهان بابا آدم عاشق نور غیر مستقیم خورشید هستند. این گیاه آپارتمانی زیر نور غیر مستقیم توانایی فتوسنتز و سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی حیاتی را دارد.

شرایط محیطی با نور کم یکی از دلایل غیرمستقیم قهوه ای شدن برگ ها است. این وضعیت باعث توقف رشد
می شود و خطر پوسیدگی ریشه و کمبود مواد مغذی را افزایش می دهد.

قهوه ای شدن برگ های بابا آدم نشانه نارضایتی گیاه از نور محیط است. بهترین راه حل، نصب نورهای مصنوعی قوی یا همان لامپ رشد گیاه است یا اینکه گیاه را در مکانی که نور غیرمستقیم فراوانی دارد بگذارید.

 

  • حمله حشرات

حمله حشرات یکی دیگر از علت زرد شدن برگ بابا آدم است. شپشک آرد آلود عامل اصلی آسیب رساندن به شاخ و برگ گیاه است.

این حشرات به ساقه ها و برگ ها حمله می کنند. آنها شاخ و برگ گیاه را سوراخ کرده و شیره را می مکند و در نهایت به بافت ها آسیب می رسانند. آلودگی به حشره منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها می شود.

سایر آفات بابا آدم کنه های عنکبوتی، شته ها و فلس ها هستند. برای جلوگیری از هجوم آفات، همیشه گیاه آپارتمانی خود را بدقت بررسی کنید.

برای از بین بردن این حشرات  از صابون حشره کش یا روغن باغبانی استفاده کنید. استفاده منظم از روغن باغبانی از حمله حشرات به گیاهان آپارتمانی جلوگیری می کند.

مقاله ای با عنوان دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی نیز در سایت قرار داده شده است.

  • بیماری های مختص گیاهان

گیاهان بابا آدم کمتر در معرض بیماری ها هستند. اما این بدان معنا نیست که این گیاه آپارتمانی از بیماری های رایج مصون است.

philodendron brown | Plant leaves turning brown, Alocasia plant, Plant leaves turning yellow

بیماری های قارچی هم می تواند علت زرد شدن برگ بابا آدم باشد. این شرایط معمولاً منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها می شود.

ایجاد لک های باکتریایی روی برگ به دلیل وجود رطوبت زیاد محیط است . همیشه دقت کنید برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی، گیاه خود از فاصله بالا آبیاری نکنید.

برای درمان برگ های قهوه ای از قارچ کش استفاده کنید. برای جلوگیری از گسترش بیماری، گیاه را قرنطینه کنید.

  • آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد علت اصلی زرد و قهوه ای برگ های بابا آدم است و به دلیل زهکشی نامناسب خاک رخ می‌دهد.

خاک خیس محیط مساعدیست برای پوسیدگی ریشه. همچنین مانع دریافت اکسیژن از ریشه و جذب آب و مواد مغذی حیاتی می شود. (ریشه در خاک خیس می پوسد و توان دریافت اکسیژن ، آب و سایر مواد مغذی را از دست می دهد.)

زرد و قهوه ای شدن برگ های بابا آدم از نشانه های آبیاری بیش از حد است. در این زمان بهترین کار، درمان عفونت قارچی است تا از گسترش بیشتر قارچ و قهوه ای شدن برگ ها پیشگیری کنیم.

در این زمان توصیه ی من اینست که گلدان گیاه را عوض کنید، ریشه ها و برگ های آسیب دیده را قطع کنید و شرایط رشد بهتری را برایش فراهم کنید.

  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

گیاهان بابا آدم،  بومی جنگل های بارانی استوایی در جنوب شرقی آسیا هستند. پوشش گیاهان سایبانی برای این گیاه ایجاد می کند تا از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید جلوگیری کند.

اگر متوجه قهوه ای شدن برگ های بابا آدم در منزل خود شدید، امکان دارد در معرض معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفته و دچار آفتاب سوختگی شده باشد.

آویزان شدن و پیچ خوردگی برگهای بابا آدم از علائم دیگر آفتاب سوختگی است. این وضعیت همچنین می تواند باعث ایجاد نوک قهوه ای گیاه آپارتمانی اژدهای نقره ای بابا آدم شود.

گیاه آپارتمانی خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. من توصیه می کنم به جای قرار دادن گیاه در معرض اشعه مستقیم نور خورشید، از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

نتیجه گیری نهایی

قهوه ای شدن برگ های بابا آدم به دلیل قارچ، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، رطوبت کم، آبیاری نامنظم و هجوم آفات است.

درمان این شرایط می تواند به احیای گیاه آپارتمانی شما کمک کند. نیازی نیست بترسید و نگران باشید زیرا این مشکلات قابل پیشگیری و درمان هستند.

توصیه می‌کنم یک برنامه آبیاری منظم، استفاده صحیح از کود و تامین رطوبت ایده‌آل را رعایت کنید. این اقدامات به جلوگیری از قهوه ای شدن برگ های بابا آدم شما کمک می کند.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *