Home / گیاهان رونده / گل پاپیتال (= common ivy = English ivy = European ivy = ivy)

گل پاپیتال (= common ivy = English ivy = European ivy = ivy)

گل پاپیتال (= common ivy = English ivy = European ivy = ivy) با نام علمی Hedera helix گونه ای از پیچک (جنس Hedera) است که شرایط نگهداری از آن را در این مطلب برای شما علاقه مندان توضیح میدم.

پاپیتال یا عشقه یا دار دوست و یا پیچک یکی از گلهای زیبا و جذاب است که در دسته گیاهان رونده قرار میگیره.

گل پاپیتال (= common ivy = English ivy = European ivy = ivy)

گل پاپیتال ( Canary Ivy ) گیاهی همیشه سبز و رونده از خانواده آرالیاسه ( Araliaceae ) و بومی جزایر قناری و نواحی شمال آفریقا است. برگهای زیبا و ساقه ظریف پاپیتال در یک گلدان همراه با قیم خزه ای و یا گلدان آویز به زیبایی خودنمایی می‌کنند و طول ساقه در طبیعت به بیش ار 5 متر نیز می‌رسد. پاپیتال از جمله گیاهانی است که به دلیل نیاز رطوبتی بالا، می‌تواند داخل آب و بدون خاک نیز رشد کند و از مشکلات خاکی در امان بماند.

دوستان عزیزم این گیاه زیبا در اصل مخصوص فضای باز هست، چرا که نیاز به نور قوی داره مخصوصا نوع ابلق اون.

اما اگر دوست دارین داخل منزل نگهداری کنید باید حتما حتما پشت پنجره نورگیر قرار بدین و ساعات زیادی رو نور فیلتر شده دریافت کنه.

بسیاری از دوستان در اینستاگرام پیام میدن که این گل رو خریدن ولی به مرور داخل منزل شاخه ها خشک میشن و از بین میرن. دلیلش همینه که این گیاه نیاز به فضای باز و نور داره. راه پله های آفتابگیر بهترین مکان هستن برای نگهداری این گل پاپیتال.

گل پاپیتال

گل پاپیتال و شرایط نگهداری از آن

نور: نور فراوان و کافی احتیاج داره، ولی اشعه مستقیم آفتاب کلروفیل برگها را زایل و بیرنگ میکنه. اگر در محیط بیرون نگهداری میکنه در مکان نیمسایه قرار بدین تا بهترین رشد رو داشته باشه.

رطوبت: پاپیتال به رطویت 50 الی 70 درصد نیاز داره و در رطوبت بالا بهترین رشد را خواهد داشت. برای افزایش رطوبت این گیاه می‌توانید از جزیره استفاده کنید و یا برگهای آن را غبار پاشی کنید. برای ساخت جزیره باید زیر گلدانی را از سنگریزه و آب پر کنید و گلدان را روی سنگها قرار دهید و از تماس گلدان با آب خودداری کنید. با توجه به رطوبت دوست بودن گیاه عشقه، می‌توانید آن را در حمام یا سرویس بهداشتی های نورگیر نیز قرار بدین.

خاک : خاک باغچه همراه با خاک برگ و پیت ماس برای گیاه هدرا بهترین ترکیب است. در فصل رشد (بهار و تابستان) گیاه را با کودهای مایع و جامد محلول در آبهای مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه نمایید.

آبیاری: این گل به آبیاری متوسطی نیاز دارد و باید اجازه دهید تا خاک سطحی به اندازه یک سانتی متر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. گیاه هدرا به آبیاری حساس است و از خشکی دادن بیش از حد به این گیاه خودداری کنید. توجه داشته باشید که در روزهای گرم و سرد دفعات آبیاری را نسبت به دما کمتر یا بیشتر کنید.

تکثیر پاپیتال: گلدانهای کوچک را تهیه و نزدیک گیاه مادری قرار دهید. قوی ترین شاخه را انتخاب کنید و آن را خم کنید و در داخل گلدان کوچک خوابانیده و روی آنها خاک بریزید. مرتبا آبیاری نموده و پس از چند ماه با شروع رشد و ظهور برگهای جوان شاخه خوابانیده شده را از گیاه مادری جدا کنید.

عوارض و درمان:

برگها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی انها مشاهده میشود: عامل آن حشره آفت است، هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

برگها رنگ پریده و گرایش به سفیدی دارند: عوامل متضادی دارد، یا نور شدید است و یا هوا تاریک است،شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع نمایید. کمبود عناصر هم میتواند همین علائم را به وجود آورد. در صورت لزوم هر 14 روز یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

برگها چین و چروک دار و خشک میشوند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک تری برده و غبارپاشی کنید.

لکه های نقره ای روی برگها نمایان شده اند: هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

زخم های سیاه آبکی روی برگها به چشم میخورد: با هر نوع مایع ضد عفونی کننده که در دسترس هستند با غلظت کم لکه ها را خیس کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی انها مشاهده میشود: با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

نوک برگها قهوه ای و زخمی به نظر میرسد: گیاه تشنه است و هوا هم خشک، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید و ان را غبارپاشی کنید.

برگها پیچیده و سبز تیره هستند: هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده.

برگهای گیاه سیاه رنگ می گردند: خاک گلدان باتلاقی شده است، زهکش را بازدید کنید، اجازه دهید خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

برگها زرد و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است: عامل ان کنه ریز قرمز است، عشقه نسبت به این آفت حساس و به همین علت نباید در محیط گرم و خشک ننگهداری شود. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی نمایید. غبارپاشی در دفع آفت موثر است.

 

About admin

Check Also

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

چرا یاس رازقی گل نمی دهد

قبلا در مقاله ای مفصلا در مورد گل یاس رازقی توضیح دادیم. اما از اونجایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *