Home / گلهای فضای باز / گل نیلوفر آبی (لوتوس)

گل نیلوفر آبی (لوتوس)

گل نیلوفر آبی با نام علمی Nymphaeaceae و اسم لاتین water Lily یکی از گیاهان پرطرفدار است که رنگ گل‌های انواع مختلف این گیاه سفید صورتی آبی و زرد است. گل بسیاری از نمونه‌های نیلوفر در صبح باز و عصر  بسته می‌شود. گل نیلوفر آبی در برخی از کشورها مانند مصر و تایلند مقدس محسوب می‌شود.

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی:

دمای مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی:
دمای مناسب آب برای رشد و فعالیت نیلوفر آبی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و با کاهش دما این گیاه وارد دوره خواب می‌شود. در این صورت و اگر منطقه محل زندگی شما تا حدی سرد است که خطر یخ زدن لایه‌های عمقی آب نیز وجود دارد باید گلدان‌ها را به بیرون از محیط آب منتقل کنید. سپس گلدان را به محلی محفوظ منتقل کرده و در طی این مدت باید مراقب باشید تا خاک خشک نشود.

نور مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی: 
در صورت وجود نور مناسب، گلدهی خوبی دارند به همین دلیل وجود حداقل ۴ تا ۶ ساعت نور مستقیم در مکان کاشت آنان لازم است. در مکان‌هایی با نور مستقیم کمتر از میزان یاد شده، گلدهی این گیاه کاهش می‌یابد اما رشد رویشی خواهد داشت.

خاک و محیط کاشت مناسب برای نگهداری گل نیلوفر آبی: 
در صورت کاشت این گیاهان در گلدان می‌توان از نمونه‌هایی که ۲۵-۱۰ سانتیمتر عمق دارند استفاده کرد. ساقه‌های زیرزمینی که اصطلاحاً گاهی ریشه هم نامیده می‌شود، در این گلدان به شکل افقی کاشته می‌شوند. وجود منافذ زهکش در ته گلدان که برای سایر گیاهان لازم و ضروری است برای این گیاه لازم نیست. از خاک با بافت نسبتاً سنگین می‌توان استفاده کرد. از موادی همانند پرلیت، کوکوپیت و یا مواد مشابه برای این گیاه استفاده نکنید.
هنگام کاشت برگ‌های قدیمی و قسمت‌های مرده و پوسیده را جدا کنید.
گیاه را در مرکز گلدان نکارید بلکه آن را در نزدیک لبه گلدان قرار دهید. پس از کاشت گیاه و ریختن خاک بر روی سطح خاک لایه‌ای از سنگ ریزه قرار دهید تا بعد از قرار دادن گلدان در کف برکه و حوضچه، خاک گلدان در آن حفظ شود. محل قرار دادن گلدان در برکه یا حوضچه مهم است.
عمق منطقه قرار دهی باید به گونه‌ای باشد که برگ‌ها بر روی سطح آب شناور شوند. اگر برکه عمیق‌تر است ابتدا باید محلی را در کف آن بالا آورد و مرتفع کرد و سپس گلدان را روی آن قرار داد.

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی

کاشت گیاه نیلوفر آبی از طریق بذر
ابتدا بذرها را زخمی کنید سپس یک لایه را از نوک بذر جدا کنید. این کار برای جلوگیری از پوسیدن بذرها انجام می‌شود. بذرها را در یک لیوان آب گرم بدون کلر خیس کنید و هر روز آب لیوان را تعویض کنید. پس از گذشت یک روز از خیس کردن بذرها دو برابر می‌شوند. زمانی که بذرها جوانه زدند نیز آب لیوان را هر روز عوض کنید. جوانه زنی بذرها 4 یا 5 روز بعد از زمان خیساندن شروع می‌شود، اما برای انتقال بذرها، باید حداقل چند روز دیگر صبر کنید تا ارتفاع جوانه‌ها به تقریبا ۱۵ سانتی‌متر برسد.

بهترین گلدان برای کشت این گیاه گلدان مشکی با محفظه‌ای با ظرفیت 11 تا 19 لیتری است، چرا که بدلیل مشکی بودن حرارت را در داخل خود نگه می‌دارد و بذرها گرم می‌مانند، همچنین گلدانی را که انتخاب می‌کنید هیچ سوراخ تخلیه‌ای (زهکش) نداشته باشد چرا که بذر از این سوراخ‌ها خارج شده و رشد خود را در بیرون گلدان ادامه می‌دهد.

بذرها را به آرامی روی سطح خاک قرار دهید. اگر بذرهای نیلوفر در جایشان محکم نشوند، امکان دارد که از خاک بیرون آمده و به سمت سطح آب حرکت کنند و در آن‌جا شناور باقی بمانند.

گلدان را با خاکی سنگین پر کنید. گلدان را داخل ظرفی پر شده از آب قرار دهید. عمق آب باید در ظرف کم باشد کم باشد. نهایتا ۴۵ سانتی‌متر عمق و دمایی حدود ۲۱ درجه داشته باشد.

کاشت گیاه نیلوفر آبی از طریق پیاز
پیاز گل نیلوفر را در داخل یک کاسه پر از آب ولرم بدون کلر قرار دهید. کاسه را در نزدیکی یه پنجره قرار داده و آب آن را 3 تا 7 روز یک بار عوض کنید. گیاه نیلوفر آبی در عرض چند هفته جوانه می‌زند. بسته به اندازه پیاز گل، گلدانی مناسب برای گیاه انتخاب کنید و آن را با خاک سنگین پر کنید. پیاز را در خاک فرو کنید اما بیش از حد آن را دفن نکنید و دقت نمایید که قسمت جوانه آن رو به بالا باشد. یک تکه سنگ برای جلوگیری از شناور شدن پیاز روی آن قرار دهید سپس منتظر بمانید تا گیاه شما بالغ شود.

 

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب تراریوم

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی

اصول نگهداری از گل نیلوفر آبی

 

About اصله

Check Also

گل تاج خروس

گل تاج خروس و فوت و فن نگهداری از این گیاه زیبا

گل تاج خروس یه گیاه بسیار زیبا با نگهداری ساده و راحته که میتونید در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *