Home / کاکتوس و ساکولنت ها / سانسوریا پاکوتاه – همه چیز درباره سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه – همه چیز درباره سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا پاکوتاه یکی از ارقام زیبای ساکولنت هست و خوبه که همه چیز درباره سانسوریا پاکوتاه رو بدونیم.

این ساکولنت مینیاتوری تنها حدود 15 تا 25 سانتی متر قد میکشه و گزینه بسیار خوبی برای نگهداری روی میز هست.

نور خوب و فیلتر شده و خاک بسیار سبک نیاز داره. دقیقا همون چیزی که برای گونه معروف سانسوریا معمولی مثل سانسوریا شمشیری و .. نیاز هست.

این گیاه در سال 1939 توسط ویلیام دبلیو اسمیت جونیور در شرکت کرسنت، لوئیزیانا کشف شد. این گونه بومی مناطق گرمسیری غرب آفریقا است.مانند بسیاری از گونه های سانسوریا، بسیار مقاوم است و نگهداری آن آسان است.

نام علمی اون Sansevieria Trifasciata hahnii که بومی چین و از خانواده Asparagaceae به حساب میاد.

ما ایرانی ها اون رو با اسم سانسوریا پاکوتاه که از نام پرنس سانسوریو ایتالیائی گرفته شده میشناسیم.

به این خانواده از گیاهان در فارسی اصیل ایرانی دِراژا =درازا که بخاطر برگهای دراز اون این نام رو انتخاب کردن، البته این نام برای گیاه اصلی که زبان مادر شوهر هم بهش میگن گفته میشه.

مقالات مرتبط با این گیاه:

 

سانسوریا پاکوتاه

همه چیز درباره سانسوریا پاکوتاه

  • آبیاری سانسوریا پاکوتاه

اگر یادتون بره بهش آب بدید هیچ مشکلی پیش نمیاد، این گیاه به آبیاری زیادی نیاز نداره و بهتره هر زمان خاک گلدان حداقل به اندازه نصف خاک گلدان، خشک شد بهش آب بدید، توجه کنید که آبیاری زیاد ابتدا موجب پوسیدگی ریشه و سپس ساقه اصلی خواهد شد و همین مشکل در ادامه موجب مرگ گیاه شما خواهد شد.

آبیاری را عمیق انجام بدین و صبر کنید تا آب اضافی از زیر گلدان تخلیه شده و بعد تمام آب جمع شده در زیرگلدانی را تخلیه کنید. مجدد صبر کنید تا حداقل نصف خاک خشک بشه و بعد آبیاری را انجام بدین.

قاتل این گیاه آبیاری زیاد هست پس سعی کنید در ابیاری دقت کافی رو داشته باشید، همچنین هر ماه یکبار سوراخ های ته گلدان رو هم بررسی کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، اگر آب در ته گلدان بمونه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

مشکل آبیاری کم : اگر گیاه شما تشنگی زیادی بکشه برهای اون قهوه ای و خشک میشن پس اگر چنین مشکلی رو دیدید سریعا باید گلدان رو آبیاری کنید.

  • خاک مناسب سانسوریا پاکوتاه

این گیاه همانند سایر گونه های سانسوریا نیازمند خاکی بسیار سبک با زهکشی بالا است. اگر از خاک مناسبی استفاده نکنید حتما خیلی زود شاهد پوسیدگی ریشه خواهید بود.

هر سال باید خاک گلدان را تعویض کنید تا با استفاده از خاک جدید، حیات دوباره ای به گیاه بدین.

برای اینکه زهکشی خاک را زیاد کنید از شن درشت یا پرلیت و پوکه استفاده کنید تا آب به سرعت تخلیه بشه.

  • نور مناسب سانسوریا پا کوتاه

این گیاه نور زیاد رو دوست داره ولی به نور کم هم مقاوم هست و مشکلی در نگهداری براش پیش نمیاد ولی اگر دوست دارید که رو برگهای اون نقش های زیبا دیده بشه حتما در محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده قرار بدید. توجه داشته باشید که اگر دوست دارید که گیاهتون رشد خوبی داشته باشه باید نور مورد نیاز اون رو فراهم کنید.

بهترین مکان برای نگهداری اون پشت پنجره جنوبی (که دارای شیشه مات یا پرده باشه) است.

  • کود مناسب سانسوریا پا کوتاه

وقتی این گیاه رو از گلفروشی میخرید سریع یه بسته کود سه بیست هم بهتون میدن و میگن هر ماه از این کود برای تغذیه این گیاه استفاده کنید.

ولی باید بدونید که تمام گونه های سانسوریا برای رشد و پاجوش زنی به کودهای فسفربالا نیاز دارن. کود سه بیست نیتروژن بالایی داره و برای این گیاه مناسب نیست.

 

  • تمیز کردن برگ ها

این گیاه نیازی به غبارپاشی نداره اما برای دریافت نور بهتر و انجام عمل فتوسنتز باید حتما حداقل ماهی یک مرتبه با دستمال مرطوب سطح برگ ها رو تمیز کنید تا هرگونه آلودگی یا گرد و غبار از روی برگ ها برداشته بشه.

مشکلات و بیماری های سانسوریا پاکوتاه

اگر این گیاه در تماس با شیشه باشه به مرور شیشه مرطوب میشه و همین باعث سوختگی نقطه ای و حاشیه برگها میشه در زیر میخوام بعضی از مشکلات سانسوریا پاکوتاه که با بقیه سانسوریا ها مشترک هست رو بگم ولی در مطلبی جدا به بررسی تمامی مشکلات پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.

چرا برگهای جدید گیاه نرم هستند؟

دلیل اصلی این مشل تغذیه بیش از حد سانسوریا هست و سعی کنید طبق گفته بالا هر سه هفته یکبار گیاه رو در فصل رشد تغذیه کنید.

روی برگهای گیاه من لکه قهوه ای وجود داره چیکار کنم؟

این مشکل از آبیاری زیاد هست پس اولین قدم کم کردن آبیاری هست و بعد از اون برگهایی که دچار مشکل شدند رو از گیاه جدا کنید.

روی برگها زخم های سفید پنبه ای دیدم

این مشکل از آفت و حشره است ابتدا با پنبه که به حشره کش زده باشید تمیز کنید و آفت رو بردارید و سپس با استفاده از یک اسپری هر ۱۴ روز یکبار گیاه رو سمپاشی کنید.

چرا برگهای سانسوریا پاکوتاه من بد شکل هستند؟

اگر برگها بدشکل و دارای حشرات ریز باشند گیاه شما دچار شپشک شده و باید با استفاده از سم های نفوذی آن را سمپاشی کنید هر ۱۴ روز این کار را تا نابودی حشرات انجام بدید.

چرا نقش برگهای سانسوریا پاکوتاه من کم رنگ شده؟

همانطور که در بالا گفتیم این مشکل بخاطر نور کم هست که باید گیاه رو به محلی با نور زیاد منتقل کنید.

علت رشد نکردن سانسوریا پاکوتاه چیست؟

این مشکل میتونه از فراهم نبودن شرایط نگهداری که در بالا گفتیم باشه ولی بیشتر ممکنه از سرمای زیاد باشه باید نیازها و شرایط نگهداری به طور کلی بررسی بشه

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نگهداری گل کامپکت در منزل

نگهداری گل کامپکت در منزل – همه چیز درباره گیاه کامپکت

نگهداری گل کامپکت در منزل و هر آنچه که شما باید بدانید کامپکت از گیاهان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *