Home / گلهای آپارتمانی / گیاهان گلدار آپارتمانی / راهنمای نگهداری از گل اسكينانتوس Lipstick Plant

راهنمای نگهداری از گل اسكينانتوس Lipstick Plant

در این مطلب راهنمای نگهداری از گل اسکینانتوس  Lipstick Plant برای آن دسته از دوستانی که دوستدار گیاهان گلدار آپارتمانی هستند قرار داده شده است.

این گیاه گلدار زیبا با گلهای قرمز رنگ زیبایی که دارد می تواند محیط پیرامون خود را بسیار جذاب و دلفریب کند. نکته مهم اینجاست که این گیاه زیبا را می توان در محیط داخل منزل هم پرورش داده به شرطی که نور غیرمستقیم خورشید، رطوبت متوسط خاک، خاک حاصلخیز که به خوبی زهکشی شده باشد، رطوبت بالا و حفظ محدوده دمایی 23 – 29 درجه سانتیگراد برای گیاه تامین شود. به دلیل گلدار بودن می بایست در فصول رشد هر ماه کود پتاس بالا به گیاه داده شود.

برای خرید خاک مناسب این گیاه و کود پتاس بالا مناسب برای رشد و گلدهی از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

این گیاه با نام هایی همچون  اسكينانتوس ،گیاه رژ لب، aeschynanthus radicans نیز شناخته می شود. این گیاه آپارتمانی همیشه سبز استوایی، تاثیری ماندگار در هر فضای داخلی ایجاد می کند.

گل‌های قرمز و لوله‌ای شکلی که از جوانه‌های شرابی بیرون می‌آیند، دلیل نامگذاری گیاه به گیاه رژ لب است. این گل ها به صورت خوشه ای همراه با شاخ و برگ های سبز مومی شکل و براق ظاهر می شوند.

این گیاهان گلدار استوایی از جنوب شرقی آسیا می آیند. طبیعتاین گیاه هوازی و اپی فیت است از این رو این گیاه می تواند روی درختان و در شکاف های سنگی رشد کند.

شرایط رشد مناسب باعث می شود تا این گیاه به ارتفاع 60 سانت یا بیشتر رشد کند. برگ های مومی و براق کمی حس جنگلی را به خانه می آورند.

گل اسکینانتوس

راهنمای نگهداری از گل اسکینانتوس

منشاء جنگل های بارانی و شبه جزیره مالایا
نام گیاه شناسی Aeschynanthus radicans
نام رایج گیاه رژلب، اسکینانتوس
از خانواده Gesneriaceae
حداکثر ارتفاع 90 سانت
نور مورد نیاز نور غیرمستقیم خورشید- نور کم مانع گلدهی گیاه می شود
دفعات آبیاری خاک کمی مرطوب باشد اما هرگز خیس و غرقابی نشود. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و سایر بیماری های قارچی می شود.
خاک مورد نیاز بهترین خاک برای گیاه خاکی سبک با زهکشی بالا می باشد. خاک پیت ماس برای این گیاه مناسب است.
رطوبت مورد نیاز حفظ سطح رطوبت بالای 40% در داخل منزل ضروری است
محدوده دمایی 75-85oF (24-29oC)
کود مورد نیاز در فصول رشد از کود پتاس بالا برای این گیاه استفاده کنید.
هرس و نگهداری ساقه های بلند را هرس کنید تا ظاهری پرپشت داشته باشید. قبل از استفاده از قیچی هرس آن را استریل کنید.
تعویض گلدان هر زمان که ریشه ها از ته گلدان بیرون بزنند گلدان را یک سایز بزرگ تر کنید
تکثیر با استفاده از قلمه ساقه
آفات و بیماری ها آفاتی مثل شته ها، شپشک های آردآلود، کنه های عنکبوتی و بیماری بوتریتیس و پوسیدگی ریشه  و قارچ
درجه سمیت برای گربه ها و سگ ها سمی نیست

خاک مناسب برای گل اسكينانتوس

خاک حاصلخیز و با زهکشی خوب یک نکته ضروری برای مراقبت از گیاه رژ لب است. اما این گیاهان روی شاخه ها، شکاف سنگ ها و سایر گیاهان در زیستگاه بومی خود رشد می کنند.

گیاه رژ لب به دلیل نیاز به محیط مرطوب، در برابر بیماری قارچی آسیب پذیرتر است. بنابراین خاک اگر نامناسب و سنگین باشد آب را طولانی مدت در خود نگهداری می کند و همین مورد باعث می شود تا گیاه قارچی شود.

خاک پیست ماس هلندی در فروشگاه اینترنتی اصله مجود است که برای خرید می توانید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

Aeschynanthus Mona Lisa - Lipstick Vine | Johnstown Garden Centre, Ireland | Lipstick plant, Planting flowers, Plants

نیازهای نوری گیاه رژ لب

این گیاه در نور غیرمستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد. نور طبیعی کافی به این گیاه گرمسیری اجازه می دهد تا شکوفا شود و گلهای زیادی تولید کند. این گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا از سوزاندن برگ ها جلوگیری کنید. تابش نور مستقیم خورشید روی گیاه سبب سوختن برگ ها می شود.

می توانید این گیاه را در اوایل صبح یا اواخر عصر زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. این دوره زمانی است که پرتوهای نور خورشید نمی توانند به گیاه شما آسیب برسانند.

شرایط کم نور نه تنها از تشکیل گل جلوگیری می کند، بلکه باعث توقف رشد می شود. همچنین خطر زرد شدن برگ های گیاه رژ لب را افزایش می دهد.

آبیاری مناسب گل اسکینانتوس

این گیاه با گلهای زیبایش در خاک دائما مرطوب رشد می کنند. آب زیاد و خیس شدن، خطر پوسیدگی ریشه، ریزش برگ و مشکلات قارچی را افزایش می دهد.

قبل از آبیاری حتما سطح خاک را بررسی کنید اگر به اندازه 3 – 4 سانت از سطح خاک خشک بود آبیاری کنید.

گل اسکینانتوس را هفته ای یک بار در بهار و تابستان آبیاری کنید. میزان آبیاری را در پاییز و زمستان کاهش دهید زیرا گیاه به رطوبت خاک کمتری نیاز دارد.

کود مورد نیاز گیاه رژ لب

باید بدانید که این گیاه به دلیل گلدار بودن می بایست کود مناسب را دریافت کند اما این بدان معنا نیست که شما مجاز هستید کوددهی زیادی انجام دهید. در بهار و تابستان سه هفته یک مرتبه گیاه را با کود پتاس بالا تغذیه کنید و اگر مشتاق استفاده از کوهای ارگانیک هستید می توانید از کود جلبک دریایی استفاده کنید.

به دلیل مسائل مربوط به خواب، تغذیه گیاه را در فصل زمستان متوقف کنید.

کود دهی بیش از حد باعث قهوه ای شدن برگ های گیاه رژ لب می شود. حتماً خاک گلدان را با آب مقطر بشویید تا از شر سمیت نمک خلاص شوید.

قانون طلایی این است که خاک گلدان را هر سه ماه یکبار شستشو دهید تا از تجمع بیش از حد نمک جلوگیری شود. برای این کار از اسید هیومیک می توانید استفاده کنید.

تکثیر گیاه رژ لب

قلمه های ساقه بهترین روش برای تکثیر این گیاه است. ساقه ای به طول حدود 15 – 10 سانتی متر را از یک گیاه بالغ جدا کنید.

ظرف جدید را با خاک حاصلخیز و با زهکشی خوب پر کنید. انتهای بریده شده گیاه را در سوراخی به طول 2.5 سانت قرار دهید و آن را با خاک پر و محکم کنید.

خاک را آبیاری کنید و گلدان جدید را در مکانی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. حدود شش هفته طول می کشد تا ساقه ریشه دار شود.

Lipstick Plant: Care & Growing Guide
مشکلات و راه حل های رایج

آفات

گیاهان رژ لب در برابر چندین آفت آسیب پذیرتر هستند. بهتر است هر آخر هفته برگها را بازرسی کنید تا در مراحل اولیه هجوم آفات شناسایی شود.

این حشرات شیره خوار به سطح زیرین برگ گیاهان رژ لب حمله می کنند. باعث پیچ خوردن و زرد یا قهوه ای شدن برگ ها در دراز مدت می شود.

شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و شپشک‌های آردآلود از آفات اصلی انگورهای رژ لب هستند. برای از بین بردن آنها از روغن چریش یا صابون باغبانی استفاده کنید.

بیماری ها

گیاهان رژ لب داخلی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری بوتریتیس هستند. این بیماری قارچی باعث ایجاد لکه ها و ضایعات سیاه روی برگ ها یا کل گیاه می شود.

بیماری قارچی زمانی رخ می دهد که دمای هوا در شب کاهش یابد و روز گرم باشد. این عارضه در زمستان و در رطوبت زیاد بیشتر است.

رطوبت اطراف گیاه را کاهش دهید و تهویه مناسب را برای جلوگیری از بیماری قارچی فراهم کنید. در موارد شدید شاخ و برگ ها را با قارچ کش مسی اسپری کنید.

بهتر است مقاله من در مورد لکه های سیاه روی گیاهان آپارتمانی و نحوه رفع آنها را بخوانید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا از این لکه ها و ضایعات سیاه روی رژ لب خود جلوگیری کنید.

 

6" Mona Lisa Lipstick – ShopTansy

سوالات متداول

چرا برگ های گل اسکینانتوس می ریزد؟

  • رطوبت نامناسب خاک و دمای خنک عامل اصلی ریزش برگ این گیاه است. گیاه آپارتمانی گرمسیری مورد علاقه خود را در یک مکان گرم نگهداری کنید و از هوای سرد خودداری کنید.
  • یاد بگیرید که رطوبت خاک را ثابت نگه دارید که هرگز خیس نشود. بهترین روش برای جلوگیری از ریزش برگ های این گیاه است.

آیا گل اسکینانتوس برای گربه ها و سگ ها سمی است؟

  • خیر. این گیاه برای حیوانات خانگی و انسان غیر سمی است. اما بهتر است گیاه را از حیوانات خانگی و کودکان نوپا دور نگه دارید تا از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید.

چرا برگ های گل اسکینانتوس لکه های سیاه دارد؟

  • سوختگی بوتریتیس علت اصلی لکه ها و ضایعات سیاه روی برگ یا ساقه این گیاه است. بیماری قارچی به دلیل تهویه ضعیف، رطوبت زیاد و دمای گرم عامل بروز این مشکل است.
  • این گیاه را از دیگر مجموعه گیاهان داخلی خود جدا کنید تا با گسترش آن مبارزه کنید. برای درمان این بیماری از قارچ کش مسی استفاده کنید. تهویه مناسب را فراهم کنید و سطح رطوبت را کاهش دهید.

چرا گل اسکینانتوس برگ های چروکیده دارد؟

  • برگ های چروکیده نشانه کم آبیاری است. خاک گلدان را خیس کنید تا آب اضافی از سوراخ های زهکشی عبور کند.

About admin

Check Also

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل + راز مهم نگهداری

نگهداری رز مینیاتوری داخل منزل کار سخت و پیچیده ای نیست. گل رز مینیاتوری که ...

One comment

  1. از کجا میشه تهیه کرد ابن‌گیاه را؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *