Home / گلهای آپارتمانی / کالاتیا اوربیفولیا و تمام نکات لازم برای نگهداری بهتر این گیاه

کالاتیا اوربیفولیا و تمام نکات لازم برای نگهداری بهتر این گیاه

کالاتیا اوربیفولیا Calathea orbifoli از تیره (Family) مارانتائیان (Marantaceae) است.

گیاهان کالاتیا بخشی از خانواده بزرگ گیاهان مارانتاها هستند؛ خانواده‌ای که از گیاهان گل‌دار مناطق گرمسیری (مانند آفریقا) تشکیل شده است. این گیاهان به داشتن برگ‌های سبز، رنگارنگ و پهن معروف هستند. داشتن برگ‌های پهن و بزرگ، آن‌ها را به شکل موثری برای قرارگیری در مناطق کم‌نور بهینه می‌کند.

این گونه با داشتن نوارهای نقره‌ای راه راهی که روی برگ های خود دارد یکی از زیباترین گیاهانی است که میتوانیم در داخل منزل یا محل کار نگهداری کنیم.

به صورت خلاصه اگر بخوایم در مورد نیازهای این گیاه توضیح بدیم باید بگیم که نیازمند خاکی با زهکش خوب میتونه میزان قابل توجهی آب رو در خودش ذخیره کنه، نور متوسط و رطوبت بالا است. در دمای 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) تا 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) رشد می کنه و با کودهای متعادل باید ماهانه تغذیه بشه.

در ادامه بیشتر با این گیاه زیبا آشنا میشیم.

مشخصات گیاه کالاتیا اوربیفولیا

نام علمی: Calathea orbifolia 

نور مورد نیاز: نور متوسط و فیلتر شده

آبیاری: با آبیاری منظم خاک را مرطوب نگه دارید، اما اجازه ندهید خاک مداوم خیس و غرقابی بشه. به طور ایده آل برای آبیاری این گیاه از آب تصفیه شده، مقطر یا باران استفاده کنید.

خاک مورد نیاز: خاک این گونه کالاتیا باید کاملا مغذی، سبک با زهکشی بالا و با پی اچ اسیدی باشد.

دمای مورد نیاز: 65 درجه فارنهایت (18 درجه سانتیگراد) تا 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد)

 رطوبت: برای سالم نگهداشتن برگ ها و جلوگیری از سوختگی و خشکی آن ها نیازمند محیطی مرطوب است. باید محیط نگهداری این گیاه رطوبتی بین 50 تا 70 درصد داشته باشد.

هرس: این گیاه نیازمند هرس کردن نیست ولی زمانی که برگ های پیر یا زرد شده را مشاهده کردید با قیچی استریل آن ها را جدا کنید.

تعویض گلدان: کالاتیا اوربیفولیا گلدان های کوچک تر را بیشتر دوست دارد پس متناسب با سایز ریشه ها هر دو سال اقدام به تعویض گلدان کنید.

بیماری ها و آفات: نگهداری گیاه در محیط های همراه مرطوب بدون تهویه هوا می تواند باعث ایجاد قارچ، کپک پودری و لکه برگی شود، اما کشنده ترین آسیبی که می تواند این گیاه را از پا درآورد، پوسیدگی ریشه است. تریپس و سایر آفت های برگزی می توانند به این گیاه حمله کرده و با مکیدن شیره گیاه باعث بروز مشکلاتی شوند.

 سمیت: برای انسان و حیوانات غیر سمی است.

کالاتیا اوربیفولیا

نیازهای کالاتیا اوربیفولیا

نور:

این گیاه نیازمند نور ملایم و فیلتر شده است در صورتی که تابش مستقیم نور روی آن باشد علاوه بر این که باعث تغییر رنگ در برگ ها می شود، سبب سوختن برگ ها نیز شده و گیاه خیلی زود خشک می شود.

این گونه کالاتیا در نیم سایه به خوبی رشد می کند و می تواند به راحتی پشت پنجره های شمالی قرار گیرد و یا پشت پنجره های شرقی قرار داده شود تا صبح ها تابش کمی نور خورشید را دریافت کند.

آبیاری کالاتیا اوربیفولیا:

آبیاری مناسب یک نکته کلیدی برای حفظ سلامت این گیاه است. از آن جهت که زادگاه این گیاه در مناطق گرمسیری و مرطوب است، بنابراین دوست دارد خاکی همواره مرطوب داشته باشد و نباید خاک خشکی بکشد. برای این که تشخیص دهید زمان مناسب آبیاری گیاه رسیده یا نه، سطح خاک را با انگشت بررسی کنید هر گاه چهار تا پنج سانت از سطح خاک رطوبت خود را از دست داده بود مجدد آبیاری کنید.

به همین دلیل است که برای نگهداری این گونه کالاتیا توصیه می شود از گلدان های پلاستیکی استفاده کنید تا خاک رطوبت کمتری از دست دهد.

نکته مهم دیگر این است که این گیاه به نمک و املاح موجود در آب حساس است و تجمع این املاح در آب سبب ایجاد لک های سوختگی روی برگ ها می شود. بنابراین استفاده از آب تصفیه و یا جوشیده سد شده برای آبیاری بهترین گزینه است.

خاک مورد نیاز:

خاک مورد نیاز این کالاتیا باید علاوه بر مغذی بودن، بسیار سبک بوده و زهکش بالایی داشته باشد تا آب اضافی را به سرعت خارج کند. از طرفی از آن جایی که اشاره کردیم زادگاه این گیاه مناطق گرم و مرطوب است باید خاک این گیاه این ویژگی را دارا باشد که بتواند درصد قابل قبولی آب را در خود ذخیره کند و در زمان نیاز به گیاه دهد. خاک هلندی اصله دقیقا همین کار را انجام می دهد و برای این گیاه و سایر گیاهان خانواده کالاتیا و مارنتا مناسب است.

 

رطوبت مورد نیاز:

یکی از عواملی که باعث شادابی این گیاه می شود، نگهداری آن در مکان هایی با رطوبت بالای 50 درصد است. جهت تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه می توانید از دستگاه بخور سرد، ساخت جزیره و مه پاشی کردن گیاه استفاده کنید.

تکثیر کالاتیا اوربیفولیا:

استفاده از بذر و یا تکثیر با قلمه برای این گیاه خیلی موفقیت آمیز نیست. بهترین روش تکثیر کردن این گیاه تقسیم ریزوم است.

بهترین زمان تکثیر این گیاه در فصل بهار و اوایل تابستان است. برای تکثیر به این صورت عمل کنید:

گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و به آرامی ریزوم را از خاک جدا کنید.

با دست به آرامی خاک را تکان دهید و قسمتی از ریشه را که دارای ریزوم و حداقل یه ساقه و مقداری ریشه است را جدا کنید. این قسمت جدا شده را در گلدان مناسب قرار داده و اولین آبیاری را با ضداسترس گیاهان انجام دهید.

بهتر است در روزهای اول گلدان را کاور کنید و هر روز روی برگ ها آب اسپری کنید .

 

مشکلات گیاه کالاتیا اوربیفولیا:

کالاتیا اوربیفولیا

چرا گیاه کالاتیا اوربیفولیا من افتاده شده است؟

مهم ترین عامل آبیاری زیاد است. اگر در این اواخر گیاه را بیشتر از نیاز آبیاری کردین، ریشه ها را بررسی کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. در ورتی که ریشه ها بیمار شده باشند باید گیاه را از خاک درآورده و در آب نگهداری کنید.

چرا لبه برگ های گیاه من قهوه ای می شوند؟

دو عامل مهم وجود دارد:

  • خشکی هوا و کمبود رطوبت
  • بیماری قارچ

در حالت اول خشکی ها کاملا خشک هستند به گونه ای که اگر به آن ها دست بزنید می ریزند. اما در حالت دوم لک های ایجاد شده نرم هستند و در این شرایط باید گیاه تحت درمان با قارچ قرار بگیرد.

چرا بعد از تعویض گلدان، گیاه بی حال است؟

دلیل این اتفاق می تواند شوک و استرس وارد شده در اثر تعویض خاک و گلدان باشد. در صورتی که ریشه ها آسیب ندیده باشند با استفاده از ضداسترس گیاهان می توان نسبت به درمان گیاه اقدام کرد.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *