Home / گلهای فضای باز / معرفی گل محبوبه شب

معرفی گل محبوبه شب

گل محبوبه شب یکی از زیباترین و در عین حال آسان کاشت ترین گیاهان برای کاشت در باغچه می باشد؛ این گیاه -که از جنس Cestrum و خانواده Solanaceae به حساب میاد- در ایران به عنوان یاس شب هم شناخته میشود و از اون دسته گیاهان است که نور خیلی زیاد برای رشد و گلدهی نیاز دارد ولی رطوبت معمول برایش کافی است؛ در ادامه با ما همراه باشید تا این گل را مورد بررسی کامل قرار بدیم.

گل محبوبه شب

گل محبوبه شب بیشتر بخاطر عطر فوق العاده خود بین همه معروف و محبوبیت دارد؛ این عطر دلنشین، شبها از گلهای این گیاه به مشام می رسذ، این گیاه در اصل به آمریکای جنوبی و مرکزی و جزایر آنتیل تعلق دارد، اما برخی هم در مقابل آن را بومی مناطق غربی هندوستان میدانند.

  • نام : محبوبه‌ شب
  • نام انگلیسی رایج: Night blooming jessamine
  • نام علمی: Cestrum nocturnum
  • خانواده: بادنجانیان
  • دلیل شهرت این گیاه: بیشتر به خاطر عطر مطبوع گل‌هایش در شب است.
  • زادگاه: این گل بومی مناطق غرب هندوستان است

درختچه‌ای همیشه سبز و خو گرفته با مناطق گرمسیری و معتدله گرم است که در فصل بهار وارد بازار می‌شود.

اولین و مهمترین نکته : این گیاه سمی هست پس مراقب باشید که کودکان و خودتون دچار مشکل نشید.

گیاه محبوبه شب درختچه ای هیمشه سبز هست که بیشتر در فصل بهار وارد بازار میشود. همانطور که گفتم بیشتر در داخل باغچه کاشته می شود ولی اگر قصد نگهداری آن را در گلدان دارید نیز میتوانید این گیاه را تهیه کنید. اگر در گلدان آنرا نگهداری کنید و شرایط ایده آل آن را فراهم کنید همیشه گل خواهد داد و اگر آن را خارج از خانه نگهداری کنید در فصل زمستان گیاه به خواب زمستانی رفته و دوباره در بهار دوباره به شکوفه میرسد.

البته نوجه داشته باشید که این گیاه برای مناطق سردسیر اصلا مناسب باغچه نیست چون در زمستان یخ زده و در بهار به گل نمینشیند.

گل محبوبه شب
گل محبوبه شب

این گیاه دارای ریشه های عمودی و اصلی می باشد و برگ های آن ساده و بیضی شکل می باشد و اطراف برگها صاف و صیقلی است. سعی کنید برگهای این گیاه را به هیچ وجه در دست خود له نکنید چون با له کردن آن بوی بسیار بدی ایجاد خواهد شد.

نگهداری محبوبه شب

نور مناسب:

گیاه محبوبه شب به نور خیلی زیاد برای رشد و نمو نیاز دارد سعی کنید اگر در باغچه آن را میکارید محلی آفتاب گیر برایش انتخاب کنید و اگر این گیاه را در گلدان میکارید حتما آن را پشت پنجره جنوبی و در معرض نور مستقیم قرار دهید و اگر نور کافی برای این گیاه ندارد آن را خریداری نکنید و یا از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

دما:

گل محبوبه شب یک گیاه گرمسیری است و به هیچ وجه تحمل سرما را ندارد و بهترین دما برای آن بین ۲۰ تا ۲۶ درجه است اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما آن را در اواخر تابستان داخل خانه بیاورید و همچنن با بالارفتن دما غبارپاشی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

آبیاری:

سعی کنید که بین دو آبیاری حتما خاک تا عمق ۴ سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید چون این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست و موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

رطوبت:

این گیاه رطوبت زیادی نیاز ندارد ولی یک رطوبت نسبی باید برای آن فراهم کرد که این کار را میتوان با استفاده از غبارپاشی و همچنین قرار دادن یک ظرف پر از آب در کنار گیاه تامین کرد.

نیازهای محبوبه شب

خاک :

این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد یعنی باید ph خاک بین ۵.۵ تا ۶.۵ باشد. خاک مناسب باید نرم و داری مواد مغذی باشد و بهترین ترکیب خاک برای آن می تواند ترکیب خاک باغچه + پیت ماس + کومپوست باشد.

هرس گیاه محبوبه شب

در ابتدا سعی کنید تمام شاخه های خشک شده و برگهای ضعیف و زرد خشک را هرس کنید. به علت رشد نامنظم این گیاه و اینکه بخواهیم گیاهی خوش فرم و زیبا داشته باشیم سعی کنید به صورت منظم آن را هرس کنید، این کار را میتوانید هر سال بعد از اینکه گیاه گلهای خود را ریخت انجام دهید.

تکثیر محبوبه شب

تکثیر محبوبه شب به دو روش قلمه و بذر انجام میشود

۱- کاشت بذر: در مناطقی که هوای مرطوب و ملایمی دارند بذر گیاه را میتوان در زمین پراکنده کرد و منتظر به وجود آمدن نهال های جوان برای انتقال به خاک باغچه و گلدان شد.

۲- تکثیر از طریق قلمه : میتوان با بریدن تقریبا ۱۰ سانتیمتر از ساقه گیاه که دارای حداقل ۲ جوانه و قرار دادن این قلمه ها در آب و یا حتی خاک (خاک ماسه ای بهتر است) آن را تکثیر کرد و همچنین این گیاه را میتوان با استفاده از روش خواباندن ساقه نیز تکثیر کرد.

فیلم آموزش قلمه زدن محبوبه شب در سایت قرار داده شده که می توانید در صورت تمایل تماشا فرمایید.

کوددهی و تغذیه گیاه

این گیاه نیر همانند سایر گیاهانی که به گل می نشیند نیاز به کوددهی دارد چون برای گلدهی و تغذیه گلها نیاز به قند زیادی دارد پس سعی کنید دز زمان گلدهی ماهی یکبار با کودهای کریستالون مخصوص گیاهان گلدار تغذیه کنید. از کریستالون سه بیست برای این کار میتوانید استفاده کنید.

گلدهی:

برای اینکه گیاه شما به گل بنشینه جتما از اوایل مهرماه آبیاری را کم کنید و اگر در گلدان قرار دارد به مکانی با دمای مابین ۱۰ تا ۵ درجه سانتی گراد منتقل کنید و همچنین تا پایان شب چراغ روی گیاه روشن نکنید و بهترین مکان می تواند انباری باشد تا به مدت ۲ ماه گیاه کاملا استراجت کند و سپس گیاه را به محیطی با نور و دمای زیاد منتقل کنید و منتظر گل های زیبای اون باشید.

در ضمن بوی گلهای این گیاه که شب آزاد میشود آلرژی‌زا هست؛ بنابراین اگر در اطراف خود کسانی دارید که آلرژی دارند مراقب آنها باشید.

تعویض گلدان :

سعی کنید که تعویض گلدان برای این گیاه و هر گیاهی که دارید را زمانی انجام دهید که ریشه های آن از زیر گلدان خارج میشوند و این کار را در فصل بهار و فقط گلدانی با نفاوت ۱ ساز انجام دهید تا پس از تعویض گلدان گیاه زیاد درگیر بزرگ کردن ریشه نباشد.

منبع:

wikihow

gardenerdy

mygardenlife

About اصله

Check Also

گل تاج خروس

گل تاج خروس و فوت و فن نگهداری از این گیاه زیبا

گل تاج خروس یه گیاه بسیار زیبا با نگهداری ساده و راحته که میتونید در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *