Home / گیاهان رونده / فرانکینیا یک گیاه پوششی رنگارنگ و زیبا جایگزینی مناسبی برای چمن

فرانکینیا یک گیاه پوششی رنگارنگ و زیبا جایگزینی مناسبی برای چمن

فرانکینیا این گیاه همیشه سبز، دارای برگهایی بسیار کوچک و سه گوش است که در طول ساقه های کرک دار آن وجود دارد. گل بصورت مجتمع وبسیار کوچک برنگ قرمز یا صورتی میباشد.

فرانکینیا در هوای گرم آفتابی برنگ سبز تیر،درسایه برنگ سبز روشن،در هوای سرد برنگ قرمز قهوای در میاید وبه کم آبی وشوری خاک مقاوم هست و دارای روندگی بسیار خوبی دارد گیاه فرانکینیا دربرگهای آن سبزبوده ودرزمستان بدلیل سردی هوا برگها به رنگ قهوای متمال به زرد میگردد و در فصل بهاربعد دوباره سبزمیشود و میشه بجای چمن استفاده نمود ولی قدرت پاخوری ندارد و بصورت گسترده روی زمین پهن شده وسطح زمین را میپوشاند. این گیاه بسیار مناسب برای خاک های شور و خشک و کم آب میباشد ومیزان پهنای آن به حدود  45 سانتمتر میرسد.

معرفی گیاه فرانکینیا

فرانکینیا

  • نام انگلیسی: Sea heath
  • نام علمی: Frankenia spp
  • فارسی رایج: فرانکینیا
  • فارسی اصیل: ندارد
  • از خانواده: Frankeniaceae
  • خاستگاه: نواحی معتدل و نیمه گرمسیری
بیشتر بخوانید: معرفی گیاه دیپلادنیا

 

بیش از ۸۰ گونه از این جنس به طور وسیع در نواحی نیمه‌گرمسیری و معتدل اروپا، نواحی مدیترانه‌ای آسیای صغیر و استرالیا پراکنده‌اند. همگی چندساله همیشه‌سبز با عادت رشد پهن‌شونده با برگ‌های کوچک خاکستری یا سبز متمایل به خاکستری هستند. در مناطق سرد در زمستان برگ‌ها به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده و خزان می‌کنند. گل‌ها بسته به گونه در بهار و تابستان یا به صورت پراکنده در طول سال، تولید می‌شوند. گل‌ها با وجود ساده و کوچکی به مقدار زیاد به رنگ صورتی بنفش یا سفید تولید می‌شوند. این گیاه مناطق خشک و شور را تحمل کرده و می‌تواند به عنوان گیاه پوششی برای این نواحی بکار رود. تغییر رنگ برگ‌ها در پاییز و زمستان زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. این گیاه به طور کامل به سطح خاک چسبیده و پیش می‌رود و پوشش به نسبت یکنواختی ایجاد می‌کند اما باید توجه داشت که قابلیت پاخوری زیادی نداشته و بنابراین نمی‌تواند جایگزین چمن گردد. همچنین می‌تواند در گلدان یا باغچه‌های سنگی بکار رود. گونه F. laevis گیاهی فرش مانند با ساقه‌هایی منشعب به طول حدود ۳۵ سانتی‌متر، برگ‌های ضخیم، متقابل و همیشه‌سبز به رنگ سبز مایل به قرمز و گل‌های صورتی است. این گیاه به طور طبیعی در جنوب انگلستان تا غرب آسیا رشد می‌کند.

گلدهی:
گل‌های ریز آن مورد توجه نبوده و در بهار یا تباستان ظاهر می‌شوند.

نیازها:
به نور کامل آفتاب نیاز دارد. در اغلب خاک‌ها قادر به رشد است و خاک‌های خشک و شور را تحمل می‌کند و می‌تواند به عنوان گیاه پوششی در نقاط داغ و آفتابی باغ‌های صخر‌ه‌ای بکار رود. وقتی مستقر شد به آبیاری زیادی نیاز ندارد. گونه‌های اروپایی تا حدودی سرما را تحمل می‌کنند. طبق تجربه ی باغ شیشه ای باید توجه داشت که کنترل علف‌های هرز داخل زمین پوشیده از فرانکنیا مشکل است، بنابراین قبل از کاشت باید زمین از هر گونه علف هرز و بویژه انواع پهن برگ، پاک‌سازی شود.

افزایش:
از طریق کاشت بذر یا تقسیم بوته قابل افزایش است. می‌توان ساقه‌های این گیاه را به قطعات ۵۰ تا ۱۰ سانتی‌متری تقسیم کرده و در سطح زمین پخش کرد و با لایه نازکی از خاک پوشاند و آبیاری نمود که پس از مدتی گیاهان مستقل ایجاد می‌شوند.

کاربرد فرانکینیا 

به عنوان گیاه پوششی در بین سنگفرش ها و باغ های صخره ای، کف پوش و درختچه زینتی کاربرد دارد. روی سطح شیب دار و صخره ای محل خوبی برای آویزان شدن آن می باشد. جایگزین خوبی برای چمن‌های هلندی است.

روش کاشت

روش کار خیلی آسان بوده ابتدا چاله‌های کوچک به اندازه نشاء چمن حفر نموده سپس نشاء را از پلاستیک بیرون آورده داخل چاله گذاشته و باخاک اطراف چاله نشاء را می‌کاریم. هر نشاع باید به فاصله  ده  سانتیمتری هم‌دیگر کاشته شود. در هنگام کاشت مواظب باشید گل چمن از خاک باغچه بیرون نزند چون پس از آب‌دهی گل چمن بیرون می‌زند و به منظره زشت تبدیل می‌گردد.

در ضمن کود خیلی کم پس از کاشت بر روی آن چمن‌ها می‌ریزیم و بعد آب می‌دهیم. آب هم باید بارانی روی چمن های کاشته داد که خاک شسته نشود. وقتی که این چمن را کاشتید هر روز باید به صورت بارانی آب دهید تا زود رشد نماید. اگر پس از رشد چمن چند روز هم یادتان رفت آب دهید این چمن از بین نمی‌رود مثل چمن هلندی که هر روز آب می‌خواهد و به کم‌آبی حساس بوده است.

این چمن اگر هر روز آب بخورد سرسبز و شاد دیده می‌شود و اگر هر دو یا سه روز آب داده شود کمی رنگ چمن برمی‌گردد.

فصل کاشت این چمن بهار بوده و در و در فصل‌های دیگر سال هم می‌شود کاشت ولی رشد این چمن خیلی کم می‌شود.

محاسن فرانکینیا

  1.  نیاز آبی کم
  2.  نیازی به کوتاه‌ کردن این چمن نیست.
  3. کاشت آسان

About اصله

Check Also

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

قبلا در مقاله ای مفصلا در مورد گل یاس رازقی توضیح دادیم. اما از اونجایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *